سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پرونده ی God of War series فصل7

داستان 10

کریتوس می آید ، فرار کنید


همانطور که احتمالا اکثر شما عزیزان می دانید داستان gow3 دقیقا ادامه نسخه های قبلی می باشد . یعنی کریتوس پس از بازگرداندن زمان به جنگ بزرگ میان تایتانها و خدایان المپ با گایا و دیگر تایتانها هم پیمان می شود که به خدایان المپ حمله کنند و انها را برای همیشه به تاریخ پیوند دهند .
در این شماره از بازی. کریتوس در مسیر خط داستانی با انواع و اقسام خدایان از جمله پوزئیدون ، هادس ، هلیوس ، هرمس و زئوس و شخصیت های معروف اساطیری یونان سرو کار دارد و تعدادی از انان را مورد نوازش خود قرار خواهد داد که در این بین می توان به هرکول اشاره کرد.

                                                                                               

لیست کامل شخصیت های موجود در بازی عبارتند از :
Athena
Pandora
Poseidon"s Princess
Perithious
Daedalus
Giant Scorpion
Helios
Hermes
Rock Titan
Oceanus
Hera
Aphrodite
Hercules
Cronos
Hades
Leviathans
Poseidon
Hephaestus
Zeus
Muses
The Three Judges
Perses
Gaia
شما در این نسخه فراز و نشیب های بسیاری را در روند داستانی بازی مشاهده خواهید کرد و هیچ گاه به یک پیش بینی قاطع در مورد ادامه داستان نخواهید رسید و همین غیر قابل پیش بینی بودن داستان در طول بازی یکی از نقات قوت ان به شمار می رود . شما شاهد خیانت ها ، دورویی ها ، کمک ها و پشتیبانی ها زیادی از جانب اشخاصی که فکرش را هم نمی کنید نسبت به کریتوس خواهید بود که همگی اشتهای شما را برای دریافتن انتهای ماجرا بیشتر می کند .

داستان بازی را همچون دو نسخه ی پیشین خانم Marianne Krawczyk نوشته است که واقعا فوق العاده و غیر قابل پیش بینی بود . بازی در پایان شما را در حد مرگ به فکر فرو می برد و اجازه می دهد هرانچه را که دوست دارید برای خود استنباط کنید و احتمالا شما هم همانند من پس مدتی فکر کردن در سردرگمی محض فرو می روید و دعا می کنید..............

گیم پلی 10

خدایان یکی پس از دیگری به خاک و خون کشیده می شوند .......

سازندگان سعی کرده اند تاجایی که امکان داشت فاکتور های قبلی را در عین حفظ کردن جلا بخشند و نکات جدیدی را به ان اضافه کنند. کریتوس همچنان استیل خاص خود را در راه رفتن و مبارزت حفظ کرده است و باید بگویم شما در این نسخه با یک بازی کاملا خونین و خشن از تمامی جهات مواجه خواهید بود .
تعداد دشمنان و تنوع انها بسیار بیشتر از پیش شده است به طوری که در بعضی صحنه ها شما باید با 50 دشمن همزمان بجنگید و این یعنی جنگی کامل و واقعی که شما می توانید توسط کریتوس در هریک از این صحنه ها دریایی از خون به پا کنید .
دشمنان شما بسیار باهوش تر از گذشته شده اند و خوب میدانند چه زمانی دفاع کنند ، چه زمانی حمله کنند و چه زمانی فرار کنند هم چنین هریک از دشمنان روش و تکنیکی خاص و منحصر به فرد برای مبارزه با کریتوس دارند . مثلا undead ها ، انها معمولا از یک رهبر در مبارزه با شما استفاده می کنند که اکثرا رهبری انها بر عهده centaurs هاست ( موجوداتی نیمه انسان و اسب ) ، که فرماندهی دشمنان کوچک مثل undead ها را بر عهده دارند و باعث می شوند تا حمله ی انها به کریتوس به صورت منظم و تاکتیکی انجام بگیرد ، undead ها به صورت تکی زنگ تفریحی بیش برای کریتوس نیستند اما اکثرا به صورت گروهی حمله می کنند و با کمی درنگ می توانند به راحتی کریتوس را از پای دراورند ، شما هنگام مبارزه با این موجودات باید مرتب موضع خود را عوض کنید و در تحرک باشید زیرا به محض اینکه حس کنند در یک نقطه ثابت شده اید به سرعت با هم حمله کرده و در این شرایط بازیکن باید انالوگ را به سرعت تکان داده تا کریتوس تمامی انها را به یک گوشه پرتاب کند ، نکته دیگری در مبارزه با این دشمنان قابل عرض است این است که کریتوس می تواند یکی از دشمنان را بلند کرده و توسط ان دیگر 5-6 تن از دیگر دشمنان را به درک واصل کند . شما پس از از بین بردن این سربازان کوچک باید با centaurs که همان فرمانده شان محسوب می شوند مبارزه کنید که معمولا کریتوس در مقابله با انها دل و روده برایشان باقی نمی گذارد . جالب است به این نکته هم اشاره کنم که اگر شما حین مبارزه با سربازان کوچک فرمانده انها را از بین ببرید ، انها ضعیف تر می شوند و کار شما برای نابودی انها اسان تر می شود .
قابلیت جدید و جالبی که به بازی اضافه شده است ، استفاده کریتوس از دشمنان به نفع خودش می باشد که یک نمونه از ان در بالا ذکر شد اما از موارد دیگر می توان به هارپی ها اشاره کرد که کریتوس توسط انها از پرتگاه ها و مکانهای صعب العبور که قادر به عبور از انها نیست عبور می کند ، بدین صورت که خنجر خود در شکم انها فرو کرده و انها را مجبور به حرکت می کند و پس از طی مسافتی انها را سلاخی و خود را به هارپی دیگری می رساند . یکی دیگر از این موجودات که کریتوس از انها به نفع خود استفاده سایکلوپ ها ( غول های یک چشم ) و سربروس ها ( سگ های سه سر ) هستند ، سایکلوپ ها از جثه ی بزرگی برخوردار هستند و معمولا یک گرز به دست دارند . کریتوس با سوار شدن بر پشت انها و فرو کردن خنجر خود در گردنشان در حالی که از درد به خود می پیچند کنترل انها را به دست می گیرد و دیگر دشمنان را از بین می برد در نهایت چشم انها را از کاسه در می اورد . از نمونه ای استفاده از این موجودات می توان از بین بردن گارد هلیوس که از او دفاع می کرند را نام برد. این ویژگی در بازی بسیار هیجان انگیز و لذت بخش می باشد .
دشمنان جدیدی که تا کنون در gow3 مشخص شده اند و به جنگ کریتوس می ایند عبارتند از
Leviathan(اسب های ابی که سربازان پوزیدن هستند) ،
brutes( مجسمه های متحرک ) ،
talos (سربازان سنگی خدایان که سلاحشان چکش است ، انها قدرتمند هستند اما بسیار کند می باشند)
chimera (از سربازان خدایان و تشکیل شده از سه حیوان مار ، قوچ و شیر )

این دشمنان به همراه انواع و اقسام موجودات دیگر که اکثرا در شماره های قبلی حضور داشتند به مبارزه با کریتوس می پردازند

کریتوس در این نسخه هم همانند گذشته از سلاح ها و قدرت های بسیاری استفاده می کند اما این بار بیشتر انها را به زور از خدیان می گیرد و هیچ بذل و بخششی از جانب خدایان صورت نمی گیرد . سلاح هایی که کریتوس در gow3 از انها استفاده خواهد کرد علاوه بر شمشیرهای اشوب موارد زیر می باشند
Blade of Athena* ، blade of exile ، blade of Olympus ، claws of Hades ، Nemean Cestus ، Guantlet of zeus و Nemesis whipe


یکی دیگر از مواردی که کمک زیادی به کریتوس مبارزه با دشمنان می کند magic یا همان جادوها هستند .Army of Sparta ، soul summon ، Nemean Roar ، Nemesis Rage ، Diving Reckoning جادوهایی هستند که کریتوس در قابلیت استفاده از انها را دارد.
همچنین قابل ذکر است همانند gow 1,2 در این شماره تمامی سلاح ها و جادوها قابلیت اپگرید دارند .


اما همواره طی دو نسخه پیشین کریتوس از ابزارهایی استفاده می کرد که کلید اصلی حل معماها و پازل ها به شمار می رفت ابزرای که کریتوس در این شماره از انها سود می برد ابزاری همچون بال های ایکاروس و golden fleece ( پشم زرین ) هستند که اولی برای پرواز کردن و دومی برای منعکس کردن چیزهایی که به سمت کریتوس می ایند مثل تیرها یا اشعه ها ، اما کریتوس در این شماره تجهیزات جدید و کاربردی تری به دست می اورد مانند Bow of Apollo (همان تیر و کمان است که در حل بعضی از معماها کاربرد دارد همچنین یک سلاح موثر برای مبارزات محسوب می شود ) Head of Helios (سر هلیوس که مانند یک چراف قوه برای کریتوس عمل می کند همچنین کریتوس توسط ان قادر به پیدا کردن درهای مخفی می باشد ) ، Hermes Winged Food (چکمه های هرمس که کریتوس می تواند با انها روی سطوحی همچون دیوار و سقف به راحتی حرکت کند ) ، Poseidon Trident ( قدرت شنا کردن نا محدود زیر اب را به کریتوس می دهد ) Rage of Sparta (اگر یادتان باشد در شماره های قبلی قدرت هایی همچون rage of gods و rage of titans در کریتوس وجود داشت که با زدن دکمه های L3و 3 R فعال می شد و در حل بعضی از معماها به کارتان می امد rage of Sparta نیز عملکردی مانند این قدرت ها دارد)
اگر بازی را از نسخه ی اول دنبال کرده باشید حتما به یاد دارید که کریتوس با جمع کردن مقدار معینی از اشیای با ارزش قادر بود تا ماکسیموم مقدار سلامتی و جاودهای خود را افزایش دهد ، این روند در این شماره هم پا برجا مانده است و اشیای مختلفی وجود دارد که با جمع کردن مقدار معینی از هرکدام انها قادر به بالا بردن خط سلامتی ، جادوها و دیگر ایتم ها خواهید بود نام این اشیا به اختصار عبارتند از zeus eagle ، Hades helm ، Helios shield ، Hermes coin ، Hercules shoulders ، Poseidon conch shell ، Aphrodite Garter ، Hephaestos Ring ، Deadlus Schematics و Hera"s Chalic
تعداد مبارزات با غول های بازی زیاد می باشد که این امر کمک شایانی در بالا بردن هیجان و جذابیت بازی می کند از جمله غول های که با انها مبارزه می کنید . ، زئوس (غول اخر بازی ) ، هادس ، هلیوس ، هرمس ، پوزئیدون می باشند که مبارزه مقابل هر یک از انها از جذابیت خاصی برخوردار است .
اما موردی که باعث شد تا خیلی از و مجلات و سایت ها ایرادی نسبت به گیم پلی وارد کنند دوربین بازی است قبل از انتشار بازی در دموها مشاهده کردیم دوربین بازی با حرکات کریتوس به خوبی مچ شده است و تمامی زوایای مورد نیاز گیمر را در اختیار او می گذارد و در این مورد هم مشکلی به بازی وارد نیست ، اما در طول مدت بازی در بعضی از صحنه ها دروبین بازی مشکلاتی دارد که دید کافی را در اختیار بازیکن قرار نمی دهد و این یکی از محدود مشکلات بازی بود . اما یکی از نواوری هایی که سازندگان در این زمینه به خرج داده اند تغییر ناگهانی زاویه دوربین در بعضی مواقع است ، شما در طول بازی طی لحظاتی بر پشت گایا به سوی قله المپ حرکت می کنید و بسیاری از مبارزات در حالی که گایا در حال حرکت است صورت می گیرد ، یکی از نواوری هایی که بسیار هیجان انگیز است تغییر زاویه دوربین هنگامی که گایا رو به بالا حرکت می کند است به طوری که دوربین به بالای سر کریتوس می رود و باید با دشمن در حالتی سخت علاوه بر حفظ تعادل خود مبارزه کنید که این مساله بسیار هیجان انگیز است .
بازی gow3 از dualshock3 پشتیبانی می کند و کریتوس از فنون و حرکات بسیاری برخوردار که انواع و اقسام انها را برو روی دشمنان نگون بخت پیاده خواهد کرد . اگر یادتان باشد در gow1,2 برای اجرای کمبوها دکمه ای بالای سر دشمنان نمایش داده می شد که با فشار دادن به هنگام انها شاهد اجرای فنون بودیم ، این امر در این شماره هم پا برجاست اما مکان قرار گیری دکمه ی روی صفحه نمایش کمی متغیر تر شده است و تشخیص دکمه ها نسبت به گذشته مشکل تر است تا هیجان بیشتری را به شما وارد سازد
زمان تمام کردن بازی برای یک گیمر حرفه ای تا اماتور بین 10-20 ساعت خواهد بود .
در جمع بندی کلی در مورد گیم پلی بازی gow3 می توانیم به این نتیجه برسیم که این بازی به غیر از بالاترین سطح در دوربین با دارا بودن اکثر فاکتورهای موفقیت در گیم پلی مانند ، کنترل روان ، هوش مصنوعی و تنوع دشمنان ،غول اخرهای فراوان ، وجود کمبوها و سوپرکمبوهای هیجان انگیز ، وجود انواع سلاح ها و قدر ت ها ، معماهای درگیر کننده و جذاب و مهمترین مساله حفظ اصول اصلی گیم پلی بازی در نسخه های قبل ....... بدون شک یکی از بهترین گیم پلی های تاریخ action adventure است و انقدر در دیگر بخش ها قوی است که مشکلات دوربین بازی در انها محو گردد .

گرافیک 10

چشمان خود را ببندید ، گردو غبار وارد انها نشود

یکی از عواملی که موجوب موفقیت بازی gow شده است گرافیک فوق العاده بالای ان در کنسول ps2 بود ، کاری که مشابه ان را در psp انجام داد و بالاترین گرافیک را بین بازی های psp به خود اختصاص داد . و اکنون gow3 بالاترین گرافیک کنسول ps3 تا به اکنون را به خود اختصاص داده است و در این همین راستا باید بگویم این بازی با رزولوشن 1080P اجرا خواهد شد .
باید اعتراف کنم پس از اولین صحنه ی بازی که دروبین روی صورت کریتوس زوم می کند مات و مبهوت جزئیات صورت او شدم و باور اینکه این صحنه ها به صورا real time و گیم پلی بازی اجرا می شود برایم سخت بود . در اولین نگاه به بازی Gow مخصوصا اگر ان را با کیفیت 1080P,HD در یک تلویزیون HD بازی کنید ان قدر جزئیات محیط و صحنه ها بالاست که توجه ای به حرکات کریتوس نمی کنید و فقط به جزئیات خیره می شوید .


در gow3 به تمامی جزئیات و محیط توجه شده است ستون ها و جعبه های شکسته ، معماری مخصوص عصر باستان در یونان ، اشفتگی محیط ، جنگل ها ی عظیم موجود بر پشت گایا ، غارهای تاریک و نمناک ، حرکت موش های به شکل رندوم در اطراف شما و.... همه و همه به بهترین نحو ممکن ساخته شده اند و چیزی از دست سازندگان در نرفته است ، طراحی محیط بسیار عالی و ظریف ، متناسب با سبک بازی و داستانش صورت گرفته است که بازیکن را در حال و هوای حماسی داستان غرق می کند می کند به طوری که فکر می کنید همواره با کریتوس هستید و پشت سر او حرکت می کنید ، البته مواظب باشید او این موضوع را نفهمد زیرا در این صورت باید خود را مرده حساب کنید .

گردو غبار نشسته شده بر اشیای موجود در محیط و جو بازی و برخاسته از درگیرهای کریتوس با دشمنان ان قدر طبیعی است، به صورتی که تک تک انها را به صورت معلق در هوا می بینید و میتوانید حرکت انها را دنبال کنید . و امکان دارد از ترس ورود این گرد و غبار به چشمانتان انها را ببندید .
نور پردازی و رنگ پردازی بازی در بالاترین سطح ممکن قرار دارد و کلا دارای تمی تیره است که بیانگر وجود جنگ و اشوب می باشد. در صحنه هایی که پرتو نور خورشید محیطی را تحت پوشش خود قرار می دهد یا توسط سرهلیوس محیطی تاریک را روشن می کنید در باریکه راستای نور شما تمامی ذرات معلق در هوا را مشاهده خواهید کرد که به معنای واقعی کلمه ، حس واقعی بودن را به شما القا می کند. در یکی از صحنه ها زمانی که کریتوس در مخفی را باز می کند وارد یک غار در تاریکی مطلق می شود ، و سپس در ان زمان از کمان خود استفاده می کند . تیر به شکلی باور نکردنی فقط در راستای حرکتش دل تاریکی را می شکافد و نورش به مرور اینکه فاصله اش از شما زیاد می شود ، کم می شود و این یعنی اوج دقت و ظرافت در نور پردازی یک بازی . در بحث رنگ پردازی محیط و بازی نیز چیزی به جز تعریف و تمجید به ذهنم نمی اید و به عنوان مثال می توانم به perses ، تایتانی که سطح بدنش پوشیده از جویبارهای و دریاچه های مذاب است اشاره کنم ، که به زیبا ترین شکل ممکن ترکیب رنگ مذاب و رنگ بدنش که از جنس سنگ است رعایت شده است و حتی در بعضی قسمت ها رنگ مذاب ها عوض می شود .
فیزیک بازی نیز در سطحی بالاست و دارای تخریب پذیری خوبی است ، شما قادر به خراب کردن اکثر چیزهایی که بر سر راهتان قرار دارد خواهید بود اهم از جعبه ها ، سنگ ها ، درهای چوبی و..... تاثیر ضربات کریتوس بر محیط فوق العاده عالی کار شده است و می تواند هر چیزی را تحت الشعاع خود قرار دهد و اثار خود را در برخود با تمامی اشیا به خوبی نشان دهد ، حتی زمین . وقتی کریتوس ضربات خود را به دشمنان یا محیط وارد می کند تاثیرات ان به حدی واقعی است که شما سنگینی ضربات او را حس خواهید کرد و کاملا برایتان طبیعی است .
یکی از نکاتی که تیم سازنده خیلی روی ان کار کرده است سعی در به نمایش گذاشتن هرچه بیشتر خون و خون ریزی در درگیری ها و مبارزات است ، شما با در اوردن چشم یک سایکلوپ شاهد به راه افتادن جویباری از خون خواهید بود، یا از نکات دیگری که در این رمینه می توان بیان نمود نصف شدن undead ها توسط کریتوس ، کندن سر هلیوس یا در اوردن دل و روده ی centaurs هاست که الحق و والانصاف بسیار طبیعی و زیبا کار شده است و تمامی املاح و احشای داخلی این موجودات به وضوح قابل مشاهده است ، همچنین شما در بازی با زخمی کردن یک دشمن شاهد خون ریزی او خواهید بود که این در نوع خود بسیار جالب است . در کل به علت خشم بیش از حد کریتوس در این شماره و نفرت او از خدایان خیلی روی صحنه های خون و خون ریزی تاکید شده است به طوری که این بازی برای منتشر شدن در کشورهایی مانند استرالیا به مشکل برخورده بود.
من خود به شخصه دیگر از تعریف از ویژگی ها و محسنات این بازی خسته شده ام اما چاره ای نیست و باید قبول کرد که این بازی از همه جهات عالی کار شده است ، از ویژگی های بارز دیگر در بخش گرافیک طراحی دشمنان و غول ها است ، دشمنان موجود در بازی واقعا عالی کار شده اند ، چهره و اناتومی هر کدام از انها مخصوص و منحصر به فرد می باشد به عنوان مثال کایمراها که از 3 حیوان تشکیل شده اند بسیار جالب و خلاقانه و پرجزئیات هستند ، دم انها مار می باشد نیم تنه ی بالایی انها شیر است و پاهای انها قوچ ، همچنین انها دو کله دارند ، کله جلویی شیر و پس از ان قوچ و این نشان از خلاقیت بسیار بالای تیم سازنده در طرحی دشمنان دارد مکان مبارزه کریتوس با غول ها بسیار عالی و متناسب و جو بازی کار شده است از جمله جنگ میان کریتوس و هادس ، مکان مبارزه ی انها بسیار عالی می باشد همچنین مقیاس بزرگی هادس در مقابل کریتوس رعایت شده است ، جزئیات بدن هادس به خوبی از فاصله دور قابل تشخیص است و این تا مقداری حس واقعی بودن مبارزات را تقویت می کند .
اما بیشترین چیزی که در قسمت گرافیک قابل بحث و توجه است طراحی خود کریتوس می باشد ، شاید استفاده واژه ی جزئیات کمی کلیشه ای شده باشد اما جزئیات واقعا چیزی است که تیم سازنده روی ان کار کرده است و هدف خود را بر این منوال پیش برده است ، طراحی کریتوس بسیار زیبا و واقع گرایانه است تمامی نقاط پوست بدن و صورتش به بهترین شکل ممکن با کوچکترین زخم ها و خراش ها قابل رویت است . در طول مبارزات شما اثار ضربات دشمنان را به زیبایی هرچه تما تر بر بدن کریتوس خواهید دید ، همچنان در صحنه های پرزد و خورد بدن کریتوس کاملا پوشیده از خون می شود و رد خون بر بدنش باقی می ماند مانند صحنه ی کشتن پزئیدون که واقعا غیر قابل توصیف است ، زخم روی شکم کریتوس که توسط زئوس در نسخه دوم به جا مانده است ، واقعا زیباست و عالی کار شده است . صورت کریتوس واقعا فوق العاده است و نشان از خشم بی حد و اندازه او دارد ، زخم روی صورت او همانند زخم شکمش بسیار طبیعی و پویا است ، ریش معروف و منحصر به فردش مانند گذشته صاف و مرتب نیست بلکه در بعضی صحنه ها ارایش ان به هم می خورد (اخر توجه به جزئیات ) و نا مرتب می شود ، لب های کریتوس مانند گذشته رو به پایین است و فاصله چشم سبز رنگ و ابروی رو به بالایش کم است تا همواره چهره ای خشمگین داشته باشد ، هم چنین بینی استخوانی و رو به پایین او این بار بیش از پیش خود نمایی می کند . در نمای نزدیک از صورت کریتوس تمامی لکه ها ، چروک ها و زخم های کوچک و ریزش قابل مشاهده است که برای لحظاتی شما را مات و مبهوت خود می کند. هم چنین کریتوس همانند گذشته عضلانی و تنومد است و فیزیک بدنی و اناتومی او نیز بدون نقص است .
یکی از دیگر مواردی که در gow3 خودنمایی میکند ، پرداختن به جزئیات شمشیرهای اشوب و زنجیر های متصل به ان است که نظر مرا به خود جلب کرده است ، تا کنون به نقوشی که روی شمشیرهای اشوب وجود دارند دقت کرده اید؟؟ ایا هیچ گاه در gow1,2 انها را دیده اید ؟؟ بله این نقوش روی شمشیر در gow2 هم وجود داشتند اما من در gow1 اثری از انها مشاهده نکرده ام حتی در دموی cg ان ، اما با اینکه در Gow2 وجود داشته اند هیچ گاه خود نمایی نکرده اند ، ولی در این شماره حتی در مبارزات معمولی گیم پلی شما شاهد این نقوش هستید و هم چنین زنجیرهای متصل به انها که دور دستان کریتوس می پیچند به خوبی قابل مشاهده هستند.
در جمع بندی نهایی برای بخش گرافیک بازی می توان با قاطعیت گفت که ایرادی به ان وارد نیست ، و این بازی تا به امروز بالاترین گرافیک ممکن را در action adventure رقم زده است


» نظر