سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چهار مشکل بزرگ کینکت ایکس باکس 360

چهار مشکل بزرگ کینکت ایکس باکس 360
وقتی مایکروسافت، ایکس باکس Slim و کینکت را با آب و تاب فراوان و تشریفات بسیار معرفی کرد، تقریبا همه روی متفاوت بودن و دوران ساز بودن این وسیله اتفاق نظر داشتند. در این که این گجت باعث تحول در گیم پلی بازی ها خواهد شد، هیچ شکی وجود ندارد. اما به هر حال هر گجت و وسیله ای باید به معرض آزمایش گذاشته شود تا بتوان به کاربری صحیح آن، اطمینان کرد. ما هم مدتی است که مشغول بررسی و تست محصول جدید مایکروسافت بوده ایم. در مطالب قبلی از امکانات و مزایای کینکت گفته ایم و حالا در اینجا قصد داریم به برخی مشکلات اش بپردازیم و کاربرد بهتری را هم برای آن بیابیم.
فروش کینکت در سطح بسیار بالایی قرار داشته است و همچنین میزان رشد بازی هایش، قابل توجه است. اما گاهی در کاربری آن به مشکلاتی بر می خوریم که خیلی وقت ها اصلا به ذهن مان هم نمی رسید. این ها همان مواردی هستند که مایکروسافت در فلسفه وجودی کینکت، جایی برایشان باز نکرده است.



– ناوبری و رابط کاربری

اتصال کینکت به ایکس باکس کار راحتی است. البته به شرطی که در آپدیت داشبورد ایکس باکس خود، دچار مشکل نشوید. وقتی دستتان را تکان می دهید و وارد هاب مخصوص کینکت می شوید، بلافاصله متوجه اشکال در اینترفیس و ناوبری آن خواهید شد. کینکت دو راه متفاوت را در اختیار شما قرار می دهد: 1 – استفاده از دست های خود 2- استفاده از فرمان های صوتی.

گزینه اول، کاملا شما را خسته می کند. شاید بتوان گفت:که این بزرگترین مشکلی است که در کینکت وجود دارد. فقط برای مواردی خوش کاربرد است که بخواهید حداکثر دو یا سه کلیک کنید و پس از آن وارد بازی شوید. اما همین مشکل، وقتی در گیم پلی بازی ها هم ظاهر می شود، تبدیل به یک فاجعه برای شما خواهد شد. به ویژه وقتی که گیم ها در تشخیص دستان شما دچار مشکل شده و نمایشگر، به هرجایی که دلش می خواهد می رود. متاسفانه در ژست دستی کینکت، کلیک در نظر گرفته نشده است. وقتی کرسر را روی دکمه ای نگه دارید، چند ثانیه صبر می کند و بعد انتخاب می شود. همین مساله هم باعث عملکرد کند است و هم گاهی چیزی را انتخاب می کند که اصلا قصد انتخابش را نداشتید و حسابی شما را به دردسر می اندازد.

راه دیگر شما این است که از فرمان های صوتی استفاده کنید. در این حالت، تا وقتی نام ایکس باکس را بر زبان جاری نکنید، کینکت با خونسردی تمام، شما را دیوار فرض می کند! اما به محض جاری شدن این صیغه روی زبانتان، دیگر به راحتی کارتان را راه می اندازد. مشکل این بخش هم، همین است که فرمان های صوتی را نمی توانید همه جا استفاده کنید و در استفاده از آن ها با محدودیت رو به رو هستید.


راه بهبود: دقیقا فلسفه ی نادرست رابط کاربری است که شما را آزار می دهد. نه مشکلات فنی. اما Ubi Soft تجارب خوبی را در تولید رابط های کاربری خوب و آسان، کسب کرده است. به عنوان مثال، بازی Your Shape: Fitness Evolved به خوبی نشان می دهد که یک اینترفیس خوب برای کینکت، باید چگونه باشد. به طور کلی ناوبری و رابط کاربری، از مواردی است که باید به طور جدی در آپدیت ها و بازی های بعدی، تغییر کند.

– طیف ورزشی بازی ها:
این ایراد را نمی توان به طور مستقیم از کینکت دانست، یا حتی ایراد دانست! چرا که کینکت واقعا شما را وادار به ورزش می کند و این یکی از محاسن اش است. اما مشکل موجود، این است که تمام افراد بازی های ورزشی را دوست ندارند. در عین حال می توان همان تحرک و نشاط را در قالب سایر سبک ها هم به وجود آورد. بودن شک، تصور بازی کردن عناوین بزرگ و مطرح؛ با گرافیک و داستان های جذاب آن هم با بدن خود، بسیار لذت بخش تر از چند بازی محدود ورزشی شبیه به هم است.
در این مورد هم دو سد بزرگ سر راه است. یکی این که واقعا نمی دانیم ا*****یستم نرم افزاری ای که مایکروسافت برای کینکت درست کرده، تا چه اندازه قدرتمند است و با عادات قدیمی توسعه دهندگان بازی سازگار می باشد؟ دوما: آیا توانایی سخت افزاری لازم برای این کار وجود دارد یا خیر؟ درباره مورد دوم، باید خوشبین بود. چرا که تا اکنون هم بازی های مبتنی بر کینکت، گرافیکی در حد سایر بازی ها را عرضه کرده اند و شاهد هیچ افتی نبوده ایم.
بدون شک، انتشار بازی های بزرگ از این نوع، می تواند کاملا مسیر را در این دستگاه عوض کند. مانند بازی Halo که توانست قدرت کنسول ایکس باکس را ثابت کند.
- کینکت کمی منزوی است
متاسفانه این تراژدی تلخی است که برای رفع آن باید منتظر کینکت بعدی باشید! در بیشتر بازی هایی که تا کنون عرضه شده اند؛ نیاز به بازی دو نفره از نان شب هم واجب تر است. در غیر این صورت بسیار خسته کننده می شود. مساله این جاست که وقتی هم می خواهید دونفره بازی کنید، کینکت آنقدر شما را عقب و جلو می کند که در نهایت به همان بازی تک نفره رضایت دهید. زاویه لنز سنسور، در کینکت باز است، اما باید باز تر می بود! یکی دیگر از اشکالات، دوربین کیفیت پایین VGA است که البته با وجود قیمت 150 دلاری نمی توان از آن شکایت کرد. اما چون در ایران باید 250 هزار تومان بابت آن بپردازید، حق دارید که خیلی بیشتر ناراحت باشید( همانطور که از ویندوز 1000 تومانی شکایت دارید! ) در هر صورت، این هم یکی از مشکلاتی است که شما را ناراحت می کند.
- تاخیر در تشخیص:
کینکت حرکات شما را حدود دو دهم ثانیه دیرتر تشخیص می دهد. شاید این رقم را اصلا به حساب نیاورید. اما گاهی واقعا اذیتتان می کند. در حرکات با سرعت آرام و متوسط، مشکلی احساس نخواهید کرد. اما وقتی همان بازی های محدود ورزشی هم نیاز به عکس العمل بسیار سریع شما دارند، این مشکل بیش از حد آزارتان خواهد داد و در نهایت به این نتیجه خواهید رسید که بهتر است بی خیال بازی کردن شوید.
- پایان سخن:
کنسول Xbox توانست با مزایایی که دارد، از جمله سادگی در کار، گرافیک بالا و … توجه زیادی را به خود جذب کند. کینکت هم پتانسیل بسیار زیادی برای رشد دارد. اما چون این گونه وسایل فقط به بازی های جدید و خوب متکی هستند، اگر نتوانند بازی های قوی و جذابی را به کاربران خود ارائه دهند؛ در حرکت رو به جلو با مشکل مواجه می شوند.
کینکت تا یک ماه پیش توانست به رقم فوق العاده فروش 8 میلیون عدد برسد. باید امیدوار باشیم که عناوین جذاب تری برای آن به بازار بیاید. البته بسیاری از مشکلات هم از جمله رابط کاربری و… می تواند با آپدیت نرم افزاری برطرف گردد. تا آن موقع، بازی کردن با کینکت شما را محدود به طیف محدودی از بازی های ورزشی می کند و چشم امیدمان باید به عناوینی همچون Childs of Eden Forza motor sport و … باشد. در کل می توان کینکت را وسیله ای دانست، که ارزشش به آینده اش بستگی دارد؛ عمرش تمام نشده و آزمونش به پایان نرسیده است.


» نظر