سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مشخصات تلویزیون های 4K و 8K

مشخصات تلویزیون های 4K و 8K

اتحادیه بین‌الملی مخابرات با پیشنهاد‌های اولیه برای مشخصات فنی تلویزیون‌های Ultra High Definition TV یا UHDTV موافقت کرد.

از جمله مشخصات فنی تایید شده می‌توان به رزولوشن 3840x2160 پیکسل برای 4K و 7680x4320 پیکسل برای 8K اشاره کرد.

 

 

هر دور رزولوشن 4K و 8K با نام UHDTV شناخته خواهند شد. در سال‌های آینده UHDTV نیز همانند رزولوشن 720p که با عنوان HD و یا 1080p که با عنوان Full HD شناخته می‌شود، معروف خواهند شد و شاهد محصولات متنوعی با این عنوان خواهیم بود.

 

برخی از منتقدین این اقدام اتحادیه بین‌الملی مخابرات (ITU)، مبنی بر عنوان‌گذاری یکسان 4K و 8K را باعث سردرگمی مشتریان و سوء استفاده‌های بازاریابی تولیدکنندگان می‌داند.

 

 به هر حال به نظر می‌رسد زودتر از آنچه تصور می‌شد، محتوا و تلویزیون‌های 4K و 8K وارد بازار شوند.

 


 

پاناسونیک مانند همیشه قدرت و نوآوری خود در صنعت تلویزیون را به رخ کشیده و امروز با تلویزیون هایش در IFA حسابی گرد و خاک کرد. پس ازتلویزیون پلاسمای 103 اینچی بدون عینک، اکنون نوبت به پنل پلاسمای 145 اینچی این شرکت با کیفیت 8K می رسد. این تلویزیون فوق بزرگ بخشی از پروژه همکاری پاناسونیک باشبکه ملی ژاپن NHK است. این محصول در واقع یک طرح اولیه و کانسپت است که قرار است تا سال 2020 و برای استفاده از شبکه های تلویزیونی Super Hi Vision آماده گردد. 

کیفیت تصویر این تلویزیون پلاسما 8K است، این یعنی 16 برابر بزرگتر از تصاویر فول اچ دی معمولی و تقریبا نزدیک به دنیای واقعی. البته باید مدت زیادی منتظر ماند تا علاوه بر عرضه این تلویزیون، محتوای قابل قبول برای آن نیز آماده شود

 

صفحه پهن تلویزیون های جدید موسوم به 8K به قدری پیکسل دارد که چشم نمی تواند تمام آن ها را پوشش بدهد. تعداد پیکسل های این تلویزیون های 85 اینچ 7680 در 4320 است که مثلا با تلویزیون های ال سی دی چهل اینچ غیرقابل مقایسه است. با ضرب این دو عدد در هم به حدود 8000 خط پیکسل می رسیم و به همین دلیل این تلویزیون ها را 8K، اولتراهای یا سوپرهای نام گذاشته اند که پا را از محدوده توان مندی اچ دی بسیار فراتر گذاشته است. برای دیدن پیکسل های این صفحه باید در فاصله ی حدود شصت سانتی تا یک متری آن قرار بگیرید. این تکنولوزی به طور گسترده برای تمام رقابت های المپیک 2012 لندن استفاده شده است. این صفحه ها از شش قدیم کیفیتی برابر صفحه نمایش رتینای آی پد 5 دارد و اشیای در حال حرکت نظیر شناگرانی که سریع در آب پیش می رفتند هیچ تاری یا ماتی در صفحه نمایش ایجاد نمی کرد. برای استریم کردن محتوای چند رسانه ای این تلویزیون به اینترنت با پهنای باند 1 گیگ نیاز دارد و هم کاری هفت ماهه ی ان بی سی انگلیس و ان اچ کی ژاپن با نظارت تکنیکی متخصصین واشنگتن برای تولید آن لازم بوده است. به همین دلیل بازاریابان کامکست و ان بی سی معتقدند تا سال 2020 امکان فروش تجاری این محصول گران قیمت و زیاده طلب وجود ندارد و شاید فعلا همین 4K معقول تر باشد. 

 قدرت نمایش تلویزیون 8K  کاملا ب صورت واقعی است که میتوانید در ویدئوی معرفی ببینید:

 

http://uplod.ir/5lbmldxwbgxb/engadget_4975.mp4.htm


» نظر