سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش اسمبل کردن کامپیوتر قسمت1

سلام
میدونم که شاید برای بعضی ها این آموزش مسخره باشه. ولی شخصا" معتقدم خیلی ها به این آموزش در فروم نیاز دارند و میدونم اگر دوستان این موضوع رو ببینند خوب استقبال میکنند.

خیلی خب دوستان. اصولا کامپیوتر های شخصی که ما از این به بعد با نام pc صداشون میکنیم سیستم های ساده ای هستند که وظیفه انجام پردازش های کوچک رو بر عهده دارند.
و همون طور که از اسم یک کامپیوتر به معنای "محاسبه گر" (هم خانواده کلکلیتور یا ماشین حساب خودمونه).
مشخصه این سیستم باید بتونه محاسبات ریاضی رو انجام بده. پس توقع اینه که دل یک کامپیوتر وسیله ای باشه برای انجام این محاسبات. این وسیله همون CPU خودمون هست.

سایز این قطعه نسبت به کیس شما ناچیزه! در حد چند سانتی متر! اما قلب سیستم شما است! CPU ها مدل های متفاوتی دارند و مارک های متفاوتی هم براشون موجوده. مارک های اصلی موجود در بازار Intel و AMD هستند! CPU تعداد زیادی پایه داره که اکثرا با روکش طلا عایق بندی میشوند برای جلوگیری از زنگ زدگی! اما صبر کنید! اون CPU قدیمیتون رو بزارید کنار چرا که ارزشی نداره! برای یک CPU معمولی چیزی بیش از 30 تک تومنی ... فکر کنم خودتون متوجه شدید!
در هر حال. به عنوان یک قلب این قطعه بسیار فعال است و طبیعتا" گرمای زیادی تولید میکند. تولید گرما به منزله نابودی قطعات الکترونیکی است. پس روی این قطعه حتما فن هایی قرار میگیرد. طریقه نصب این قطعه و فن باشد برای بعدا زمانی که به مرحله قرارگیری قطعات رسیدیم.


و اما فراموش کردیم که هر سیستم کامپیوتری بدون اطلاعات نمیتواند چیزی محاسبه کند! به عبارت دیگر تا شما کلیدی رو بر روی ماشین حساب نفشارید ماشین حساب کاری برای انجام دادن ندارد. پس شاید دومین قطعه اصلی یک کامپیوتر هارد آن باشد. هارد ها چیزی نیستند جز همان نوارهای قدیمی یا تیپ های خانگی که در پیکان ها مورد استفاده قرار میگرفت! تا همین اواخر روی سمند هم میزاشتند بگذریم.
تنها تفاوت این قطعه با نوارهای قدیمی دقت بیشتر و قابلیت ذخیره بیشتر است:
این هارد البته به صورت باز شده است و در واقعیت یک درپوش فلزی روی آن قرار دارد. اگر کمی دقت کنید هد رو در حالی که مشغول نوشتن یا خواندن از روی دیسک بزرگ مغناطیسی هست میتوانید ببینید.
هارد ها سایز های مختلفی دارند. از 40g تا 500g و 1024g یا همان 1t. همچنین به صورت های مختلفی هم به سیستم متصل میشوند که در زمان نیاز به اتصال توضیحات لازم داده خواهد شد.

هر وسیله الکترونیکی بدون برق عملی نمیکندو به عبارت دیگر یک کامپیوتر بدون برق یک کامپیوتر مرده (بخوانید خاموش) است. ولی توقع ندارید قطعات به این ظریفی (!) با چنین ولتاژی کار کنند! مگر خدایی نکرده کامپیوتر شما ماشین لباس شویی است؟!
پس طبیعتا" باید مبدل برقی وجود داشته باشد که ولتاژ را به اندازه کافی کاهش دهد! به اندازه ای که هر قطعه نیاز دارد و از شانس بد این مبدل هر قطعه کامپیوتری ولتاز خاص خودش را نیاز دارد! به همین دلیل هر مبدل برق یا همان پاور تعداد زیادی خروجی برای حالات مختلف دارد!

البته همه مبدل ها به این قشنگی نیستند ولی خب نگران نباشید! کسی مبدل سیستم شما را نمیبیند!
همان طور که مشاهده میکنید این پاور یک ورودی و خروجی های بسیاری دارد! شاید سومین قطعه مهم یک کامپیوتر همین قطعه باشد.


فکر کنم برای ایندفعه کافی بود! میدونم چیز خاصینیست ولی اگر کسی سوالی داشت بیاد بپرسه!


» نظر