سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش اسمبل کردن کامپیوتر قسمت7

چند سوال مطرح شده

درباره ی کراس فایر بیشتر توضیح میدی؟
مثلا: هر دو گرافیک باید عینا شبیه هم باشن؟
دوتا 256 به اندازه ی یه 512 قدرت داره؟ یابیشتر؟ (چون دوتا چیپست و حافظه ی جداگانه در اختیار سیستم قرار میگیره)
و ....

نباید لزوما کاملا شبیه هم باشند. ولی محدودیت های زیادی هست! تا قبل از سری 3800 که کلا در صورت تفاوت کراس فایر عملی نبود. در سری 3800 و بعد از اون این امکان فراهم شد که کارتهای مختلف با هم کراس فایر بشن! (البته از یک سری!) ولی همین الان هم مشکلات زیادی گزارش میشه و کلا کار درستی نیست این کار و حتما" پیشنهاد میشه که از یک مدل و حتی یک برند برای این کار استفاده بشه!

در مورد 256 و اینها! یک چیزی بدی که جا افتاده توی جامعه ما این 256 و 512 و این موضوعات هست! من توی پست های اولیه فکر کنم گفتم که این اعداد نشان گر مموری یک کارت گرافیک هستند که به عبارتی شبیه Ram برای یک کامپیوتر محسوب میشن! حالا وقتی شما میری کامپیوتر بخری برای اینکه قدرتش دستت بیاد میپرسی ram سیستم چقدره؟! نه خب نمیپیرسی! از دوستمون نمیپرسیم رم سیستمت چقدره که اگر بگه 2گیگ پس بگیم ناسا ست! یک کارت گرافیک کلی ویژگی داره! و حتی فرکانس هسته اون هم باز چیزی نیست که بتونه ثابت کنه موضوعی رو! به همین دلیل هم هست که به نظر من بهتره فقط مدلهای کارتها را یاد بگیریم و برای نشون دادن قدرتشون از اسم مدلهاشون استفاده کنیم تا فرکانس یا مموری کارت گرافیک!
اما در مورد خود سوالتون پس عملا جواب دادن بهش سخت میشه! مثلا شما باید بگید ترکیب دو تا 8600 در مقابل 8800 چه تفاوتی داره که خب اینطوری میشد گفت دو تا 8600 خیلی نزدیک به ضعیف ترین 8800 هست و کمی ضعیف تر از 8800 های نرمال و قوی! چون خود 8800 سه مدل داشت در زمات عرضه! حالا باز میشه این موضوع رو برای کارت های جدید تر هم مطرح کرد ولی با مدل می شه جواب داد نه با مقدار مموری!



برای مدلهای کارتهای مختلف! با توجه به این موضوع که خب شاید بگید ما نمیتونیم همه کارتهای گرافیکی رو بشناسیم و اون هم با پرفورمنس و ... باید گفت که این کار زیادم سخت نیست!
کارتهای گرافیکی اصولا به سه دسته High-End,Mid-Range و Entry-level (که من دوست دارم بهشون بگم Low-End) تقسیم میشن!
در کارتهای انویدیا تا قبل از عرضه سری های سه رقمی قاعده به این صورت بود که مثلا در کارت 8800 آخرین 8 که در جایگاه هزار هست نشانگر سری کارت بود! یعنی مثلا کارت 6500 در سری 6 بود! و شماره 8 دوم که در جایگاه صد بود نشانگر جایگاه کارت در این سری!
به طور معمول کارتهایی که در سری Low-End یا سری ضعیف قرار دارند دارای شماره های 1,2,3,4,5 هستند! و معمولا 1,2,3 در لپ تاپها استفاده میشه و برای سیستم های دسکتاپ مثل کامپیوتر های شخصی اصلا منتشر نمیشه!
کارتهای Mid-Range معمولا کارتهایی هستند که دارای شماره صد گان 6 و 7 هستند! مثلا 7600 یا 6600 یا 8600! کارتهای خوبی هستند و نه برای گیمر های حرفه ای ولی برای افرادی که بعضی اوقات بازی میکنند کافی هست! سری 7 معمولا فقط برای لپتاپ ها عرضه میشه!
کارتهای High-End قوی ترین کارت یک سری هستند که دارای شماره های 8,9 هستند! کارت 8 معمولا قوی ترین و البته قدیمی ترین کارت یک سری است! کارت های صدگان 9 کارتهای چند هسته ای یک سری معمولا هستند.
نکته قابل توجه این هست که معمولا کارتهای Low-End یک سری از کارتهای High-End و حتی بعضا Mid-Range سری قبلی به مراتب ضعیف تر هستند! این موضوع بدی که جا افتاده که مثلا گفته میشه 9500 از 8800 قویتره یا همچین چیزهایی! همچین چیزی نیست و 9500 و 9400 کاملا ضعیف تر از 8800 هستند اگر چه در یک سری بالاتر قرار دارند!
کارتهای Mid-Range یک سری هم معمولا بسیار نزدیک به کارتهای اولیه High-End سری قبل هستند. و به طور کلی بین کارتهای High-End و Mid-Range قرار میگیرند!
کارتهای High-End یک سری هم معمولا از تمام کارتهای سری قبل قوی تر هستند. البته بعضا بوده که کارت صدگان 9 سری قبلی قویتر از 8 سری بعدی بوده. ولی خب ما بنا رو بر مقایسه 8 با 8 و 9 با 9 میگیریم!
در کارتهای جدید nVidia این نامها عوض شده! دیگر اسم ها 4 رقمی نیستند و 3 رقمی شدند! 260,320,480 از نمونه های این کارتها هستند! در اینجا هم روند البته ثابت مونده! آخرین رقم یعنی صدگان همون سری کارت هست! دومین رقم یعنی دهگان هم نشانگر جایگاه کارت در سری است! تنها تفاوت موجود در این سری ها این موضوع هست که دیگر دهگان 6 جزء کارتهای Mid-Range نیست در در دسته بندی جزء کارتهای High-End قرار میگیرد و البته کارتهای Mid-Range ها کارتهای 4 و 5 هستند! و کارتهای Low-End هم کارتهای 1,2,3 فقط هستند!
کارتهای ati به مراتب ساده تر قابل شناسایی هستند! کارتهای ati هنوز 4 رقمی هستند و مثل سری های قبلی کارتهای nvidia هزارگان نشانگر سری کارت و صدگان نشانگر جایگاه کارت در سری است!
صدگانهای 1 الی 5 جزء کارتهای Low-End و صدگانهای 6 و 7 جزء Mid-Range ها هستند! تنها صدگان High-End مورد استفاده 8 است! صدگان 9 مانند سری های قبلی nvidia برای کارتهای چند هسته ای بکار رفته و میرود که خود ati آنها را در دسته ای بالاتر از High-End قرار میدهد! با نام Enthusiast!

البته همه این کارتها بعد از مشخص شدن هزارگان و صدگان باز هم تفاوت های قدرتی در بین خودشون دارند! مثلا در کارتهای ati این تفاوت با عدد دهگان مشخص میشه! به صوری که ما فکر کنم 5 کارت 4800 داشتیم! با دهگانهای مختلف! و در کارتهای nvidia با حروفی که همراه انها ذکر میشه! GTX,GTS,GT و ..
در این حالت نیازی نیست که قدرت و نام همه کارتها و سری ها را حفظ کنید! فقط کافیه یک حساب کوچک بکنید!


» نظر