سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نقد و بررسی بازی ناپلیون

"دشمنان من زیاد هستند و دوستانم هیچکس. آن ها گفتند که ایتالیا هیچ گاه فتح نمی شود، گفتند که مصر را نمی توان تصرف کرد و در سرزمین سرما و برف که به آن روسیه می گفتند نمی توان طاقت آورد. اما الان آن ها هیچ چیز نمی گویند. آن ها از من مثل نیروهای طبیعت، گردباد و مرگ می ترسند. حالا من می گویم، من ناپلئون هستم. من امپراطور هستم! یکی از جنگ آور ترین و قطعا شجاع ترین فرماندهان دنیا، ناپلئون بناپارت است". کسی که در زمان خود قدرت مثال زدنی ای را به فرانسه بخشید و مرزهای این کشور را مایل ها افزایش داد و کشورهای زیادی را تحت فرمان خود در آورد. ناپلئون کسی بود که ایده مرزبندی کشورها را ارائه کرد. مردی که نام خود را در تاریخ ثبت کرد تا نمونه ای از یک فرمانده جنگی بسیار قدرتمند باشد. اکنون نزدیک به 200 سال از زمان او می گذرد و نامش در کنار افراد بزرگ قرار گرفته است. زندگی نامه او و نبردهای بزرگی که انجام داده است در کتاب های مختلف به چاپ رسیده است. اما اکنون فرصتی به دست آمده است که ناپلئون را از نزدیک مشاهده کنیم و در کنار او به نقاط مختلف سفر کنیم و در جنگ های بزرگ و کوچکش شرکت کنیم. اشتباه نکنید، او زنده نشده و ما هم به گذشته نرفته ایم. بلکه استودیوی بازی سازی Creative Assembly با خلق بازی Napoleon: Total War این فرصت را به بازیکنان داده است تا مروری بر زمانی که ناپلئون در اوج قدرت قرار داشت، داشته باشند.
داستان:

داستان بازی همان طور که مشخص است پیرامون ناپلئون و قلمرو فرانسه نقل می شود. بازی بر مبنای اتفاقات تاریخی در جریان است و بازیکن در طول بازی با وقایع و رخدادهای مهم آن زمان آشنا می شود. در کل بازی از داستان خاصی بهره نمی برد و با تکیه بر واقعیت، هیجانی را به بازیکن منتقل می کند که تا کنون تجربه نکرده است. بازی ابتدا با کنترل ناپلئون آغاز می شود که رفته رفته به ایتالیا، مصر و دیگر نقاط دنیا لشکرکشی می کند و بازیکن در طول این مسیر با اتفاقات بسیاری رو به رو می شود که هر کدام از آن ها مشکلات تازه ای را برای ناپلئون و فرماندهانش به وجود می آورند.

گرافیک:

گرافیک چیزی است که در این بازی خود نمایی می کند و اطمینان داشته باشید که تا کنون در هیچ بازی کامپیوتری آن هم به سبک استراتژیک چنین گرافیکی را مشاهده نکرده اید. محیط های نبرد چه در خشکی و چه در دریا بسیار خوب و با جزئیات تمام طراحی شده اند. کیفیت بافت های بازی به قدری بالا است که اگر هم تا آخرین حد به آن ها نزدیک شوید، از کیفیت آن ها کاسته نمی شود. طراحی نیروهای مختلف هم بسیار عالی صورت گرفته است. با توجه به مقطع زمانی که بازی در آن اتفاق می افتد، سربازها و نیروهای هر کشور با دقت تمام به همان سبک طراحی شده اند و کوچکترین ضعفی در آن ها دیده نمی شود. جلوه های ویژه و افکت های تصویری بسیار خوبی در هنگام نبردها مشاهده می شوند که زیبایی بازی را دو چندان می کنند. برای اینکه نبردهای بازی حس بهتری به بازیکن انتقال دهند، شرایط آب و هوایی مختلف هم در بازی قرار گرفته اند. بارش باران، برف و یا طوفان های مختلف در طول نبردهای عظیم بازی دیده می شوند که دیدن آن ها بازیکنان را شگفت زده می کند. در محیط های مختلف به خصوص اگر شهرهای بزرگ باشند، شاهد وجود وسایل بسیار زیادی هستیم. در کنار آن ها هم نزدیک به صدها نفر پیاده نظام، سواره نظام، توپ خانه و... در آن محوطه دیده می شوند. همه این مسائل به خوبی در محیط بازی پردازش می شوند و کوچکترین ایراد اجرایی در آن دیده نمی شود و این مسئله نشان دهنده قدرت بسیار زیاد موتور بازی سازی این عنوان است. در کنار این مسائل فیزیک خوبی هم در بازی قرار دارد. برخورد توپ ها به خانه ها و یا کشتی های عظیمی که در دریا قرار دارند، باعث تکه تکه شدن اجزای مختلف می شوند. یکی دیگر از قسمت هایی که به زیبایی طراحی شده است، نبردهای دریایی بازی است. کشتی های بزرگ با تمام جزئیات و تمام افرادی که در آن قرار دارند، در بازی حضور دارند. نکته جالب اینجاست که تمام افراد موجود در کشتی ها حرکت می کنند و نسبت به انفجارهای عظیم و تیراندازی ها از خود واکنش می دهند و حتی در نبردهای نزدیک هم شرکت می کنند. این بازی واقعا از گرافیک خیره کننده ای بهره می برد که بازیکنان برای دیدن تمام زیبایی های بازی نیاز به یک سیستم قوی دارند.

موسیقی/صداگذاری:

موسیقی و صداگذاری بازی هم بسیار خوب است. در طول کنترل بازی روی نقشه، موسیقی های آرام و بسیار زیبایی به گوش می رسند که سبک تاریخی دارند و بازیکن را در آن حال و هوا قرار می دهند. همچنین در نبردهای بزرگ، بیشتر صدای محیط بسته به شرایط جوی شنیده می شود و این خود باعث تمرکز بیشتر بازیکن روی نبرد می شود. در کنار این مسائل افکت های صوتی بسیار خوبی هم در بازی قرار گرفته اند که بازی را بسیار جذاب می کنند. صدای تیراندازی ها، شمشیر زنی ها، توپ خانه و راه رفتن سربازان بسیار خوب هستند و به خوبی شنیده می شوند. همچنین مانند نسخه های گذشته در این سری از بازی ها، هر قوم و ملت در بازی با لهجه خود صحبت می کنند. در کل بخش صداگذاری بازی در سطح بسیار خوبی قرار دارد و کم و کاستی در آن دیده نمی شود.
 
گیم پلی:

قطعا سری بازی های Total War جزو آن دسته از بازی هایی هستند که ساعت ها گیم پلی را به همراه دارند و بازیکنان را به نوعی جادو می کنند. روند بازی به گونه ای است که بازیکن نا خودآگاه ساعت های زیادی را به بازی کردن مشغول می شود. گیم پلی بازی یکی از پیچیده ترین و در عین حال جذاب ترین بخش های بازی است. بازی در ابتدا با یک آموزش بسیار خوب در طول بازی روایت می شود و بازیکن را با روش های کلی و اولیه بازی آشنا می کند و سپس به جزئیات می پردازد. اما آشنایی کامل پیدا کردن با روند بازی نیاز به استمرار در بازی دارد. در طول بازی اتفاقات زیادی رخ می دهند که نا خودآگاه بازیکن را با امکانات و قابلیت های مختلفی آشنا می کنند. همانند گذشته، این بازی از دو نوع گیم پلی تشکیل شده است. اولی حالت استراتژیک نوبتی (Turn-Base Strategy) است که در نقشه اتفاق می افتد و دیگری حالت استراتژیک همزمان (Real-Time Strategy) است که در نبردهای بازی اتفاق می افتد. البته همانند گذشته بازیکن می تواند بازی را به گونه ای پیش ببرد که تمام بازی به صورت استراژیک نوبتی سپری شود. در این حالت کنترل نبردها به کامپیوتر سپرده می شود. البته اگر بازیکن کنترل نبردها را به عهده بگیرد بهتر است، چون می تواند به روش های مختلف نبرد را اداره کند و استراتژیک های خاص خود را در آن به کار ببرد. اما این مسئله نیازمند این است که بازیکن به خوبی با نحوه کنترل بازی در این قسمت و استراتژی های مختلف آشنا باشد. نبردهای بازی تقریبا با نمونه های واقعی تفاوتی ندارند و همین مسئله نیازمند دقت زیاد بازیکن است. شما می توانید در نبردهای بسیار سخت و در شرایطی که تعداد نیروهای شما کمتر از دشمن است به پیروزی برسید. در بازی عوامل دیگری هم وجود دارند که بازیکن باید به آن ها توجه کند. روابط دیپلماسی با سایر ملت ها و ایجاد روابط دوستانه و اقتصادی بخش مهمی از گیم بازی را تشکیل می دهند که بازیکن باید به آن ها توجه خاصی داشته باشد. در طول بازی باید همواره روابط اقتصادی خوبی داشته باشید تا بتوانید دست به هزینه های بزرگ برای ساخت و ساز و تعلیم نیرو بزنید. همچنین باید در طول بازی سطح رفاهی مردم، دانش و امکانات آن ها را با ساخت و سازهای مختلف یا کم و زیاد کردن مالیات بهبود بخشید. البته کنترل این بخش ها چندان دشوار نیست و بازیکن در دوره های مختلف به خوبی می تواند اوضاع را در دست بگیرد. البته می توان درباره گیم پلی بازی بیشتر از این ها توضیح داد، اما برخی مسائل بیشتر به چگونگی روند بازی خود بازیکن بستگی دارد. اما در کل گیم پلی بازی شاید بسیار پیچیده به نظر برسد، اما قطعا به قدری زیبا و کامل است که شما هیچ کمبودی در بازی احساس نمی کنید. همچنین برای اینکه در طول بازی کمی حال و هوای بازی تغییر کند، اتفاقات تاریخی متعددی در بازی رخ می دهند که بسیار جالب توجه هستند. اما موضوع وقتی جالب تر می شود که بازیکن کنترل ناپلئون را در دست می گیرد.

نتیجه گیری:

بازی Napoleon: Total War یک نسخه بسیار خوب دیگر از سری بازی های Total War است که بازیکن را در دوره ای تازه از تاریخ قرار می دهد و او را با اتفاقات آن دوره آشنا می کند. گرافیک بسیار خوب در کنار گیم پلی بسیار عالی از عواملی هستند که باعث موفقیت این بازی شده اند. اگر از طرفدارن سری بازی های Total War هستید، این بازی بسیار زیبا را از دست ندهید.
 

» نظر