سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهینه سازی وبلاگ برای موتورهای جستجو

بازدیدکنندگان وبلاگ شما از کجا می آیند؟ قسمتی از آن‌ها دوستان تان هستند، که آدرس وبلاگ تان را به آن‌ها داده اید. بخشی دیگر از پیوندهایی است که دیگر سایت‌ها به مطالب تان داده اند. اما قسمت مهمی از ترافیک ورودی وبلاگ از موتورهای جستجو می آید.
شما در مورد موضوعات مختلفی مطلب می نویسید. کاربران اینترنت وقتی دنبال این موضوع ها در موتورهای جستجو می‌گردند، ممکن است از وبلاگ شما سر در بیاورند. اما معمولاً به غیر از شما ده‌ها، صدها و شاید هزاران صفحه دیگر هم در اینترنت در مورد موضوع مورد جستجو مطالبی دارند. حالا چه تضمینی وجود دارد اگر من در گوگل به دنبال نقد رمان محاکمه کافکا بگردم به پست وبلاگ شما در صفحه اول نتایج گوگل برسم؟ ممکن است گوگل مطلب شما را در صفحه هشتم نتایج خودش قرار بدهد. جایی که احتمال کمی وجود دارد کسی آنجا را ببیند.


اینکه چقدر خوب و جذاب بنویسید تنها یک بعد کار است. یک طرف دیگر این است که مطالب شما توسط خواننده‌ها پیدا شود. برای این امر باید بتوانید کاری کنید، در نتایج موتورهای جستجو رتبه بهتری بدست آورید. به این معنی که اگر کاربران اینترنت به دنبال موضوعی می‌گردند که شما هم در مورد اش مطلبی دارید، پست شما در صفحه های نخستین نتایج و در جایگاه بالاتر قرار گیرد.
به‌ مجموعه کارهایی که انجام می‌دهید تا وبلاگ تان و مطالب اش در موتورهای جستجو در رتبه بالاتری قرار بگیرد
SEO   یا Search Engine Optimization   (بهینه سازی موتور جستجو) گفته می شود. در این درس با نکات مهمی آشنا می‌شوید که چه کار کنید تا رتبه وبلاگ تان را در موتورهای جستجو بهبود ببخشید.
بهتر است قبل از شروع، با برخی اصطلاحات مهم این حوزه آشنا شوید:
Alt Tag: عبارتی که در کد اچ تی ام ال درج عکس استفاده می‌شود (IMG Tag) و توضیح جایگزینی است که هنگام عدم نمایش عکس، نشان داده می شود.
Bot: برنامه‌هایی که برای جستجوی محتوای وب با اهداف گوناگون طراحی می شوند. ممکن است این کار برای ایندکس و دسته بندی کردن صفحات جهت استفاده در موتور های جستجو باشد. یا جهت شناسایی هدف مناسب برای ارسال اسپم انجام شود.
Google PageRank: یک مقدار عددی بین صفر تا ?? است که توسط سایت گوگل محاسبه شده و ارزش هر سایت را در وب مشخص می کند. هرچه این عدد بالاتر باشد یعنی ارزش این سایت بالاتر است.
Keywords: کلماتی که توسط موتورهای جستجو جهت شناخت و فهم محتوای یک صفحه وب، مورد استفاده قرار می گیرند. به آن‌ها کلمات کلیدی هم گفته می شود.
Keyword Density: نشان دهنده میزان تکرار یک کلمه کلیدی یا عبارت کی ورد در صفحه وب است.
Latent Semantic Indexing: که به اختصار LSI نامیده می شود. الگوریتم ویژه ای که توسط گوگل و دیگر موتورهای جستجو برای تشخیص ارتباط منطقی میان کلمات یک سایت مورد استفاده قرار می گیرد. مثلاً ممکن است در یک مقاله که در خصوص «Cookies» نوشته شده، کلماتی همچون شکر، شکلات، آرد و یا خمیر وجود داشته باشند. موتور جستجو با استفاده از این کلمات و الگوریتم مورد استفاده می‌فهمد که مقصود از «Cookies» شیرینی است، نه اصطلاح کوکی در مرورگرها!
Meta Data / Meta Tags: عبارات اختصاصی و توضیحی که به موتورهای جستجو در تشخیص حوزه و موضوع کاری یک صفحه وب کمک می کنند. یک متادیتای معمولی حاوی توضیح موضوع صفحه وب و لیست Keyword های آن است.
Spider: برنامه‌هایی که برای جستجوی خودکار وب با اهداف مختلف مورد استفاده می گیرند.
URL: به طور ساده، همان آدرس صفحه وب شما است.
بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو، یا
SEO امروزه تبدیل به یک علم شده است که در مراکز مختلفی در سطح جهان تدریس می‌شود و دارندگان مدارک آن معمولاً جایگاه مناسبی در تجارت وب دارند. اما به این معنی نیست حال که ما یک وبلاگ ساده داریم و نمی‌خواهیم برای آن هزینه کنیم، جایی در میان رتبه های بالای موتورهای جستجو نخواهیم داشت. در این درس به نکات مهم و کلیدی ارتقاء رتبه یک وبلاگ اشاره می کنیم. البته این یک شروع است و شما می‌توانید با تحقیق، مطالعه و بهبود وبلاگ تان، جایگاه اول نتایج جستجو را از آن خود کنید.


» نظر