سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکات مهم درباره هارد دیسک و پارتیشن بندی قسمت اول

پارتیشن بندی عبارت است از تقسیم کردن فضای‌هارد دیسک به دو یا چند قسمت به طوری که هر یک ازاین قسمت‌ها ازدید ویندوز همانند یک‌هارد دیسک مستقل عمل می‌کنند. امروزه با بالا رفتن فضای‌هارد دیسک‌هایی که برای کامپیوترها خریداری می‌شود ایجاد پارتیشن بندی را امری تقریباً ضروری کرده است چرا که چند دیسک کوچک بهتر از یک دیسک بزرگ اطلاعات را نگهداری می‌کنند.
امروزه بسیاری از کامپیوترها به‌هارد دیسکی با ظرفیت بالا مجهزهستند اما از این فضا به نحو مناسب استفاده نمی‌شود. معمولاً اطلاعات، فایل‌ها و برنامه‌های ویندوز در کنار هم روی درایو
C می‌نشینند و اگر اتفاقی برای سیستم بیفتد همه چیز با هم از بین می‌رود.



اما با تقسیم‌بندی‌ هارد به دو یا چند تکه در واقع دو یا چند درایو مستقل از هم دارید که خراب شدن یکی هیچ تأثیری روی اطلاعات بقیه درایوها نمی‌گذارد. بدین ترتیب می‌توان فایل‌های اطلاعاتی را از فایل‌های برنامه‌ای ویندوز جدا کرد و اسناد، عکس‌ها و فیلم‌ها را ، حتی در صورت از کار افتادن ویندوز حفظ کرد.
یکی از دلایلی که بسیاری از کاربران به خاطر آن از سیستم خود به طور کامل بک آپ نمی‌گیرند این است که جایی برای نگهداری فایل بک آپ ندارند. بک آپ گرفتن روی سی دی هم اگر قرار باشد به طورمنظم تکرار شود وقت گیر است.
اما بک آپ گرفتن روی ‌هارددیسک هم سریع است و هم آسان. البته بعید است که همه روی سیستم خود دو‌ هارددیسک داشته باشند.
در صورت وجود دو پارتیشن می‌توان از دومی به عنوان بک‌آپ پارتیشن اول استفاده کرد. در این حالت می‌توان کل ویندوز را روی پارتیشن دوم بک آپ گرفت تا هر وقت ویندوز از کار افتاد یا به مشکل برخورد ظرف کمتر از نیم ساعت آن را با تمام برنامه‌ها و نرم افزارهایش برگرداند.
البته توجه داشته باشید که این کار شما را از خطر آسیب دیدگی فیزیکی‌هارد نجات نمی‌دهد. یعنی اگر‌هارد دیسک به طور فیزیکی اشکال پیدا کرد و قابل استفاده نبود دیگر نمی‌توانید از بک آپ خود استفاده کنید.
به همین دلیل همیشه بهتراست روی سی دی هم یک نسخه بک آپ داشته باشید. هارددیسک به صورت فیزیکی از چند دیسک مغناطیسی تشکیل شده است که در فواصل بسیار کوچک روی همدیگر انباشته شده‌اند و یک محور مرکزی آنها را در جای خود ثابت نگه می‌دارد.
این صفحات حول این محور می‌چرخند و می‌توانند اطلاعات مغناطیسی را در هر دو روی خود ثبت کنند. برای خواندن و نوشتن اطلاعات روی صفحات هد‌هایی تعبیه شده‌اند که قابل حرکت هستند. برای درک بهتر موضوع، دستگاه‌های گرامافون را در نظر بگیرید که یک صفحه داخل آن می‌چرخد و هد روی صفحه گذاشته می‌شود.
ولی این مقایسه خیلی هم درست نیست چرا که در گرامافون فقط یک هد وجود دارد که آن هم با صفحه تماس فیزیکی دارد در حالی که درهارد دیسک چنین نیست زیرا برای هر صفحه یک هد گذاشته شده و تماس فیزیکی هم ندارند.
دیگر این که هد در گرامافون به صورت مارپیچی به طرف مرکز صفحه حرکت می‌کند در حالی که در‌هارد دیسک، هد‌ها با آزادی کامل به جلو و عقب می‌روند. چرش صفحات و جلو- عقب رفتن هد باعث می‌شود که هر نقطه از دیسک قابل دسترسی باشد.


» نظر