سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بازیای که سبک فانتزی را نمیشناسد

شیطان‌های الکی!
پلتفرم: PC , PlayStation 3 , XBOX 360

توسعه‌دهنده: inXile Entertainment

منتشرکننده: Bethesda Softworks

سبک: اکشن فانتزی

شرکت‌هایی که ژانر بازی خود را فانتزی انتخاب می‌کنند، وارد یک بازی خطرناک می‌شوند ؛ به این دلیل که این ژانر بشدت وابسته به ظاهر بازی، گرافیک و نوع شخصیت‌پردازی کاراکتر‌های یک بازی است. اگر شرکت سازنده بتواند بخوبی از پس آن بر بیاید، می‌تواند ارائه یک بازی بسیار موفق را رقم بزند، ولی اگر بخواهد از داستان‌ها یا چهره‌های تکراری در بازی خود استفاده کند، بدون شک شکست خواهد خورد چرا که از اولین قانون یک بازی فانتزی یعنی خلاقیت استفاده نکرده است.

بازی Hunted: The Demon"s Forge ظاهرا به تمام ویژگی‌های یک بازی فانتزی عمل کرده است، ولی همیشه نتیجه کار آن چیزی نیست که هدف سازندگان آن بوده‌اند. داستان «هانتد» در حقیقت حرف زیادی برای گفتن ندارد و بیشتر سعی کرده است به جای این که به ما دیالوگ‌هایی در مورد داستان تحویل دهد، با نمایش دادن محیط‌های عجیب و غریب و همچنین دشمنان مختلف، به ما امر کند که داستان بازی را ‌‌ـ‌ که در حقیقت وجود
ندارد ‌‌ـ‌ فراموش کنیم.

شما اولین صحنه‌هایی که در بازی می‌بینید، شهری تاریک و با ظاهری ترسناک است، البته به دلیل حمله موجودات بیگانه به این شهر، چنین ریختی پیدا کرده است. اما در این میان 2 جنگجو مامور شده‌اند به ازای دریافت پولی زیاد به جنگ این موجودات بیگانه بروند که این دو جنگجو مردی به نام Caddoc و دختری به نام E"lara است. در حقیقت اولین نقطه پیشروی شما می‌تواند به عنوان بازی در نقش کادک یا الارا آغاز شود. سازندگان بازی سعی کرده‌اند هیجان بازی را به گونه‌ای با ویژگی‌ها و تکنیک‌هایی خاص هر کدام از این دو نفر گره بزنند. درست است که شاید این نوع داستان بسیار کلیشه‌ای باشد، ولی ایده‌های جدید در طراحی دشمنان مختلف و همچنین حرکات جالبی که شما می‌توانید در بازی اجرا کنید، باعث شده است که با بازی قابل قبولی رو به رو شویم.

اولین شخصیت بازی کادک نام دارد که نسبت به دیگر شخصیت‌های بازی قوی‌تر و تنوع سلاح‌های او بیشتر است. در طول بازی حدود 4 اسلحه برای او در نظر گرفته می‌شود که هرکدام در مواقعی خاص بیشترین استفاده را دارد.

البته شاید با دیدن سلاح‌ها و همچنین نوع خاص گیم‌پلی بازی، شما به یاد Gears of war بیفتید که البته نظر شما صحیح است و ‌هانتد سعی کرده‌است در بازی از استیل «گیرز او وار» تقلیدی داشته باشد. کادک همچنین لباس بسیار محکمی‌ دارد که در خیلی مواقع جان شما را در برابر دشمنان وحشی‌تان نجات می‌دهد، علاوه بر آن او سپری در دست دارد که اثر جادوی دشمنان بر بدنتان را خنثی می‌کند.

اما برخلاف کادک، الارا در تیراندازی بسیار ماهر است و قوی‌ترین سلاح او تیر و کمانی است که در حقیقت کشتن دشمنان با آن بسیار لذت‌بخش است! البته او هم سپری دارد که می‌تواند شما را از هرگونه حمله دشمنان در امان نگه دارد.

کثرت موجودات عجیب و غریب در بازی ـ که در واقع همان دشمنان شما هستند ـ بسیار متنوع است، از اسکلت‌های خنده‌دار بگیرید تا موجودی به نام Demon که چند برابر شماست. همه برای کشتن شما کمر همت بسته‌اند!

شاید قیافه بعضی از آنها برای شما آشنا باشد؛ مثلا موجوداتی به نام Spider در بازی وجود دارد که تا حد زیادی شبیه نکروموف‌ها در بازی Dead Space هستند.

شما در ابتدای بازی می‌توانید تعیین کنید که می‌خواهید به صورت تکنفره بازی را ادامه دهید یا تیمی. اگر تکنفره را انتخاب کنید خود همانند بازی‌های دیگر باید داستان خطی بازی را ادامه دهید و پیش بروید، ولی حالت 2 نفره می‌تواند به بازی هیجان بیشتری بدهد. برای مثال هنگام پیشروی در بازی می‌توانید به صورت تیمی‌ دشمنان خود را نابود کنید. البته در ابتدای بازی مجبورید با سلاح‌های اولیه مانند شمشیر از خود دفاع کنید که به نظرم این موضوع چیزی از جذابیت بازی کم نمی‌کند، زیرا نگه داشتن سپر و در عین حال ضربه زدن به دشمنان، تکنیک خاصی می‌خواهد که باید برای به دست آوردن آن تلاش کنید.

گیم‌پلی بازی هنتد در واقع بسیار شناور است، یعنی تا زمانی که شما نخواهید هیجانی در بازی وجود داشته باشد، بازی هم نمی‌خواهد به شما هیجانی بدهد و این شما و گیم پلی شماست که بازی را زنده می‌کند.

اما موضوعی که باعث افت نمره این بازی شده، گرافیک بسیار ضعیف آن است. مثلا اگر بخواهیم آن را با Gears of war یا حتی Dead Space مقایسه کنیم، هیچ حرفی برای گفتن ندارد بعلاوه این که نوع رنگ‌بندی در بازی بسیار تکراری است. یعنی بارها با فضا‌های تاریک روبه‌رو می‌شوید که خالی از خلاقیت‌ هستند. البته دشمنان و همچنین شخصیت‌های این بازی بخوبی طراحی شده‌اند، ولی گرافیک پایین بازی باعث شده است که زیبایی آنها دیده نشود و عملا تلاش سازندگان بدون نتیجه بماند. با این حال اتفاق‌هایی که در بازی رخ می‌دهد مانند کشته‌شدن دشمنان شما و شبیه‌سازی خون آنها بخوبی انجام پذیرفته است.

صدا‌هایی که اکثرا در بازی می‌شنوید صدای فریاد دشمنان شما یا اصابت شمشیر‌ها در نبرد‌هاست که به نظر خیلی خوب صداگذاری شده‌اند. به طور کلی بازی Hunted: The Demon"s Forge با آن که پا در ژانر خطرناک فانتزی گذاشته است، ولی هیچ تلاشی برای ارتقای ویژگی‌های خود نکرده است و با یک بازی متوسط و معمولی رو به رو هستیم و نمره 5/5 از 10 را برای آن کافی می‌دانیم.


» نظر