سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همه چیز درباره تورنت …

تورنت چیست ؟ ( torrent )

تورنت یک شبکه اشتراک گذاری فایل بین کاربران است. یعنی کاربران این شبکه فایل هایی رو که روی کامپیوترشون دارن، با کمک یک برنامه خاص بین بقیه کاربران به اشتراک میذارن. حالا شما میری و بعضی سایت ها مانند torrentz.com به شما این امکان رو میده که روی کامپیوتر های هزاران نفر در سراسر جهان جستجو کنید و از روی کامپیوترشون فایل هایی رو که خیلی جاها پیدا نمیشه دانلود کنید. توجه کنید که دانلود در این شبکه از طریق اتصال کاربران به یکدیگر صورت میگیرد و نه از طریق دانلود از روی یک سایت خاص.

می خواهم درباره تورنت بیشتر بدانم؟

اکثر کسانی که با وب و دانلود سروکار دارند تورنت را می شناسند و اکثر کسانی که تورنت را می شناسند گهگاه تورنتهایی را دانلود می کنند اما تعداد کمی از کسانی که با وب سروکار دارند می دانند که تورنت حقیقتاً چیست. (تورنت(torrent)

عده ای فکر می کنند که تورنت در واقع سروری برای دانلود است و نکته جالب تر اینجاست که در اینترنت هم اطلاعات ناقصی در مورد تورنت وجود دارد. یعنی بیشتر سایت هایی که در مورد تورنت مقداری می نویسند تنها توضیح می دهند که چگونه باید تورنتها را دانلود کرد.

اما تورنت torrnet در حقیت ابتکاری بسیار جالب در طراحی پروتکل است.

پروتکل مجموعه ای از قوانین است که انتقال داده ها را امکان پذیر می سازد. تورنت یکی از چندین پروتکل مشهور و پراستفاده در سطح جهان است.

ساده ترین و تیپیک ترین متد دانلود این است که رایانه شما درخواستی برای سرور دانلود می فرستند و سرور شروع به فرستادن فایل برای رایانه شما می کند. هر چقدر فایل پرتقاضا تر باشد، سرعت فرستادن فایل نیز کاهش می یابد و معمولاً محدودیت های زیادی برای این نوع دانلود وجود دارد.

متد (روش) دیگر، متدی به نام peer-to-peer است. در این متد تعداد زیادی کامپیوتر فایلی را برای یک دیگر به اشتراک می گذارند. یعنی شما به کامپیوتر های دیگری وصل شده و فایل مورد نظر را از آنها درخواست می کنید. سرعت این روش از روش قبل بیشتر است. چراکه کامپیوتر های دیگر، کامپیوترهایی معمولی مثل کامپیوتر شما هستند و مسئله ترافیک دانلود در مورد آنها وجود ندارد و شما با وصل شدن به چندین کامپیوتر و تکه تکه کردن دانلود، از ترافیک و کمبود سرعت دانلود رهایی می یابید.

مشکل اصلی اینجاست که عده ای از افراد فایلهایی را که دانلود کرده اند را برای دیگران به اشتراک نمی گذارند و از آپلود کردن فایل دانلود شده اجتناب می کنند. به این افراد به اصطلاح leecher (متقلب) می گویند. از طرفی اگر فایل مورد نظر شما در کامپیوتر دیگری وجود نداشته باشد، دیگر نمی توانید به این روش پناه بیاورید. (بسیاری از برنامه های افزایش سرعت دانلود از این روش استفاده می کنند)

مزایای تورنت:
- اگر وسط دانلود خواستید کامپیوتر رو خاموش کنید مشکلی نیست . فقط قبل از آن باید برنامه رو ببندیند . برنامه طوری است که می داند تا کجای فایل رو دانلود کرده و شما از این لحاظ هیچ کاری لازم نیست انجام بدین.

- این شبکه معمولا برای اشتراک گذاری و دانلود فایل های خیلی بزرگ استفاده میشود و معمولا برای دانلود فیلم ، موزیک ، ویدئوکلیپ و مانند اینها استفاده میشه و با یک اینترنت 128 کیلو بمیتونید تا روزی 1 گیگ دانلود کنید.

- در شبکه تورنت سرعت دانلود خیلی بهتر از شبکه های اشتراک گذاری دیگری مانند e-mule است و شما کمتر در صف انتظار دانلود قرار میگیرد. در شبکه ای-میول معمولا شما برای دانلود هر فایل چند دقیقه و یا چند ساعت در صف انتظار قرار میگیرید و دانلود پس از اینکه نوبت شما رسید شروع میشه. اما در شبکه تورنت این اتفاق به ندرت می افتد.

نرم افزار هایی که از آنها جهت دانلود تورنت استفاده می کنید جزو نرم افزار های رایگاه هستند مانند : بیت تورنت و میو تورنت و …

چند اصلاح ساده :

: Seedبه کسی که فایلی رو به صورت کامل (یعنی 100%) روی کامپیوتر داره و فایل رو share کرده (برای شما و دیگران آپلود میکنه) در اصطلاح seed میگن. در واقع این عمل آپلود فایل میشهseeding
: Peer به شما و اشخاص دیگه ای که فایلی رو دانلود میکنند peer گفته میشه. یک peer فایل مورد نظر رو هم از seed و ازpeerهای دیگه دانلود میکنه و در عین حال قسمتهای دانلود شده رو برای peerهای دیگه آپلود میکنه. وقتی یک peer هم فایل رو به صورت کامل دانلود کرد به یه seed تبدیل میشه.
: Ratio Share به نسبت میزان آپلود فایل به دانلود آن ratio share گفته میشه که بر اساس 1 سنجیده میشه.
Ratio Share > 1 یعنی آپلود شما بیشتر از دانلود بوده
Ratio Share < 1 یعنی دانلود شما بیشتر از آپلود بوده
علاوه بر اینکه هر فایل به صورت جدا دارای Ratio Share هستش … یک Ratio Share کلی هم وجود داره که کل میزان آپلود و دانلود شما رو نشون میده (در واقع میانگینRatio Share تمامی فایلهای دانلود شده)

سوال و جوابهای رایج :

چرا بعد از باز کردن فایل تورنت دانلود شروع نمیشه ؟
چند تا دلیل میتونه داشته باشه … اما مهمترین اووونها :
اول اینکه فایل سید نداره … یعنی کسی فایل به صورت 100% نداره که برای شما آپلود کنه یا شاید هم بعضیا داشته باشن ! اما نخوان فایل برای شما و دیگران آپلود کنن.
دلیل دوم اینکه ممکنه نرم افزار تورنت به وسیله فایروال شما block شده باشه.
در این حالت یا نرم افزار رو از لیست block شده‌های فایروال خارج کنید یا اینکه در صورت نیاز کلا فایروال خودتون را ببندید (کامل exit کنید)
دلایل دیگه‌ای هم ممکنه وجود داشته باشه مثل بن شدن شما و … که فعلا نیازی نیست مطرح بشن.
سرعت دانلود ما به سرعت آپلود بستگی داره ؟
بله به صورت کاملا مستقیم در ارتباط هستن.
چرا باید در هنگام دانلود یک فایل آن را برای دیگران آپلود کنیم؟
جواب این سوال کاملا به سوال قبل وابسته هستش. چون اگر فایلی رو آپلود نکنید سرعت دانلود شما کم میشه و از یه حدی بیشتر نمیره. در واقع رمز موفقیت و بقای تورنت همین هستش که شما برای بدست آوردن فایل مورد نیازتون باید اووون رو برای دیگران هم آپلود کنید !

BitTorrent چگونه کار می کند؟

عاملی که بیت تورنت را منحصر به فرد می‌سازد این است که فایلها را میان همه کاربرانی که فایل را دانلود کرده‌اند یا در حال دانلود کردن هستند به اشتراک می‌گذارد. از آنجا که بیت تورنت فایلها را به صدها بسته‌ی کوچک تقسیم می‌کند برای به اشتراک گذاشتن یک فایل لازم نیست قبلا کل آن را دانلود کرده باشید. به محض اینکه بسته‌ی کوچکی از فایل را دانلود کردید می‌توانید آنرا میان همه کاربران به اشتراک بگذارید. این عاملی است که باعث سرعت شگفت انگیز دانلود کردن با بیت تورنت میشود. برای دانلود کردن فایلی نظیر یک ویدیوی آموزشی، لازم است که شما ابتدا فایل تورنت آن را که دارای پسوند (torrent.) را یافته و دانلود نمایید و سپس آنرا با کلاینت بیت تورنت خود باز کنید.فایل تورنت حاوی فایلهایی که میخواهید دانلود کنید نیست، بلکه این فایل به کلاینت بیت تورنت شما می‌گوید که فایل مورد نظرتان روی کامپیوتر چه کاربرانی وجود دارد و چه کاربرانی در حال دانلود کردن آن هستند تا دانلود شما شروع گردد.

چگونه بوسیله بیت تورنت یک فایل را یافته و دانلود کنیم؟

اکنون که تا حدودی با اصطلاحات و نحوه عملکرد بیت تورنت آشنا شدیم به چگونگی استفاده کردن از آن می پردازیم.در مرحله اول شما باید یک کلاینت بیت تورنت را دانلود کنید.( برنامه ای که دانلودهای شما را مدیریت نماید)من اینها را پیشنهاد میکنم

لطفا ابتدا utorrent میو تورنت را از سایت ما دانلود کنید :

خب حالا می تونید فایل تورنتی را که در سایت ما www.eshooop.com وجود دارد را به راحتی دانلود کنید

همان گونه که در گوگل جستجو می کنید کلمه مورد نظر خود را در این سایتها تایپ کنید.احتمالآ چندین نتیجه‌ی مختلف خواهید یافت اما آن یکی را انتخاب کنید که دارای رده بندی (Seeder) بالاتری است. این رده بندی در ستونی که با حرف S مشخص شده قرار دارد. این عدد معرف تعداد کاربرانی است که این فایل را دانلود کرده یا در حال دانلود کردن آن هستند. هر چقدر این عدد بالاتر باشد سرعت دانلود شما هم بیشتر خواهد بود. بعضی از سایتها میزان سلامت یک فایل را هم نشان می‌دهند که معیاریست که نسبت Seeder ها به دانلودکنندگان فعال را مشخص می‌کند.

اکنون باید فایل تورنت را دانلود کنید. هنگامی که یک تورنت خوب و سالم پیدا کردید لینک آن را یافته و دانلود کنید. مرورگرتان از شما می‌پرسد که می‌خواهید با این فایل چه کار کنید. حتمآ آنرا با کلاینت تورنتی که دانلود کرده‌اید باز کنید. کلاینت بیت تورنت شما باز خواهد شد و احتمالآ از شما می‌پرسد که فایل یا فایلها را باید کجا ذخیره کند. آدرس مورد نظرتان را انتخاب کنید و ok کنید.

کار تمام است! فایلها شروع به دانلود شدن می‌کنند. اگر در ابتدا دیدید سرعت دانلود کم است یکی دو دقیقه تحمل داشته باشید تا دانلود به سرعت نهائیش برسد. اگر باز هم از سرعتتان راضی نبودید فایلی را انتخاب کنید که دارای Seeder های بیشتری است.کار به همین سادگی بود!


» نظر