سفارش تبلیغ
صبا ویژن

RAS چیست و چگونه کار می کند ؟

RAS چیست؟
سروری که خدمات دسترسی راه دور را ارائه می کند یک سرور با سیستم عامل ویندوز سرور 2003 است که برای یک میزبان راه دور امکان برقراری ارتباط با شبکه و دسترسی به منابع آنرا فراهم می کند. کنترل کننده های ناحیه یا سرور عضو مدر دسترسی تلفنی به سخت افزارهای خاص مانند مودم انالوگ، مودم ISDN یا یک وسیله ارتباطی نیاز داریم. کاربر هم برای دسترسی به شبکه باید از مودم استفاده کند. خدمات دسترسی راه دور ویندوز از فن اوری تونل زنی (tunneling) استفاده می کند. در این فن اوری ارتباط امن بین کاربر و سرور RAS برقرار می شود، پروتکل های شبکه بسته های داده را در چارچوب خاصیی قرار می دهندو اینقبل از پیکربندی RAS برای ارتباط تلفنی باید سخت افزارهای لازم برای برقراری ارتباط را نصب کرد. از انجا که اغلب ارتباطات تلفنی از طریق مودم انجام می شود در ادامه با نحوه نصب مودم اشنا می شوید. مودم های pnp با اتصال به سرور به صورت خودکار نصب می شوند. اگر مودم pnp در اختیار ندارید از add hardware wizard استفاده کنید تا سرور بتواند مودم را شناسایی کند. ویزارد به دنبال سخت افزار جدید می گردد، فهرست سخت افزارهایی که اخیرا به سرور متصل شده اند را مشاهده می کنید. اگر سخت افزار پیدانشد باید مراحلی را طی کنید تا بتوانید انرا نصب کنید. ابتدا باید اتصال سخت افزار جدید به سرور را تایید کنید وسپس روی next کلیک کنید. فهرستی از سخت افزارهای نصب شده روی سرور را مشاهده خواهید کرد. روی add a new hardware devices کلیک کرده و next را بزنید. در این صفحه، ویزارد می تواند بصورت خودکار به جستجوی سخت افزار بپردازد و شخصا سخت افزار را از طریق دیسک نصب می کنید. پس از مشخص کردن مسیر و نصب مودم می توانیدخدمات RAS را نصب کنید.

 

نصب و پیکربندی RAS
برای نصب خدمات دسترسی راه دور مسیریابی، به عنوان سرپرست شبکه وارد سرور شوید و از گامهای زیر استفاده کنید:

 

- در منوی شروع گزینه Administrative tools را انتخاب کرده و روی Routing and remote access کلیک کنید تا نمای فوری RAS باز شود.

 

- در نمای فوری RAS روی ایکن سرور کلیک راست کرده و گزینه Configure and Enable Routing and remote access را انتخاب کنید. در اینصورت ویزارد نصب RRAS باز می شود.

 

- پس از عبور از صفحه معرفی با فهرستی از پیکربندی های متداول RAS مواجه می شوید. RAS را می توانید از طریق ارتباط تلفنی یا UPN و یا VPN و NAT و یا پیکربندی های دیگر نصب کنید. گزینه اول را انتخاب کرده و روی next کلیک کنید.

 

- در صفحه بعد یا VPN و یا dial up و یا هر دو را انتخاب کنید و روی next کلیک کنید.

 

- در این صفحه نوع اتصال مشتری های راه دور را مشخص کنید. گزینه مربوط به اتصال محلی را انتخاب کرده و (local area connection ) و روی next کلیک کنید.

 

- در این صفحه نحوه اختصاص آدرس های IP به مشتری های راه دور را تعیین کنید. اگر گزینه automatically را انتخاب کنید، تخصیص آدرس از طریق سرور DHCP انجام می شود. همچنین می توانید محدوده آدرس IP مشخص را در نظر بگیرید. اگر بخواهید محدوده آدرس را مشخص کنید این کاررا در صفحه بعد انجام دهید.

 

- در صفحه بعدی نحوه تعیین اعتبار درخواست های اتصال را مشخص میکنید. برای تعیین اعتبار درخواست ها می توانید از RAS یا RADIUS استفاده کنید. چون فعلا در مورد RAS صحبت می کنیم گزینه No, use RAS to authenticate connection requests را انتخاب کرده و روی next کلیک کنید.

 

- صفحه خلاصه ظاهر می شود. روی finish کلیک کنید.

 

 

 

پیکربندی پورت های مودم
هنگامی که برای اولین بار از خدمات RAS استفاده می کنید، پیکربندی پورت های مودم های موجود روی سرور انجام می گیرد. برای پیکربندی پورت مودم از گامهای زیر استفاده کنید:

 

- در نمای فوری routing and remote access روی ایکن سرور کلیک کنید. سپس روی ایکن ports کلیک راست کرده و properties را انتخاب کنید.

 

- مودم را انتخاب کرده و روی دکمه configure کلیک کنید.

 

- برای پیکربندی مودم برای پذیرش تماس های تلفنی از گزینه اول(inbound only) استفاده کنید، شماره تلفن را وارد کنید و روی ok کلیک کنید.

 

- مجددا روی ok کلیک کنید تا جعبه محاوره خصوصیات پورت بسته شود.


مودم به فهرست پورت ها اضافه شده است. پس از فعال سازی پورت مودم، سرور دسترسی راه دور می تواند به تماس های تلفنی پاسخ دهد.


» نظر