سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه از حداکثر قابلیت DVDاستفاده نماییم

Blu-ray burning عالی اما در عین حال، پر هزینه و گران است. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که چگونه می توانید به بهترین نحو ممکن از درایو DVD کامپیوتر خود، بهره برداری نمائید.
دیسک های Blu-ray ممکن است برای ذخیره سازی حجم زیادی از فایل ها و حتی ویدئوهای با کیفیت بالا یا high-definition عالی باشند، اما این دیسک ها، و درایوهایی که آن ها ایجاد می کنند، بسیار گران هستند و هزینه آن ها در حدود 100 پوند برای یک درایو و 1.50 پوند برای هر دیسک است.
از سوی دیگر قیمت دیسک ها و درایوهای DVD بسیار کاهش یافته و ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که چگونه می توانید با استفاده از این تکنولوژی ارزان تر، از مزایای Blu-ray بهره ببرید.
ما مهارت های DVD-burning شما را ارتقاء می دهیم و به شما نشان می دهیم که یک DVD burner از چه قابلیت هایی، شامل ذخیره داده های بیش تر بر روی یک دیسک، چگونگی استفاده از DVDها برای ذخیره ویدئوی با کیفیت بالا که می تواند بر روی بسیاری از پخش کننده های blu-ray پخش شود، برخوردار است . همچنین ما توضیح خواهیم داد که چه نرم افزار هایی می تواند برای کمک به حداکثر بهره برداری از یک Blu-ray burner مورد استفاده قرار گیرد.

اصول Burning
قبل از این که نگاهی به بعضی از کارهای جالب توجهی که می توانید با یک DVD writer انجام دهید بیندازیم، اجازه دهید یکبار دیگر اصول burning دیسک های نوری با استفاده از یک کامپیوتر را به سرعت مرور کنیم.
برای ساخت یا burn یک دیسک، شما به کامپیوتری با یک DVD Writer نیاز دارید. هر PC دسک تاپی که در 5 سال گذشته به فروش رفته باشد، باید دارای یک DVD writer باشد که این موضوع در مورد لپ تاپ ها (به جز کوچک ترین مدل های netbook) صادق است. اگر شما از نوع درایو کامپیوتر خود آگاه نیستید به قسمت جلوی آن نگاه کنید. اگر کامپیوتر شما بتواند DVDها را burn کند باید دارای لیبلی مثل DVD Multi Recorder بر روی پانل جلویی خود باشد. اگر تا به حال یک DVD writer تهیه نکرده اید، نگران نباشید زیرا آن ها نسبتاً ارزان هستند و نصب و ست آپ آن ها به سرعت انجام می گیرد.

 

Blu-ray Burning

 

اگر به اندازه کافی خوش شانس بوده و کامپیوتری داشته باشید که دارای یک Blu-ray writer باشد، بنابراین writer شما باید شامل نرم افزاری برای burn دیسک های داده های Blu-ray باشد. در غیر این صورت، CDBurnerXP قادر است دیسک های Blu-ray را رایت کند و به طور رایگان از آدرس http://cdburnerxp.se قابل دریافت است.
اگر قصد دارید دیسک های ویدئویی HD را ایجاد و ویرایش کنید، به نرم افزار مخصوص HD نیاز دارید. هم Roxio Creator 2010 Pro (با قیمت 70 پوند در آدرس www.snipca.com/x1518) و هم Nero Multimedia Suite10 (با قیمت 70 پوند در آدرس www.snipca.com/x1519 ) می توانند این کار را انجام دهند.

 

در حالیکه burning فایل ها بر روی یک دیسک Blu-ray نیاز به یک کامپیوتر پر قدرت ندارد برای ویرایش ویدئوهای HD به چنین کامپیوتری نیاز داریم. به واسطه ی سایز و حجم بزرگ فایل های ویدئوی HD، پی سی شما باید به شکلی منطقی قدرتمند باشد. گذشته از یک پردازنده سریع (ترجیحاً دو هسته ای)، پی سی شما نیاز به مقدار بسیار زیادی فضای خالی (حداقل 50 گیگابایت) و حداقل 2 گیگابایت حافظه RAM دارد.

 

 چگونه از حداکثر قابلیت DVDاستفاده نماییم

 

چیز دیگری که نیاز دارید یک DVD خالی است. در گذشته، باید در مورد نوع دیسک مورد استفاده خود بسیار دقت می کردید. خوشبختانه امروزه اکثر درایوها تمام انواع DVDها شامل DVD+R, DVD-RW, DVD-R, DVD+RW را قبول می کنند. البته اگر قصد دارید یک دیسک فیلم برای پخش در یک پخش کننده ی DVD متصل به تلویزیون ایجاد کنید، باید دقت بیش تری به خرج دهید زیرا بعضی از پخش کننده ها فقط یک نوع دیسک را قبول می کنند. برای اطمینان از این موضوع، به دفترچه راهنمای پخش کننده ی DVD خود مراجعه کنید.
وقتی یک دیسک خالی را در داخل درایو قرار دادید، آماده burn فایل ها خود هستید. در ویندوز 7 و ویندوز ویستا بر روی Computer Start کلیک و سپس بر روی درایو DVD خود دبل کلیک کنید. حالا فایل ها و پوشه ها را به داخل پوشه خالی DVD بکشید و بر روی گزینه Burn to Disc نوار ابزاری که در بالا قرار دارد، کلیک کنید. برخلاف ویندوز ویستا و Windows 7، ویندوز XP نمی تواند بدون استفاده از یک نرم افزار burning اضافی DVDها را رایت کند، اما امکان این وجود دارد که درایو شما به همراه نوعی نرم افزار مثل Nero Essentials عرضه شده باشد. اگر چنین نبود، جایگزین های رایگان متعددی وجود دارد: CDBurnerxp با تمام نسخه های ویندوز کار می کند و علیرغم اسم آن، می تواند DVDها را نیز burn کند.

 

ویدئو بر روی دیسک

 

اگر قصد دارید یک دیسک ویدئویی (که بر روی پخش کننده ی DVD متصل به تلویزیون مورد استفاده قرار می گیرد) بسازید، نمی تواندی فایل های ویدئویی را به همان شکلی که دیسک های داده ای را ایجاد می کنید، کپی نمائید. در عوض شما به برنامه ای مثل ابزار رایگان DVD Flick(www.dvdflick.net) برای تبدیل فایل های ویدئویی به فرمت مناسب نیاز دارید.
برای کپی کردن ویدئو بر روی یک DVD، برنامه DVD Flick را راه اندازی کنید و با استفاده از دکمه Add Title فایل های ویدئویی را ایمپورت کنید. سپس، بر روی دکمه Project Settings کلیک نموده و در قسمت Burning اطمینان حاصل کنید که در کنار جعبه ی Burn project to disc علامت تیک وجود داشته باشد. بر روی Accept و دکمه Create DVD کلیک کنید. وقتی فایل ها آماده شدند، ویدئو بر روی DVD شما کپی خواهد شد. دیسک هایی با ظرفیت دو برابر دیسک های DVD می توانند تا 4 گیگابایت داده را در خود ذخیره کنند اما وقتی دوربین های دیجیتال و کمکوردهای امروزی به راحتی از 2 گیگابایت یا بیش تر فضای ذخیره سازی برخوردار هستند، وقتی هر بار عکس های آن ها را به کامپیوتر منتقل می کنید این فضا به سرعت پر می شود.
یکی از مزایای کلیدی تکنولوژی جدید Blu-ray این است که می تواند تا 10 برابر بیش تر بر روی یک دیسک ذخیره کند. البته شما می توانید از روش های متعددی برای افزایش حجم داده هایی که با استفاده از یک DVD Writer قدیمی تر بر روی یک DVD ذخیره می شوند، بهره برداری نمائید.
یک گزینه ی استفاده از دیسک های دولایه یا Double-layer است. این ها شبیه دیسک های معمولی هستند اما در مقایسه با دیسک های استاندارد 4.7GB دیسک می توانند تقریباً دو برابر بیش تر یعنی تا 8.5GB اطلاعات بر روی خود ذخیره کنند.
البته برای درک دیسک های دولایه باید نکات مهمی را در نظر گرفت. اولین و مهم ترین نکته این است که فقط با استفاده از یک dual-layer DVD Burner می توان بر روی آن ها نوشت. خبر خوب این است که اگر شما کامپیوترتان را در 5 سال گذشته خریده باشید DVD burner آن هیچ مشکلی از این نظر نخواهد داشت و اگر چنین نباشد، ارتقای آن بسیار کم هزینه است.
دوماً، دیسک های دولایه، گران تر از دیسک های تک لایه هستند. یک بسته ی 10 تایی از دیسک های DVD+R تک لایه نوعاً در حدود 4 پوند قیمت دارد در حالیکه برای خرید همین تعداد DVD+R DL(DL نشان دهنده dual-layer است) معمولاً باید در حدود 12 پوند پرداخت کنید. این بدان معنا است که در حالیکه دیسک های دو لایه می توانند در زمینه ی فضای ذخیره سازی به شما کمک کنند، قرار نیست در مورد هزینه نیز کمک حال شما باشند.

 

 چگونه از حداکثر قابلیت DVDاستفاده نماییم

 

اگر یک نرم افزار روزآمد داشته باشید، Burning یک دیسک دو لایه بسیار ساده است. دیسک را در داخل درایو کامپیوتر بگذارید تا 8.5 گیگابایت فضا برای ذخیره سازی در اختیارتان قرار گیرد.

 

فشرده سازی بیت های بیش تر

 

یک روش دیگر و کاملاً رایگان برای ذخیره اطلاعات بیش تر بر روی یک DVD استاندارد، فشرده سازی اندازه فایل ها، قبل از burn آن ها است. فشرده سازی فرآیندی برای کاهش موقت اندازه فایل یا مجموعه ای از فایل ها است. فایل ZIP، رایج ترین شکل فشرده سازی در ویندوز است. وقتی بر روی فایلی در ویندوز کلیک راست می کنید ممکن است متوجه Compressed(zipped)folder در منوی Send to شده باشید.
تنها نقطه ی ضعف در این جا این است که برخی از فایل های فشرده شده، به سرعت قابل دسترسی نیستند. برای ویرایش یا اجرای فایل، آن فایل باید به شکل اولیه قبل از فشرده سازی درآید. اما به عنوان مثال اگر نسخه های پشتیبان را بر روی یک DVD ذخیره کنید، مشکلی از این نظر پیش نمی آید.
ساده ترین راه ذخیره کردن فایل های بیش تر بر روی یک DVD، فشرده سازی آن ها در یک فایل zip با استفاده از ابزار توکار ویندوز است؛ بر روی فایل مورد نظر کلیک راست کنید، بر روی Send To و سپس Compressed(zipped)folder کلیک نمائید و سپس فایل نهایی را بر روی یک DVD رایت کنید. اگر از یک ابزار فشرده سازی رایگان استفاده کنید حتی می توانید مقدار بیش تری اطلاعات را بر روی یک DVD ذخیره نمائید.

 

HD بر روی DVD

 

اگر سال گذشته یک کمکوردر دیجیتال خریده باشید به احتمال زیاد کمکوردر شما می تواند ویدئوی HD را ضبط کند. یک روش برای به اشتراک گذاشتن فایل های کمکوردر، خرید یک DVD burner و دیسک های آن است اما یک راه کم هزینه تر نیز وجود دارد که افراد کمی از آن آگاهی دارند: burn نمودن ویدئوی HD بر روی یک DVD استاندارد. این راه بسیار ارزان تر است و دیسک نهایی بر روی تمام پخش کننده های Blu-ray کار می کند. تنها نقطه ضعف این روش این است که DVDها نمی توانند به اندازه یک دیسک Blu-ray بر روی خود ویدئو ذخیره کنند. شما با محدودیت 40 دقیقه ای برای هر دیسک مواجه هستید که برای ذخیره سازی فیلم ها مناسب نیست اما برای ذخیره اغلب ویدئوهای خانگی مناسب است.
درست مثل یک DVDی ویدئویی استاندارد، شما به نرم افزاری که بتواند فایل های ویدئویی شما را به نوع مناسب این دیسک AVCHD DVD تبدیل کند نیاز دارید. بسیاری از کمکوردرها به همراه یک نرم افزار عرضه می شوند و اگر یک DVD burning suite داشته باشید باید بدون مشکل قادر به انجام این کار باشید. اگر هنوز یک ابزار مناسب ندارید، Roxio Creator 2010 برای شما مناسب خواهد بود.
برای ساخت DVDهای HD در Creator 2010، گزینه Create DVDs را از منوی Video انتخاب و AVCHD را از لیست گزینه ها انتخاب کنید. شما سپس می توانید ویدئو را از کمکوردر ایمپورت و آن را بر روی یک دیسک DVD استاندارد burn کنید.

 

 چگونه از حداکثر قابلیت DVDاستفاده نماییم

 

تعداد زیادی از پخش کننده های Blu-ray مثل Sony Playstation 3 بدون هیچ مشکلی می توانند این دیسک ها را پخش کنند. اگر در مورد این که آیا پخش کننده ی Blu-ray شما قادر به انجام این کار هست یا نه کنجکاو هستید به آدرس http://forums.videohelp.com بروید.

 

دیسک ها را علامت گذاری کنید

 

وقتی یک دیسک ساخته شد، بهتر است بر روی آن لیبل بزنید. از هر روشی که استفاده می کنید، هرگز با یک قلم عادی بر روی دیسک چیزی ننویسید زیرا این کار باعث خرابی دیسک می شود. به جای آن، از یک قلم ویژه مثل Bic CD/DVD Marker (با قیمت 4 پوند در آدرس www.snipca.com/x1516) استفاده کنید.
اگر به دنبال چیز حرفه ای تر هستید امکان حک کردن تصاویر در قسمت فوقانی دیسک نیز وجود دارد. برای انجام این کار شما به یک DVD writer که از Labelflash یا Lightscribe پشتیبانی کند، نیاز دارید. این دو تکنولوژی رقیب، از نظر محصول نهایی شبیه هم هستند: دیسکی با یک تصویر تک رنگ که بر روی آن حک شده است. شما همچنین به یک دیسک Lightescribe یا labelflash نیز احتیاج دارید.
اگر به دنبال یکی از این تکنولوژی ها هستید، باید اشاره کنیم که هم دیسک و هم درایوی که از این تکنولوژی ها پشتیبانی می کند کمی گران تر از نمونه های استاندارد است. هرچند که قیمت آن ها خیلی هم گران نیست؛ درایو LS Pro محصول Freecom به طور آنلاین و با قیمت حدود 35 پوند در آدرس www.snipca.com/x1526 در دسترس شما قرار دارد.یک جایگزین برای Lightscribe و labelflash، چاپ مستقیم عکس های تمام رنگی بر روی دیسک است. برای انجام این کار در کنار نیاز به خرید DVDهای آماده چاپ، باید چاپ گری تهیه کنید که از قابلیت چاپ بر روی دیسک برخوردار باشد. یک نمونه از این چاپ گرها Epson Stylus Photo P50 است که قیمت آن 90 پوند است (www.snipca.com/x1517). با استفاده از نرم افزاری که به همراه این چاپ گر عرضه می شود، شما می توانید لیبل طراحی کنید. سپس DVD را بر روی tray آن قرار دهید و بر روی دکمه print کلیک کنید.
یک روش دیگر برای حداکثر بهره برداری از یک درایو استاندارد DVD بکارگیری آن با فایل های image است. این فایل ها که به خاطر وجود پسوندشان، ISO نیز نامیده می شوند، کپی هایی از یک دیسک CD یا DVD هستند که می توانند بر روی یک دیسک سخت ذخیره شوند. فایل های ISO شاید رایج ترین راه برای توزیع برنامه ها در اینترنت باشند. به جای ارسال دیسک ها، توسعه دهندگان نرم افزار می توانند دانلود ISO را ارائه کنند. کاربر پس از دانلود می تواند این فایل ها را بر روی یک DVD بریزد و برنامه را به شکل عادی نصب کند.

 

 چگونه از حداکثر قابلیت DVDاستفاده نماییم


فایل های ISO همچنین برای تهیه ی DVDهای نسخه ی پشتیبان، مورد استفاده قرار می گیرند. اگر شما DVD اصلی را از دست بدهید، قادر خواهید بود آن را جایگزین کنید. شما می توانید چندین فایل ISO را بر روی یک دیسک سخت ذخیره کنید و بدون این که مجبور به داشتن دیسک اصلی باشید، به سرعت به آن دسترسی یابید.
برای burn یک ISO image بر روی یک DVD در ویندوز 7، بر روی فایل ISO دبل کلیک کنید تا Windows Disc Image Burner باز شود. از منوی پائین افتادنی که ظاهر می شود درایو DVDی که DVD خالی در آن قرار دارد را انتخاب و بر روی دکمه Burn کنید. اگر از یک نسخه قدیمی تر ویندوز استفاده می کنید، برنامه های رایگان متعددی مثل www.imgburn.com(Imgburn) و www.magiciso.com(Magiciso) وجود دارد که یک فایل ISO را بر روی دی وی دی Burn می کند.
ممکن است Blu-ray توجه زیادی را به خود جلب کرده و در صدر اخبار نشسته باشد اما همان گونه که در این مقاله نشان دادیم روش های زیادی برای حداکثر استفاده از یک DVD burner استاندارد وجود دارد. با استفاده از فشرده سازی شما می توانید اطلاعات بیش تری بر روی یک دیسک واحد ذخیره کنید و با به کارگیری نرم افزارهای اضافی، امکان burn ویدئوی HD بر روی یک DVD استاندارد وجود دارد. از همه این ها بهتر این است که انجام این کارها با استفاده از DVD ارزان تر تمام می شود و شما مجبور نیستید یک Blu-ray writer اضافی بخرید و DVDهای خالی نیز بسیار ارزان تر از دیسک های Blu-ray هستند.


» نظر