سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش اسمبل کردن کامپیوتر قسمت3

و اما چه ریاضیدان ما و چه دوستان و همکاران او بدون مدیریت قادر به انجام فعالیت یک پارچه نیستند! نیاز به مدیریت از اساسی ترین نیازهای یک نظام قانون مند است و فعلا کامپیوتر ها قانونمند ترین نظام را شامل میشوند! این کار در کامپیوتر بر عهده قطعه ای است به نام برد مادر و یا برد اصلی که ما آن را با نام مین برد و مادر برد میشناسیم!
البته این قطعه علاوه بر مدیریت سیستم, اتصالات و درخواست های هر قطعه وظیفه تعمین برق و برقراری ارتباط با سایر قطعات را هم بر عهده دارد!




این قطعه مشخصات زیادی دارد ولی شاید مهم ترین آنها تکنولوژی ها و سرعت هایی باشد که پشتیبانی میکند!
مثلا بعضی برد ها از تکنیک USB3 برای اتصال دستگاههایی که از USB3 استفاده میکنند به سیستم برای انتقال اطلاعات با این سرعت هستند, بعضی از تکنیک SATA3 برای اتصال به هارد های سرعت بالا و انتقال اطلاعات با سرعت بسیار زیاد پشتیبانی میکنند (موضوع اینجاست که هارد هایی که از ساتا 3 پشتیبانی کنند کم هستند و گران) و بعضی با اثر انگشت روشن میشوند! حتی بعضی ریموت کنترل دارند برای خاموش و روشن کردن مثل دزدگیر اتومبیل. بعضی دارای یک کارت گرافیک کوچک برای راه افتادن کار هستند و اکثرا دارای یک کارت صدای معمولی برای همین هدف! البته که طبیعی است کارت صدا و گرافیک های عرضه شد با خود مادر برد کیفیت و قدرت چندانی ندارند.
و اما موضوعات دیگری هم در اینجا مهم هستند! مهم ترین چیزی که مادر برد ها را از هم مجزا میکند شاید سوکت CPU آن باشد!

 


پس نمیتوانید هر CPU ای را به هر مادر بردی متصل کنید. سوکت های مختلفی مثل سوکت 775 که بسیار پر استفاده است برای CPU های P4 معمولی و بعضی سلرون و دو هسته ای و چهار هسته ای. سوکت 754 و 939 و AM2 برای سری CPUهای به یاد ماندنی Athlon 64 از شرکت AMD و سوکت های جدید هم شامل 1366 و 1156 برای سری I7 و I5 و I3 و سوکتهای G34 و G32 برای OPTERON های AMD! ناراحت نباشید! هیچ کس تمام این سوکت ها را نمیشناسد و شخصا اکثر آنها را هم ندیده ام! به همین دلیل است که پیشنهاد میشود ابتدا CPU مورد نظر خود را بخرید و در حالی که CPU را در دست چپ خود نگه داشته اید به سراغ خرید مادر بورد هماهنگ با آن بروید!
علاوه بر این اتصالات هارد و کارت گرافیک و ... هم بسیار متفاوت هستند ولی در سری های به روز اکثرا از استاندارد وقت پیروی میکنند و کمتر مشکل سایز میشوند! تفاوت های این اتصالات را بعدا بررسی میکنیم.
از دیگر موضوعات مهم در برد مادر حداکثر سرعت FSB آن است! FSB سرعت انتقال اطلاعات بین CPU و مادر بورد است! قبلا توضیح دادم که همه قطعات به برد مادر متصل میشوند و این برد مادر است که مکاتبات قطعات با هم را کنترل میکند. پس هر چه CPU بتواند سریع تر با برد مادر ارتباط برقرار کند سریع تر هم میتواند با RAM و کارت گرافیک و سایر دستگاهها ارتباط بر قرار کند! FSB هر CPU مشخص است و باید پس از خرید CPU و زمانی که به خرید برد مادر می روید علاوه بر توجه به سوکت مورد نیاز به FSB آن هم توجه کنید! سوال از فروشندگان مهم است اما همیشه تضمینی وجود ندارد که برد مناسبی را به شما پیشنهاد کنند. مراجعه به سایت های سازندگان برد های مادر و یا مشاوره در همین سایت و یا سایت های دیگر قبل از خرید این قطعه الزامی است.


توضیحی در مورد CD-ROM و FLOPPY و ROM-READER نمیدهم چون خودتان بهتر از من میدونید. پس سراغ نصب اولین قطعه و مهم ترین قطعه بر روی برد مادر میرویم تا کار را محکم شروع کنیم.
قبلا گفتیم که مهم ترین قطعه CPU است پس اول به سراغ نصب این قطعه میرویم! ابتدا با برد مادر توجه کنید. قطعا به راحتی سوکت CPU را میتوانید پیدا کنید! بسیار شبیه تصویر بالا می باشد.
سپس زمان قرار دادن CPU است! ابتدا آن دستگیره کوچک کنار سوکت را کمی به بقل کج کرده (کمی فشار وارد کنید) و سپس بالا بکشید. سپس پوشش فلزی را بردارید. مطابق تصویر:



بسیار عالی! قبلا به شما توضیح دادم که CPU های قدیمی پایه هایی با روکش طلا داشتند. جدیدا" مد شده است که این پایه ها را بر روی برد مادر میگذارند و CPU دیگر پایه ندارد! اگر CPU شما هنوز پایه داشت میتوانید پشت آن را نگاه کنید. قطعا در یکی از گوشه ها پایه ای نمیبینید و اگر بر روی سوکت هم نگاه کنید در یکی از گوشه ها مکانی است که جایی برای پین وجود ندارد! پس دقیقا باید CPU را طوری قرار دهید که این دو مکان روی هم باشند. خیلی آرام CPU را قرار دهید و زیاد فشار وارد نکنید! این قطعه چیزی نیست که با فشار جا بیوفتد و اگر درست قرار داده باشید به آرامی در جای خود قرار میگیرد.

 

در این صورت اگر سوکت شما در پوش فلزی داشت درپوش را بسته و سپس دستگیره را به آرامی به حالت اولیه بر میگردانید که CPU و پوشش را محکم کند!
اما اگر CPU شما پین نداشت و پایه ها بر روی برد بودند میتوانید به باز با تکرار مراحل بالا موضوع را پیگیری کنید. قطعا مکانی بر روی CPU شما هست که مکانی برای قرار گرفتن پین وجود ندارد و گوشه ای هم بر روی سوکت بدون پین است! و البته در بعضی CPU ها همین قسمت با یک روکش کوچک طلا مشخص شده است و در بعضی هم به طور کلی در سوکت دو برآمدگی وجود دارد که از جا خوردن اشتباه سوکت جلوگیری میکند.
همان طور که میبینید بسیار ساده است و فقط باید کمی و آن هم در حد 10 ثانیه حوصله به خرج داد.
اکنون زمان نصب فن است! برای اتصال بهتر فن و CPU برای دفع کامل گرما به ماده ای برای انتقال بهتر گرما نیاز است که معمولا یا در پشت هیت سینگ فن قرار دارد و یا با یک سرنگ به طور جدا گانه عرضه میشود! اگر به طور جداگانه دریافت کردید ابتدا باید آن را به طور کامل بر روی تمام بدنه بالایی cpu که محل اتصال آن با فن است بریزید به طوری که تمام محل اتصال با آن پوشیده شده باشد. لازم نیست تمام سرنگ را خالی کنید! شنیده ام که این ماده سلیکون مایع است ولی چون صرفا شنیده ام مطمین نیستم ولی قطعا میتوانید با نام هایی مثل chill factor 2 و یا AS5 در بازار به دنبال سرنگ ها و یا تیوپ های آن بگردید اگر در بسته خریداری شده موجود نبود! در 99 درصد موارد همراه با CPU و یا در پست هیت سینگ فن این ماده وجود دارد.
سپس زمان نصب فن است. روش کار مطابق با اکثر فن های موجود در بازار بسیار ساده است. ابتدا فن را بر روی CPU قرار داده و چک کنید که چهار پایه آن به طور کامل روی سوراخ های تعبیه شده برد قرار گیرد. سپس به صورت تک تنک و یا دو به دو (ضبدری) پایه ها را با فشار جا انداخته و با چرخش آن قفل کنید. بهتر است که از زیر برد با دست کنترل کنید که فشار زیادی به برد وارد نشود چون ممکن است جا انداختن فن کمی فشار نیاز داشته باشد! همچنین اگر پایه ای جا نیوفتاد با چر خاندن آن چک کنید که در حالت قفل نباشد.



به همین سادگی کار اتصال cpu و فن تمام است! اکنون فقط کافیست که اتصال فن را برقرار کنید. اتصال فن cpu در کنار آن و معمولا در گوشه سمت راست مادر برد است. البته هیچ تضمینی نیست ولی نگران نباشید. نمیتوانید سوکت را به جایی غیر از آن وصل کنید. پس با کمی جستجو اتصال درست را پیدا میکنید. فقط در زمان اتصال سوکت توجه کنید که سوکت با اختلاف 180 درجه نسبت به وضعیت صحیح جا نمیوفتد!


» نظر