سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش اسمبل کردن کامپیوتر قسمت4

اکنون که cpu به درستی در جای خود قرار گرفته میتواین کم کم به سراغ قرار دادن رم و سپس آماده سازی کسی و نصب قطعات در کسی برویم!
نصب رم شاید از آسان ترین قسمت های ان آموزش باشد! روی مادر برد بخشی به نام اسلات های رم وجود دارند. این اسلات ها معممولا در نزدیکی CPU تعبیه شده اند تا CPU بتواند با سرعت بر روی چرک نویس خود بنویسد! با کمی دقت قطعا پیدایشان میکنید.
تعداد این الات ها 2 یا 4 و یا جدیدا 8 تا است. ممکن است 6 تای آن را هم ببینید که با توجه به مدل مادر برد تعدادشان متفاوت است تا شما بتوانید تا جایی که میتوانید سیستم خود را قدرتمند تر کنید

برای قراردادن رم نیاز است که ابتدا کلیپس ها یا دستگریه های کوچکی که در دو سمت اسلات قرار دارند را در حالت باز قرار دهید و سپس ram را در محل بگذارید و سپس کلیپس ها را ببندید به طوری که در رم جا بی افتد.
(بسیار متداول است که پیشنهاد میکنند برای بسته شدن دستگیره ها رم را فشار دهید تا خود به خود در محل قرار گیرند. ولی باید توجه کرد که فشار رم
ممکن است اگر صحیح قرار نگرفته باشد باعث ایجاد مشکل برای رم شود که پس برای تازه واردان جا انداختن رم از این طریق توصیه نمیشود).


 

در قرار دادن رم به فرورفتگی میان آن نیز توجه کنید. قرار دادن معکوس رم و یا استفاده از رم هایی که توسط سیستم پشتیبانی نمیشود باعث عدم جایگیری این قطعه در محل مربوطه است! پس اگر رمی دارید که به هیچ وجه در اسلات قرار نمیگیرد بدانید که رم با مادر برد سازگاری ندارد. به عبارت دیگر باید رم را بعد از خرید مادر برد خریداری کنید و با توجه به اسلات رمی که توسط مادر برد پشتیبانی میشود اقدام به خرید رم کنید. البته در حال حاضر اکثرمادر برد های معمولی بازار از اسلات DD2 پشتیبانی میکنند ولی مادر برد های جدید اصولا بر مبنای DDR3 عرضه میشوند و رم های DDR2 قابل جایگیری در آنها نیست.
نکته دیگر در مورد رم ها این است که همان طور که قبلا گفتیم رم ها سرعت های گوناگونی را پشتیبانی میکنند (علاوه بر اینکه در تکنولوژی هم متفاوت هستن و هر تکنولوژی هم طیف سرعت خود را دارد) و ممکن است یک برد برای مثال از کارتهای DDR2 فقط تا سرعت 666 پشتیبانی کند و قرار دادن رم با سرعت 800 روی آن باعث شود که رم فرکانسکاری خود ره به 666 کاهش داده و نتواند از تمام قدرت خود استفاده کند.
از سمت دیگر این موضوع به مادر برد هم محدود نمی شود. اگر شما علاقه مند به نصب چندین رم بر روی یک سیستم باشید دو رم های شما فرکانس های متفاوتی را پشتیبانی کنند (و نه حجم! منظور از فرکانس سرعت است و حجم هر رم ربطی به این موضوع ندارد) مادر برد تصمیم میگیرد که برای فعالیت بهتر رم ها و CPU به صورت کنترلی سیستم را در حالت پایدار حفظ کند و سرعت رمی که بیشتر است را تا سرعت رم دیگر پایین بیاورد به طوری که همیشه سرعت کلی رم شما مساوی با سرعت کم سرعت ترین رم شما در سیستم است.
به همین دلیل هیچ وقت پیشنهاد نمیشودکه رم های قدیمی خود را در کنار رم های جدید استفاده کنید.
البته شنیده ام که این موضوع فقط در مورد جفت اسلات های کنار هم صدق میکند (یعنی اگر هر دو رم در یک جفت اسلات باشند) و خودم امتحانی برای تایید این موضوع انجام نداده ام ولی بعید میدانم که به علت طراحی سیستم این موضوع فقط بر روی یک جفت اسلات پیاده سازی شود و عقلانی تر است اگر سیستم سرعت را مطابق با همه رم ها کاهش دهد. امتحان این موضوع با خودتان


کم کم بیایید سراغ آماده سازی کیس برای قرار دادن قطعات در آن برویم! البته این موضوع ممکن است کمی وقت گیر باشد پس صرفا در این قسمت مباحث مربوط به فن ها و گردش هوا را بررسی میکنیم.
اکثر افرادی که ممکن است میلیون ها خرج جمع کردن یک سیستم کنند حاضر به خرج چندین هزارتومان برای سیستم جریان هوای داخل کیس نیستند! باید به این افراد گوشزد کرد که یک سیستم بدون طراحی کافی در مورد گردش هوا درون ان دیر یا زود دچار مشکل خواهد شد و نباید فراموش کرد که گردش هوای نامطلوب تنها از عمر سیستم شما میکاهد. به همین دلیلی شاید بد نباشد که به قرارگیری فن ها و مرغوبیت آنها هم فکر کنیم.
در یک سیستم می بایست حداقل سه فن از پشت کیس هوا را به بیرون منتقل کنند. یکی از این فن های همان فن پاور است که این موضوع را برعهده میگیرد. پایین ترین فن هم فن کارت گرافیک است که معمولا سعی در خارج کردن گرمای خود میکند و فن میانی را باشد شما در کیس قرار دهید. در بسیاری از کیس ها نوعی از فن برای این قسمت به طور پیش فرض منظور شده است ولی پیشنهاد میشود که اگر فن قرار داده شده به طور پیش فرض فن مرغوبی نیست بهتر است از فن های با کیفیت بیشتر, ساکت تر و پرقدرت تر استفاده کنید و حدالامکان با کمی خرج کردن تومان بیشتر فنی را تهیه کنید که دارای سیستم کنترل باشد و به خود مادر برد متصل شود تا به منبع تغذیه.
از سمت دیگر, بعد از cpu و کارت گرافیک وسیله ای که بیشترین گرما را درون کیس تولید میکند بر خلاف تفکر بسیار از افراد رم یا کارتهای مختلف نیست بلکه همان هارد است. از همین روی پیشنهاد میشود که حتما فنی را به صورت ورودی رو بروی مکان نصب هاردها که در پایین کسی و قسمت جولویی آن می باشد قرار دهید و سعی کنید این فن را نیز از فن های قوی انتخاب کنید. فراموش نکنیم که بست نشدن دید این فن برای پمپاژ کامل هوا به داخل سیستم بسیار مهم است چرا که علاوه بر دفع گرما از هارد ها وسیله تامین هوای مورد نیاز کارت گرافیک که رو بروی آن قرار گرفته است را هم بر عهده دارد. (کافیست اگر کارت گرافیک جدید و نسبتا" قوی ای دارید به مکان ورود هوای ان دقت کنید. این قسمت همیشه در بخش پشتی کارت قرار دارد. روبروی فن پمپاژ کننده هوا به داخل.)
و اما در بسیاری از کس ها این فن به طور پیش فرض قرار گرفته شده است ولی معمولا از نا مرغوب ترین آنها استفاده شده است! نباید فراموش کرد که هر چه رم های بهتری بخریم هم از صدای سیستم آسوده تریم و هم عمر بیشتری را برایسیستم خود تضمین کرده ایم.
از دیگر فن ها که در بعضی کیس ها دیده میشود فن ورودی هوا از بخش دیسک
گردان ها و بالا و روبروی کیس است و فن انتقال هوا به داخل در بالای کیس. این فن ها وظیفه دفع گرما از CD-ROM و تامیین هوای مورد نیاز CPU را بر عهده دارند اما به اندازه دو فن دیگر وجودشان حیاتی نیست.
در سیستم های جدیدی سعی شده که فنی در کنار در کیس قرار گیرد که این کار کمک به سزایی به جریان هوای درون سیستم میکند. اما اگر کیس شما چنین فنی نداشت باید سخت به فکر دو فن کم اهمیت بالا و بالا جلو کیس باشید چا که تنها فن پایین قادر به تامیین هوای لازم برای استفاده تمام قطعات و خروج آن از عقب را ندارد و وقتی رم روبرویی قادر به ورود هوا نباشد قدرت فن انتهایی بی استفاده رها خواهد شد.
و موضوع دیگر در مورد قرار دادن فن ها توجه به جهت جریان هوا است! برای این منظور اگر به بدنه فن نگاه کنید دو فلش با زاویه بین 90 درجه را خواهید دید که یکی نشان دهنده جریان هوا و دیگری نشان دهنده جهت حرکت فن است! با توجه به این موضوع می بایست سیستم خود را طوری طراحی کنید که بهترین وضعیت جریان هوا را داشته باشد. برای مثال توصیه میشود که نحوه ورود و خروج هوا به صورت شکل زیر باشد:

 

در مورد نصب فن ها هم نیازی به توضیح خاصی نیست و تنها نیاز به قرار دادن آنها و بستن پیچها دیده میشود.

 

پ.ن: الیبته سیستم فعلی که در حالحاضر خودم استفاده میکنم از اینم سیستم به دلایلی پیروی نمیکند و آن را اینگونه توجیه کرده ام:

» نظر