سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش اسمبل کردن کامپیوتر قسمت5

در حال حاضر زمان زمان نصب مادر برد هست ولی قبل از اون نیازه تا پاور رو در جای خودش قرار بدیم چون نمیتوانیم بعد از نصب مادر برد این کار رو بکنیم. پاور به صورت عمدی و یا افقی در بالای کیس سمات چپ آن قرار میگیرد. عمودی یا افقی بودن آن بستگی به مدل کیس دارد ولی تفاوت خاصی ندارند. فقط کافیس سعی کنید پاور را در جای صحبح قرار دهید و از بیرون کیس سه یا چهار پیچ آن را ببندید. نصب پاور به همین سادگی است.




و اکنون بهتر است به قرار دادن خود مادر برد بر روی کیس بپردازیم. برای این موضوع بهتر است که ابتدا به پنل پشتی کیس مراجعه کنیم, مکانی که اتصالات مادر برد با بیرون برقرار میشود. همون طور که در تصویر مشاهده میکنید میبینید که پنل پیش فرض این کیس هیچ شباهتی با خروجی و ورودی های مادر برد ما ندارد. به همین دلیل بعد از برداشتن آن (که معمولا با کج کردن و شکستن آن صورت میگیرد) لازم است تا پنلی که همراه با مادر برد و در جعبه آن قرار دارد را به جای پنل قبلی قرار دهیم. موضوع قابل توجه در اینجا این است که پنل جدید را باید از داخل کیس نصب کنیم. یعنی جهت نصب و فشار از سمت داخل کیس به سمت بیرون آن باشد.




بعد از این لازم به نصب خود مادر برد و پیچ کردن آن به کیس است. اما صبر کنید. مادر برد به لطف CPU ممکن است بسیار گرم شود و از سمتی در پشت مادر برد اتصالات فراوانی وجود دارد که سطح کیس هم فلزی است که ممکن است ایجاد مشکل کند اگر قرار بر پیچ کردن این دو به هم باشیم. ولی خب قبلا" به این موضوع فکر شده است و همراه با کیس پیچ های دولبه ای قرار داده شده است که به استند آف معروفند و خود به کیس پیچ شده و نیم ساینت بالاتر اجازه پیچ شدن مادر برد به خود را میدهند. با این کار همواره مادر برد نیم ساینت از کیس دورتر قرار دارد.


موضوع قابل توجه این است که همان طور که در تصویر قبل مشاهده کردید در بدنه کیس تعداد زیادی جای برای قرار دادن این استند آف ها وجود داد. برای تشخیص مکان مورد نیاز می بایست مادر برد را با بدنه کیس تطابق داده و مکان پیچ های مادربرد را روی کیس علامت بزنید تا استند آف را در آن مکان قرار دهید. برای این کار میبایست مادر برد را در داخل کیس قرار داده و مکان های لازم را به خاطر بسپارید و استند آف ها رو نصب کنید.



از سمتی دیگر. بعضی از دوستان علاقه مندند که فن های عظیمی روی CPU نصب کنند (به جای فن ساده ای که همراه خود CPU عرضه میشود) از این رو که نصب این فن ها خود شار زیادی را به مادر برد تحمیل میکند (از نظر وزن و لرزش گاهی) نیاز است تا سطح زیر CPU از نظر فشار طوری کنترل شود که مادر برد ضربه نبیند و فشار به کیس وارد شود. از همین رو همراه با این فن ها (و یا باید جداگانه خریداری شود) پایه هایی عرضه میشود که با نام براکت شناخته شده و در پشت مادر برد و در مکان نصب CPU قرار میگیرد و از سمت دیگر بر روی کیس فیکس میشود. باید توجه کنید که براکت ها با توجه به مدل سوکت CPU که قبلا با هم بحث کردیم متفاوت است.

همان طور که میبینید همراه با براکت یک استیکر یا چسب و عایق دوسمته هم عرضه شده که میبایست قبل از قرار دادن براکت روی پشت مادر برد و محل نصب فن قرار داده شود.


سپس لازم است تا مادر برد را در مکان قرار داده و پیچ های آن را ببندید. اکنون شاید وقت اتصال سایر قطعات به مادر برد باشد. اتصالات از قرار اتصال DVD-ROM و هارد است که ما در اینجا فرض را استفاده هر دو از پرت SATA گرفته ایم چرا که با توجه به محصولات موجود در بازار در این لحظه کمتر محصولی را با پرت IDE که قدیمی است میتوانید ببینید. اما آنچنان که قبلا توضیحات را به این بخش واگذار کرده بودم گریزی هم به نحوه نصب با استفاده از پرت IDE میزنیم.

و اما نصب DVD-ROM در کیس می بایست از روبروی سیستم صورت بگیرد به این صورت که لازم است تا کاور جلویی کیس یا درب روبرویی آن (درب روبروی محل نصب DVD-ROM) را برداشته و DVD-ROM را از روبرو در کیس قرار داده و پیچ های آن را از بقل ها ببندیم. پیچ ها همراه با کیس و یا همراه با خود DVD-ROM عرضه میشود.

بعد از برداشتن درب روبرویی مکان نصب DVD-ROM و قرار دادن آن مجدد درب روبرویی آن را ببندید! نکته قابل توجه در این بخش این است که زمان پیچ کردن DVD-ROM به کیس توجه کنید که طوری محل نصب را تنظیم کنید که کلید Eject یا خروج DVD-ROM با کلیدی که بر روی کیس برای آن طراحی شده است به اندازه کافی در تماس باشد و از سمتی دیگر هم به اندازه ای به آن فشار وارد نکند که با کوچکترین فشاری درب DVD-ROM باز شود. این موضوع را با آزمایش و خطا میتوانید تصحیح کنید.


مکان نصب هارد هم در پایین سمت راست کیس قرار دارد! با توجه به کیس هارد ممکن است از داخل کیس در مکان مورد نظر قرار گیرد و پیچ شود و یا از خارج کیس به سمت داخل آن (ولی نه از جلو. بلکه از سمت روبرو و سمت شما) قرار گیرد. فرقی نمیکند و در این مورد بیشتر به سلیقه سازنده کیس باید امیدوار بود. نصب هارد صرفا به سفت کردن چند پیچ خلاصه میشود ولی اگر مشکلی داشتید اطلاع بدید تا توضیحات بیشتری بدم.

اکنون نیاز است تا اتصالات بین DVD-ROM را با مادر برد برقرار کنیم. ولی خب ابتدا صبر کنید تا بتوانیم پرت های اتصالی را بیشتر بررسی کنیم. نگاهی به پشت به DVD-ROM می اندازیم:

همانطور که مشاهده میکنید دو پرت در پشت این قطعه وجود دارد. یکی طویل تر و دیگری کوتاه تر. همانطور که میبینید این دو پرت شباهت چندانی به IDE های قدیمی ندارند پس تشخیص این موضوع که این قطعه از اتصال SATA استفاده میکند کار پیچیده ای نیست. برای توضیح باید گفت که اتصال یا پرت بزرگتر محل اتصال برق یا پاور به DVD-ROM و پرت کوچکتر محل اتصال مادر برد به DVD-ROM است.
همچنین محل های اتصال SATA بر روی مادربرد هم به راحتی قابل تشحیص هستند:

کابل SATA همراه با خود DVD-ROM عرضه میشود اما اگر همراه آن چنین کابلی را نیافتید یک عدد از هر تعمیر کار یا فروشنده کامپیوتری که در دسترس است تهیه کنید. بیش از هزار و هزار و پانصد تومن نمیفروشند. بعد از این لازم است تا اتصال را از طریق این کابل بر قرار کنید. این کاب انتها و ابتدا ندارد و از هر سمتی که علاقه دارید آن را نصب کنید. فقط توجه کنید که کابل را نمیتوان با اختلاف 180 درجه نصب کرد. به طور دیگر نمیتوان آن را برعکس جا زد پس زیاد آن را فشار ندهید چرا که اگر قرار به جا خردن باشد نیازی به فشار ندارد. تمام DVD-ROM ها هاردهای خود را به همین طریق به مادر برد متصل کنید.



فکر کنم برای این بار کافی باشد! اتصالات پاور به قطعات و نصب کارت گرافیک و اتصالات پنل جلویی کیس باشد برای بعد!


» نظر