سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نقد و بررسی بازی metro 2033

بازی های اکشن اول-شخص از آن دسته بازی هایی هستند که همواره در حال پیشرفت و تحول بوده اند و سال به سال هم بازیکنان زیادی را به خود جذب می کنند. یکی از تازه ترین بازی هایی که در این سبک منتشر شده، بازی Metro 2033 محصول کمپانی 4a Games و THQ است که برای Xbox 360 و PC عرضه شده است.
 
داستان

داستان بازی در متروهای شهر مسکو اتفاق می افتد. جایی که دیگر رنگ و بویی از یک مکان پر رفت و آمد ندارد و قطارها هم دیگر در آن حرکت نمی کنند. ایستگاه هایی که اکنون به مکان های امنی برای معدود بازمدنگان شهر مسکو تبدیل شده اند. شهر مسکو هم دیگر شبیه گذشته نیست و بیشتر به یک خرابه شبیه شده است. ترسی عجیب بر فضای شهر حاکم است و مردم خود را از موجوداتی شیطانی مخفی می کنند و عده ای از آن ها هم مشغول مبارزه با این موجودات هستند. بازی شما را در نقش شخصی به نام آرتیوم (Artyom) قرار می دهد. او از جمله سربازانی است که با سایر افراد گروه سعی دارند تا سرزمین خود را از وجود این موجودات شیطانی پاک کنند. آرتیوم برای اینکه بتواند بهتر با این موجودات مبارزه کند، سلاحی را درست می کند که بوسیله آن می تواند حملات فیزیکی قوی ای را انجام دهد. حال زمانی فرا رسیده است که آرتیوم و گروهش می توانند امیدی برای نجات شهرشان داشته باشند.
 
گرافیک

بازی از گرافیک خوبی بهره مند است. شاید در نگاه اول مشخصات این بازی برای سیستم PC نوید دهنده یک بازی بسیار خوب در زمینه گرافیک باشد. چرا که سیستم مورد نیاز این بازی تقریبا در سطح بازی Battlefield: Bad Company 2 است. اما این بازی در این بخش نتوانسته انتظارات را برآورده کند. محیط بازی از نظر طراحی و جو حاکم بر آن شبیه بازی هایی همچون Fallout و S.T.A.L.K.E.R است. محیط های تاریک و مرموز بازی جوی بسیار عالی به بازی بخشیده اند و ترس را به خوبی به بازیکن انتقال می دهند. طراحی بافت های محیط خوب است اما انتظار می رفت که کیفیت آن ها بسیار بالاتر از این باشد. طراحی شخصیت های بازی خوب و بسیار زیبا است و مشکل چندانی در آن ها دیده نمی شود. در کل بازی در بخش گرافیک از مشکل چندانی رنج نمی برد، اما کم کاری در بعضی نقطه ها شدیدا به چشم می خورد.
 
موسیقی/صداگذاری

صداگذاری را می توان یکی از نقاط قوت بازی دانست. افکت های صوتی بازی بسیار خوب هستند و جو ترسناک بازی را دو چندان می کنند. صدای شخصیت های بازی هم بسیار خوب است. آن ها به خوبی با لهجه روسی صحبت می کنند و همین مسئله باعث می شود، بازیکن با مکان بازی و شخصیت ها ارتباط خوبی برقرار کند. اما یکی از مسایلی که در قسمت صداگذاری دچار مشکل است، صدای سلاح هایی است که در بازی قرار گرفته اند.
 
گیم پلی

گیم پلی بازی مانند اکثر بازی های اشکن اول-شخص است و تفاوت چندانی با آن ها نمی کند. تنوع چندانی در محیط هایی که بازی در آن ها اتفاق می افتد، دیده نمی شود. اکثر مکان های بازی در متروها و مناطق بسیار تاریک در جریان است و یا در معدود دفعاتی بازیکن می تواند برای ماموریت به خارج از مترو برود. البته مراحل خارج از مترو شامل کنترل وسایل نقلیه هم می شود که از این نظر در بازی تفاوت خوبی میان این دو بخش به وجود آمده است. تیراندازی در بازی های اکشن اول-شخص یکی از مهمترین قسمت های آن ها را تشکیل می دهد. در این بازی سعی شده است تا این بخش کمی جذاب تر به نظر برسد، اما همین مسئله باعث شده است تا بازیکن کمی با مشکل رو به رو شود. از دیگر بخش هایی که در بازی قرار گرفته اند، قسمت مخفی کاری است و بازیکن در این قسمت ها باید به صورت مخفیانه به انجام ماموریت بپردازد. البته بازیکن می تواند در قسمت های مختلفی از بازی دست به مخفی کاری بزند و بازی را با روش خود طی کند. همچنین برای اینکه گیم پلی بازی جذاب تر به نظر برسد، صحنه های سینمایی و لحظات بسیار حساسی در بازی قرار گرفته شده اند که بازیکنان را قطعا به وجد می آورند.
 
نتیجه گیری

بازی Metro 2033 اولین تجربه استودیوی بازی سازی 4a Games است. با توجه به این مسئله ما شاهد آن هستیم که آن ها بازی بسیار خوبی را با توجه به تجربه اندکشان در زمینه بازی سازی به بازار عرضه کرده اند. Metro 2033 شاید با بسیاری از بازی های اکشن اول-شخص مطرح فاصله داشته باشد، اما قطعا بازی کردن آن بسیار جذاب و دلپذیر خواهد بود.


» نظر