سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانستنیهای لازم برای راه اندازی سایت و ایجاد دامنه

می خواهم یک سایت برای ارائه محصولات خودم راه اندازی کنم، ولی برای نام گذاری آن، با مشکل مواجه شدم. لطفاً در ارتباط با نام گذاری سایت ها اگر مطلبی وجود دارد، توضیح دهید.
خب، البته این یک موضوع کمابیش ذهنی و سلیقه ای است. اما برای یک انتخاب خوب، باید این نکات را در نظر گرفت:
1-یک نام دامنه مناسب به راحتی به ذهن سپرده می شود و به راحتی نیز تایپ می شود. به طور کلی یعنی یک نام کوتاه انتخاب کنید.

 2- در صورت امکان، هجی ها باید از هم جدا شوند. مثلاً وقتی Better WritingSkills را به عنوان یک دامنه انتخاب کردید، عمداً هجی ها را در نظر نگرفتید. البته اگر به شکل Better-Writing-Skills انتخاب کرده بودید، خیلی راحت تر خوانده می شدند، ولی مشکل اینجاست که گفتن این نام به این شکل، خیلی مشکل است. در واقع اگر کسی آدرس وب شما را بپرسد و جواب بدهید Better خط تیره Writing خط تیره Skills دات Com، مطمئناً انتظار ندارید این نام را به خاطر بسپارد. ضمناً اکثر نام های دامنه، خط تیره ندارند. بنابراین وقتی اسم دامنه تان را به کسی می گویید، اکثراً آن را بدون خط تیره تایپ می کنند.

 

 

 

3-بهتر است شکل جمع کلمات را انتخاب کنید، البته اگر مناسب با موضوع باشد. مثلاً اگر قطارهای اسباب بازی می فروشید، انتخاب نام toytrains.com بهتر است تا toytrain.com
4-برنامه های جستجوی نام دامنه، می توانند برای انتخاب نام های مختلف به شما کمک کنند. یکی از این برنامه ها
Mozzle Std است که می توانید آن را از آدرس زیر و رایگان دریافت نمایید:
http://www.simtel.net/pub/pd/54228.html
در حقیقت وقتی برای انتخاب یک نام دامنه، فکر می کنید، برنامه هایی مثل این برنامه، کمک های بزرگی هستند برای انتخاب بهتر آن.
5-اگر محصولات یا خدماتتان را برای مصرف کننده های یک کشور خاص بازاریابی می کنید، حتماً از دامنه های
top-level آن کشور استفاده کنید. مثلاً اگرخرده فروشی محصولی را در کشور نیوزلند انجام می دهید، از دامنه های nz. و در ایران از دامنه های ir. استفاده کنید. این به شناخت محلی بودن سایت شما خیلی کمک خواهد کرد. از طرف دیگر اگر محصولات یا سرویس های خود را می خواهید جهانی بازاریابی کنید، از دامنه های com. استفاده کنید.
6-از کلمه هایی که هجی مشکلی دارند، استفاده نکنید. به عبارتی از
کلمه هایی که به صورت متفاوت در بقیه کشورها هجی می شوند، استفاده نکنید. برای مثال،
ColorChart.com ممکن است برای کسانی که در بعضی از نقاط دیگر آمریکا زندگی می کنند، به صورت colourChart.com باشد.
7-مطمئن شوید که اسم دامنه ای که انتخاب می کنید، نام تجارتی شرکتی نباشد یا اینکه مشکلات قانونی از این قبیل نداشته باشد.
8-اسامی که مارک هستند مانند (
BarnesAndNoble.com)، شاید بهتر از نام های عمومی مانند Books.com باشند. سالیان زیاد همه بر این باور بودند که نام های عمومی ارزش و اعتبار خیلی زیادی دارند (مثلاً در دهه 90 بعضی از نام های عمومی به قیمت های چند میلیون دلار خرید و فروش می شد). اما جدیداً تحلیلگران این رشته استدلال می کنند که انتخاب دامنه ای که نام تجاری شما را بیشتر نمایان کند، خیلی مهم است. مثلاً اگر شما سرمایه گذاری زمانی و پولی برای جا انداختن نام (مارک) خود مثلاً Toyota کرده اید، بهتر نام Toyota.com را برای وب سایت خود انتخاب کنید، به جای یک نام عمومی از قبیل GreatCars.com
9-از انتخاب نام های خیلی مشابه با نام های موجود اجتناب کنید. نه فقط به دلیل مورد 7، چرا که می خواهید نام تجاری خود را بیش از رقبایتان جا بیاندازید.
10-به خاطر داشته باشید که شما مالک نام دامنه خود نیستید.شما فقط برای مدت زمان محدودی این نام را اجاره می کنید. مواظب باشید نام دامنه تان منقضی نشود، ضمن اینکه با انقضای آن ممکن است رقبای شما آن را از چنگ شما در بیاورند. بنابراین همواره نام دامنه خود را چند ساله اجاره کنید (حداقل سه ساله) و حواستان باشد که زمان آن به سر نرسد و قبل از فرا رسیدن موعد، زمان آن را تمدید کنید.
11-و سرانجام سعی کنید نام دامنه و یا در واقع نام سایت شما، در زبان های اصلی و زنده دنیا، معنای بخصوص و یا بدی نداشته باشد. فرضاً نامی انتخاب نکنید که در زبان های زنده ای همچون روسی، چینی یا فرانسه یا آلمانی، معنای نامناسبی داشته باشد.


» نظر