سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فرمت منطقی

فرمت منطقی
بعد از این که ‌هارددیسک خود را به چند پارتیشن تقسیم کردید باید هر یک را به صورت منطقی (
logical) فرمت کنید تا اطلاعات روی آن‌ها قابل ذخیره باشند. فرمت کردن منطقی‌هارد دیسک یا پارتیشن، سیستم فایل (file system) را روی آن سوار می‌کند، سیستمی برای نگهداری و سازمان دادن به اطلاعات شما.
برای درک بهتر فرض کنید بخواهید کتابخانه‌ای را بر پا کنید. ابتدا باید ساختمانی را که برای کتابخانه در نظر گرفته‌اید قفسه گذاری کنید تا کتاب‌ها داخل قفسه‌ها نگهداری شوند بعد باید شیوه‌ای را برای مرتب کردن کتابها اتخاذ کنید تا دسترسی به هر کتاب به سرعت و سهولت امکان پذیر باشد.



این شیوه می‌تواند به این صورت باشد که مثلا کتابها را به ترتیب حروف الفبای عناوین آنها پشت سر هم داخل قفسه‌ها بگذارید یا این ترتیب می‌تواند به طور مثال براساس نام نویسندگان باشد.
قفسه بندی کتابخانه مانند پارتیشن بندی ‌هارد دیسک است و شیوه انتخابی شما درنگهداری کتابها مانند فرمت کردن منطقی ‌هارد دیسک است. هیچ کتابخانه‌ای نمی‌تواند بدون قفسه بندی سیستم فهرست نویسی دوام بیاورد. سیستم عامل کامپیوتر هم بدون سیستم بایگانی قابل استفاده نیست.
پارتیشن بندی
برای ساخت پارتیشن جدید هم می‌توانید از همان ابتدای کار هنگام نصب ویندوز اقدام کنید و هم می‌توانید بعد از نصب ویندوز به کمک برنامه‌های مخصوص پارتیشن بندی این کار را انجام دهید. روش اول باعث می‌شود کل ‌هارد شما پاک و همه چیز از نو ساخته شود. بنابراین اگر از قبل اطلاعاتی روی ‌هارد خود دارید که نمی‌خواهید از دست بدهید باید از آن‌ها بک آپ بگیرید.
سپس
CD بوت ویندوزXP را داخل درایو گذاشته و در برنامه Setup دستور العمل پارتیشن بندی‌هارد را دنبال کنید. اگر نمی‌خواهید اطلاعات خود را با پارتیشن بندی از دست بدهید بهتر است از نرم افزارهای مخصوص این کار استفاده کنید.
برنامه‌های زیادی دراین زمینه وجود دارند که به صورت رایگان از اینترنت قابل دریافت هستند ولی تقریباً هیچ یک از آن‌ها نمی‌توانند سیستم
NTFS را پارتیشن بندی کنند. سیستم NTFS نوعی سیستم بایگانی است که در کارایی ویندوزXP نقش مهمی دارد. بنابراین بهتر است از نرم افزارهای مهم‌تر و معروف‌تر در این زمینه استفاده کنید. یکی از این نرم افزارها Partitions Magic نام دارد.
تبدیل سیستم فایل
بسیاری از ابزارهای پارتیشن بندی قابلیتی دارند که بدون از بین بردن اطلاعات می‌تواند سیستم بایگانی پارتیشن شما را تغییر دهد. اگر تا به حال از سیستم بایگانی
FAT 32 استفاده می‌کردید و هیچ دلیل خاصی برای داشتن این سیستم ندارید، بهتر است آن را به سیستم کارآمدتر NTFS تبدیل کنید.
برنامه
Partition Magicمی تواند این کار را بکند. یکی از خوبی‌های داشتن دو پارتیشن و جدا کردن ویندوز از اطلاعات شخصی شما این است که اگر مجبور شدید ویندوز را از نو نصب کنید، می‌توانید با خیال آسوده پارتیشن مربوط را فرمت کنید و به پارتیشنی که فایل‌هایتان را روی آن گذاشته‌اید، دست نزنید.
خوبی دیگر این است که با استفاده از برنامه‌هایی که از ‌هارد «تصویر» می‌گیرند، می‌توانید تصویری از پارتیشن اصلی خود گرفته و روی پارتیشنی دیگر ذخیره کنید. برنامه‌هایی مثل
Drive image این کار را انجام می‌دهند. در این صورت هر وقت ویندوزتان از کار افتاد و مجبور شدید از نو به نصب آن بپردازید، می‌توانید به جای این کار، تصویر پارتیشن حاوی ویندوز را بازیابی کنید.


» نظر