سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نقد و بررسی کامل از بازی r.u.s.e

شرکت Ubisoft پس از عرضه عنوان استراتژی EndWar روی کنسول ها و فروش خوب آن (1270000 نسخه در کنسول ها) تصمیم گرفت عنوانی دیگر در زمینه استراتژی عرضه کند که همانند آن بازی نو آوری های زیادی به این سبک منتقل کند. بازی R.U.S.E توسط کمپانی Eugen Systems در دست ساخت است که برای اولین بار در E3 2009 به نمایش در آمد. این بازی همانند نام خود بر مبنای سیاست های شما در زمینه حیله و حقه در جنگ است که برای اولین بار در سبک استراتژی معرفی شده است. داستان R.U.S.E در زمان جنگ جهانی دوم اتفاق می افتد و همانند بازیCompany of Heroes شما هدایت یک جوخه آمریکایی را در مناطقی مانند ایتالیا، فرانسه و آفریقا دنبال می کنید. Eugen Systems سعی کرده در کنار یک گیم پلی قوی، داستانی زیبا هم در بازی بگنجاند که مخاطب را ترغیب به ادامه بازی کند. داستان مربوط به سرگرد جو شرایدن است.
 


شما در این بازی نقش او را بر عهده می گیرید و همراه با جوخه خود با نازی ها مبارزه می کنید. سرگرد جو شرایدن که خود فرمانده جوخه است، برای سیاست های جنگی خود از ژنرالی با تجربه به نام اریک فن ریشتر کمک می گیرد. یکی از نکاتی که باعث شده جو شرایدن در طول جنگ معروف شود و به قولی شکست ناپذیر باشد، استفاده زیاد از هوش خود است. او همانند یک سیاستمدار خبره، انواع و اقسام بلوف ها و حیله های جنگی را می داند و با کمک مشاور خود یعنی ژنرال فن ریشتر توانسته به خوبی در مقابل دشمن بایستد. با ورود به نسل جدید بازی های استراتژی تغییرات شگرفی در زمینه گرافیک داشتند. بازی R.U.S.E هم از این قاعده مستثنی نیست و گرافیک خیره کننده ای دارد. با توجه به این که بازی در لوکیشن های متفاوتی اتفاق می افتد، ما با تنوع محیط مواجه هستیم که به خوبی به تصویر کشیده شده است. محیط های کویری آفریقا با آن آفتاب سوزان، گرمی جنگ را به خوبی منتقل می کنند.  

مناطق سبز همانند لهستان و فرانسه به زیبایی اروپای بحران زده جنگ جهانی دوم را به تصویر کشیده اند. رنگ بندی بازی در تمام محیط ها مخصوصا محیط های سبک و جنگلی خوب کار شده اند. جزئیات محیط و سربازها خوب و در کنار فریم عالی بازی بسیار پویا هستند. انفجارها در R.U.S.E یکی از بهترین ها در سبک استراتژی است و دود حاصل از آن ها واقعا دیدنی است. در کل R.U.S.E توانسته همانند عنوان هم سبک خود یعنی COH یک بازی خوب در زمینه گرافیک باشد که با توجه به زمان باقی مانده برای سازندگان، پیش بینی می شود از این هم بهتر شود. قطعا جو سازی و حس حقیقی جنگ جهانی مستلزم یک صداگذاری خوب برای درک بهتر محیط است. بازی R.U.S.E در زمینه صداگذاری با توجه به تریلرهای نمایش داده شده یکی از بهترین هاست. صدای انفجار و تیراندازی بسیار طبیعی شده و ES سعی کرده بیشتر از مدل واقعی اسلحه ها برای صداگذاری استفاده کند.  

موسیقی بازی هم حماسی و مناسب با زمان قدیم طراحی شده و بیشتر در صحنه های نبرد، صدای آن به گوش می رسد. اگر انسانی با سیاست باشید و به خوبی از بلوف ها و حقه های جنگی استفاده کنید، بدون شک R.U.S.E عنوانی برای تاخت و تاز شما خواهد بود. بازی همانند تمام استراتژی های دیگر محدود به ساخت پایگاه و تولید Unit است که هر کدام کلاس مختلفی دارند. شما می توانید پزشک، بمب گذار و یا مهندس تولید کنید و جوخه خود را با این افراد پیش ببرید. شما باید تا می توانید مناطق بی طرف را به دست آورید و با ایجاد پایگاه، خود را نیرومند کنید. پس از آن می توانید به پایگاه های دشمن حمله کنید و علاوه بر شکست آن ها، از منطقه و زمین آن ها برای گسترش میدان نبرد خود استفاده کنید. دوربین بازی همانند عنوان های دیگر است، با این تفاوت که وقتی بازی را Zoom Out می کنید، نما به شکل یک میز در می آید که شما به عنوان یک سیاست مدار پشت آن نشسته اید و کل نقشه رو به روی شما است.  

حال باید تصمیمات خود را اتخاذ کنید و با توجه به دید وسیع شما نسبت به محیط، حیله خود را سوار کنید. ممکن است شما نیروی کافی برای مقابله یا حمله به دشمن را نداشته باشید، ولی همیشه سیاست درست بالاتر از زور بوده است. اگر احساس ضعف در قلمرو خود می کنید باید به فکر حیله باشید تا دشمن نتواند شما را شکست دهد. مثلا شما در یک منطقه دو ساختمان دارید که همین دو ساختمان تنها توسط یک تانک و تعدادی کمی سرباز محافظت می شوند. حال اگر دشمن با همین دید به شما حمله کند، مسلما شما بازنده میدان خواهید بود. ولی اگر قبل از این کار مسیر حمله دشمن را به دست بیاورید و با تانک های مصنوعی که با چوب درست می شوند آنجا را بپوشانید، نیروهای دشمن پس از مشاهده تانک های زیاد شما (تقلبی ها) پا به فرار می گذارند. یا مثلا اگر ساختمان و پایگاه های الکی و مصنوعی در مقر خود بسازید، دشمن با نگاهی به این پایگاه عظیم حمله خود را کنسل می کند. از آنجایی که باید همیشه بر حمله های دشمن آگاهی داشته باشید، می توانید جاسوس های مخفی به مقرهای دشمن بفرستید.  

آن ها ممکن است لو بروند و کشته شوند، ولی اگر بتوانند به خوبی ماموریت خود را انجام دهند، می توانند اطلاعات خوبی از پایگاه ها و یا برنامه حملات دشمن به شما بدهند. اگر قصد حمله به مقر دشمن را دارید بهتر است به طور مخفی این کار را انجام دهید. ارتباط های رادیویی و بی سیم می تواند جای شما را لو دهند،  ولی اگر تمام رادیوها را خاموش کنید، مانند یک سایه وارد مقر دشمن می شوید و با یک حمله غافل گیر کننده همه را از پای در می آورید. در کل گیم پلی بازی بسیار لذت بخش است و اگر سیاست قوی داشته باشید به راحتی می توانید سلطان جنگ شوید. بازی R.U.S.E عنوانی بلند پروازانه از ES و Ubisoft است که با توجه به کارنامه موفق Ubisoft در زمینه استراتژی (EndWar) می توان بازی خوبی را چه برای PC و چه کنسول ها انتظار داشت.


» نظر