سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نقد و برسی Lost Planet2

Lost Planet یکی از بازی های جذاب Capcom برای Xbox 360 ،PS3 و PC بود. محیط برفی و اکشن سریع این عنوان به سرعت طرفدارهای زیادی را جذب خود کرد و فروش فوق العاده ای هم داشت. Capcom باز هم با تیم سازنده نسخه اول بازگشته و سعی دارد این بار عنوانی بسیار متفاوت تر از نسخه اول و صد البته بهتر عرضه کند. تغییر اکوسیستم و گیم پلی LP چیزی است که نه تنها هوادارهای قدیمی را ناراضی نمی کند، بلکه قشر بیشتری را هم به خود جذب خواهد کرد. داستانLP1 در مورد پسری بود که پدرش توسط یک هیولای غول پیکر کشته می شود و او برای انتقام وارد جزیره گمشده برفی می شود. داستان نسخه اول نه چندان جذاب، ولی باز هم درگیر کننده بود. این بار در LP2 داستان 10 سال پس از حوادث نسخه قبل اتفاق می افتد. سیاره E.D.N III طی این ده سال به خورشید نزدیک تر شده و یخ های آن کم کم در حال ذوب شدن هستند. این سیاره در گذشته کاملا پوشیده از برف و کوه های بزرگ یخی بوده، ولی با ذوب شدن یخ ها آبشارها و رودهای فراوانی تشکیل شده اند که در نهایت فضای جنگلی و نابی را خلق کرده اند. گذشته از این اتفاقات، این سیاره همچنان سرد است و برف به وفور در آن دیده می شود.
در گذشته ساکنین این سیاره منبعی پر انرژی به نام Thermal Energy را پیدا می کنند. این ماده دارای مولکول های پر جنبشی است که بسیار سریع تر و بهتر از هر انرژی دیگری می سوزند و انرژی تولید می کنند. گرمای ایجاد شده در این واکنش بسیار زیاد است، به طوری که هر موجودی می تواند در این سیاره با این درجه سرمای زیاد زندگی کند. اما داستان از این جا شروع می شود که TE را باید از سطح زیرین سیاره و جانورهای موجود در آن که قطعا مالکین و صاحبان سیاره هستند به دست آورد. انسان ها برای بقا وارد جنگی بزرگ با میزبان ها می شوند و داستان طوری پیش می رود که خود انسان ها به دو دسته تقسیم می شوند. سودجویانی که با نام Pirate به دنبال TE هستند و انسان هایی که TE را تنها برای بقا می خواهند. با آب شدن یخ ها و به دست آمدن TE، انسان ها راحت تر می توانند زندگی کنند و تجهیزات نظامی آن ها بسیار قوی تر می شوند، از طرفی گرم تر شدن سیاره E.D.N III و تغییر آب و هوای این اکوسیستم باعث شده ساکنین بومی این جزیره که همان هیولاها باشند، قوی تر و چالاک تر شوند. همه چیز برای یک جنگ بزرگتر و سخت تر فراهم است و شما در قالب یک سرباز خبره با جوخه چهار نفره خود وارد این جنگ می شوید.
 
به تازگی اعلام شده است که مارکوس فنیکس (Marcus Fenix) و دام (Dom) از Gears of War برای نسخه Xbox 360 و آلبرت وسکر (Albert Wesker) از سری بازی های Resident Evil هم در LP2 حضور خواهند داشت. هنوز معلوم نیست که داستان چطور پیش رفته که این شخصیت ها وارد LP شدند، ولی واضح است که این اقدامات صرفا به منظور جنبه تجاری بازی بوده اند. داستان LP2 بسیار بهتر از نسخه قبل است و Capcom قول داده با سورپرایزهای زیادی در آن رو به رو باشیم. هنوز اطلاعات دقیق تری از داستان این شماره در دست نیست، ولی به نظر می رسد LP2 در زمینه داستانی حرف هایی برای گفتن خواهد داشت. در زمینه صداگذاری LP1 بسیار خوب عمل کرده بود و پیش بینی می شود در نسخه دوم هم Capcom حساب ویژه ای روی این قسمت باز کرده و از صداگذاران خبره استفاده کند. وجود مارکوس و دام از GOW باعث شده که صداگذارهای این بازی هم در LP2 ایفای نقش کنند و البته صداگذار آلبرت وسکر هم در LP2 در نقش خودش حاضر خواهد شد. هنوز اطلاعت دقیقی از دیگر کسانی که قرار است در LP2 صدای خود را به شخصیت ها قرض دهند به دست نیامده اند. موسیقی حماسیLP1 این بار حماسی تر و هیجانی تر کار شده است.
 
آهنگساز این شماره همان گروه آهنگسازی نسخه قبل است که با توجه به وسعت یافتن جنگ های LP2 پیش بینی می شود با آهنگسازی خوبی رو به رو باشیم. Capcom در این نسل در زمینه موسیقی بازی ها خوب عمل کرده و حتی عناوین ضعیف این شرکت مانند Dark Void و Bionic Commando هم از موسیقی جذابی بهره مند بودند.LP1 در زمان عرضه گرافیک بسیار خوبی داشت و با طراحی برف در آن بازی یکی از بهترین ها بود. حال ‍Capcom در LP2 از موتور قدرتمند خود یعنی MT-Framework 2.0 استفاده کرده که الحق گرافیک خوبی برای LP2 ساخته است. برف از نسخه قبل پیشرفته تر شده و تمام ذرات آن معلوم است. لوکیشن های متنوع از طراحی هنری قوی بهره می برند که محیط جنگلی آن به زیبایی دنیای پاندورا در فیلم Avatar است. رنگ بندی شاد، نه تنها در این گونه محیط ها، بلکه در تمام مراحل LP2 استفاده شده که خیلی جذاب به نظر می رسد. با توجه به تغییر اکوسیستم سیاره E.D.N III این بار با محیط های متنوعی رو به رو هستیم. از جنگل های گرمسیری که آبشارهای بلند دارد گرفته تا بیابان های داغ و محیط های کاملا برفی. در این نسخه همانند LP1 باز هم غارها و مکان های زیرزمینی وجود دارند.
 
طراحی شخصیت ها و اسلحه ها بسیار خوب است و می توان گفت گرافیک هنری LP2 بالاتر از بخش فنی آن است. استفاده های بجا از Blur و Draw To Distance بالا در گرافیک، LP2 را همانند یک فیلم اکشن تمام عیار کرده است. انیمیشن شخصیت ها هم مانند نسخه قبل خوب کار شده و فریم بالای بازی هیچ گاه حتی در حین مبارزه با غول های بزرگ هم کاهش نمی یابد. LP یک تیراندازی سریع و سر راست بود که بسیار هیجانی طراحی شده بود، اگرچه مشکلات زیادی در همین بخش، به ویژه کنترل شخصیت اصلی و تیراندازی وجود داشت، ولی سرعت این گیم پلی اشکالات آن را به حاشیه می برد. این شماره برعکس نسخه قبل دارای تنوع زیادی در مراحل است. در نسخه اول، ما صرفا با یک محیط یخ زده و برفی رو به رو بودیم که تنوع آن به غارها و بعضی ساختمان های کوچک ختم می شد. همین مسئله باعث شده بود که در اواخر بازی، بازیکن دچار نوعی خستگی از محیط شود. در LP2 با توجه به تغییر اکوسیستم سیاره گمشده، تنوع محیط بسیار بالا است. دشمنان سریعتر و متنوع تر از گذشته هستند و Pirateها هم مجهزتر و البته خطرناک تر از نسخه قبل در مقابل شما می جنگند. غول های LP1 همیشه یکی از بزرگترین Boss Fightها بودند که اندازه آن ها بسیار بزرگ بود که گاهی در صفحه جا نمی شد.
 
این Boss Fightها بسیار جذاب بود و بی شک یکی از دلایل موفقیت LP بودند. در نسخه دوم نه تنها با غول هایی همانند نسخه قبل رو به رو هستیم، بلکه موجوداتی عظیم تر هم وجود دارند که Capcom قول هیجانی ترین Boss Fightها را به ما داده است. یکی از بزرگترین تغییرات گیم پلی در این شماره اضافه شدن سه هم تیمی به جوخه شما است. در LP1 شما تنهایی مراحل را پشت سر می گذاشتید، ولی در نسخه دوم همانند Gears of War ما با یک جوخه چهار نفره رو به رو هستیم. در این بخش می توانید به صورت Co-Op دو نفره و یا چهار نفره بازی را دنبال کنید که مسلما خیلی هیجانی خواهد بود. ربات های جذاب شماره قبل نه تنها در این نسخه هم وجود دارند، بلکه این بار از تنوع بیشتری برخوردار هستند. کنترل این ربات ها کمی در شماره اول سخت بود، Capcom قول داده در این شماره نحوه هدایت این ربات ها خیلی بهتر و جذاب تر باشد. حتی بعضی از آن ها قابلیت پرواز کوتاه مدت هم دارند. اسلحه های این شماره بسیار متنوع هستند و قلاب دوست داشتنی شماره قبل، باز هم در این نسخه دیده می شود. شما می توانید با این قلاب به ارتفاعات بالاتر بروید و به قولی کوه نوردی کنید (البته نه به پیشرفتگی Just Cause 2). هنوز هم مانند گذشته باید برای زنده ماندن به دنبال Thermal Energy باشید.
 
وجود این ماده باعث می شود که گیم پلی LP2 خیلی سریع و هیجانی باشد، چون هر لحظه باید به فکر نابود کردن دشمن و در نتیجه به دست آوردن TE بیشتر از بدن آن ها باشید که این خود باعث می شود میل به کشتن و تخریب محیط برای به دست آوردن این انرژی بیشتر شود. با این که آب و هوای سیاره رو به گرما می رود، ولی هنوز یخ های زیادی برای ذوب شدن مانده که همین باعث سرمای بیش از حد محیط و در نتیجه نیاز به TE برای بازیکن می شود. در کل LP2 برعکس چند عنوان ضعیف گذشته Capcom به نظر عنوانی جذاب و دنباله ای موفق و البته متفاوت برای نسخه اول است. فروش خوب LP1 تنها روی Xbox 360 موفقیتی بزرگ برای Capcom بود، اما این بار این بازی برای PC و PS3 به طور هم زمان هم عرضه شد.دوستان امیدوارم از این نقد خوشتون اومده باشه

» نظر