سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نقدوبرسی Final Fantasy Versus XIII

با وجود اینکه مدام نام بازی Final Fantasy Versus XIII به گوش می رسد و از سال 2006 تا به حال این عنوان همیشه بر سر زبان ها بوده، اما تاکنون تنها اطلاعات بسیار کمی از ماهیت آن و روند پیشروی در بازی منتشر شده است. همه می دانیم که پلتفرم FFVXIII کنسول PS3 خواهد بود و دیگر اینکه داستان بازی در همان دنیای Final Fantasy XIII روایت می شود. همانند Final Fantasy Agito XIII این بازی هم بخشی از پروژه بزرگ Square Enix به شمار می رود که آن را Fabula Nova Crystallis نام گذاری کرده است. مجموعه عظیمی که طبق گفته خود مسئولین Square Enix تنها به همین سه عنوان که تا به حال از آن ها رونمایی شده، محدود نخواهد شد و آن ها قصد دارند بسیار گسترده تر به دنیای Final Fantasy XIII بپردازند، شبیه به کاری که برای قسمت هفتم انجام دادند و آن پروژه را با نام Compilation of Final Fantasy VII معرفی کردند. اما در این میان مهم ترین نکته ای که تا به حال به آن اشاره شده، برگزاری کنفرانسی در رابطه با پروژه Fabula Nova Crystallis در تاریخ 11 ژانویه سال 2011 است که قطعا در آن با جزئیات بسیار زیادی در مورد طرح و نقشه هایی که مسئولین Square Enix در سر دارند، روبرو می شویم. متاسفانه جدیدترین صحنه های نمایشی منتشر شده از FFVXIII که مختص نمایشگاه Tokyo Game Show امسال هستند نیز همانند گذشته بسیار مختصر و کوتاه به چشم می آیند.

 

ادامه در  ادامه مطلب

دوباره شخصیت ناکتیس (Noctis) را با آن موهای کوتاه و مشکی رنگ می بینیم که در مناطقی متروکه و ویران پرسه می زند. ابتدا در منطقه ای خشک و بی آب و علف، پس از آن در بزرگ راهی که حالا به طور کلی از بین رفته و در نهایت او را در حال نبرد با موجودی عظیم الجثه در شهر می بینیم. اما نکته ای که بیش از هر چیز دیگری در مبارزه ناکتیس و این هیولا به چشم می آمد، وجود خون روی بدن هیولا بود که قطعا نشان دهنده حال و هوای تیره و تار این نسخه و خشونت بیشتر آن نسبت به دیگر قسمت های سری بازی های Final Fantasy است. با این حال چیز دیگری از این تصاویر دستگیرمان نشد و این صحنه های نمایشی جز چند سکانس اکشن عاری از هرگونه سر نخی در رابطه با داستان بازی و یا معرفی شخصیت های کلیدی بودند. با تمام این تفاسیر، دیدن مبارزه ناکتیس و آن موجود غول پیکر خالی از لطف نیز نبود، چون همانطور که از شواهد پیداست، این تصاویر بخشی از گیم پلی بازی بودند و Square Enix اینبار چیزی فراتر از صحنه های نمایشی از پیش پردازش شده را در دست داشت. حمله های سریع و ضربات سهمگین شمشیر ناکتیس بر پیکر آن هیولا، اگر چه با چشم بر هم زدنی به پایان رسیدند، اما آنقدر زیبا و هماهنگ اجرا شدند که قطعا هر بازیکنی را به وجد می آورند. داستان بازی همانند Final Fantasy XIII روی کریستال ها تمرکز دارد.

شخصیت اصلی بازی ناکتیس لوسیس کالوم (Noctis Lucis Caelum) که اصل و نسبی شاهانه دارد، اما هنوز به سلطنت نرسیده و برای رسیدن به آخرین کریستال موجود در سرزمینش سخت در تلاش است. چرا که معتقد است این کریستال در به قدرت رسیدن کشورش از لحاظ اقتصادی، سیاسی و نظامی بسیار موثر خواهد بود. کشورهای همسایه و سرزمین های مجاور پادشاهی ناکتیس، همگی قدرتمند هستند و کریستالی را برای خود تصرف کرده اند. اغلب آن ها سعی دارند تا در ازای شمشیرها و جادوها در مبارزات خود از سلاح های پیشرفته تر و جنگ افزارهای آتشین استفاده کنند. بنابراین قلمروی ناکتیس به طور کلی منزوی شده و حال این جوان جویای نام به دنبال بازگرداندن قدرت و عظمت از دست رفته کشورش است. در این میان جنگی سرد برای رسیدن به قدرت کریستال ها به پا شد، اما در نهایت اکثر پادشاهی ها معاهده صلحی را برای رسیدن به آتش بس امضا کردند. با این وجود دیری نپایید که گروهی از غارتگران به قانون شکنی دست زدند. در این بین افسانه ای در ارتباط با الهه مرگ در پادشاهی تنبری (Tenebrae)، سرزمینی که همیشه با قلمرو ناکتیس درگیر است، وجود دارد. طبق داستان های نقل شده میان مردم این سرزمین، الهه مرگ که اترو (Etro) نام دارد، روزی دروازه ای را رو به زندگی پس از مرگ باز می کند و در این هنگام ارواح سرگردان در صفی که به صورت خطی نورانی دیده می شود، به سمت آسمان حرکت می کنند.

با این حال گفته می شود که تعداد بسیار اندکی از انسان ها قادر خواهند بود تا این نور را مشاهده کنند و به آن هایی که این توانایی را داشته باشند، قدرت های ویژه ای از سوی قلمرو مردگان داده می شود. در جایی از بازی ناکتیس و استلا (Stella) هر دو بیان می کنند که می توانند این نور را ببینند. در کل داستان این قسمت با تمام پس زمینه فانتزی که دارد سعی کرده تا بیش از پیش خود را واقع گرایانه جلوه دهد و تتسویا نومورا (tetsuya Nomura) نیز در این رابطه گفته که در تلاشم تا تصویر جدیدی از Final Fantasy را ارائه دهم. بنابراین انتظار می رود داستان این نسخه بیشتر جنبه ای سیاسی داشته باشد و بر روابط بین گونه های مختلف بشریت تکیه کند تا اینکه مانند قسمت های پیشین داستانی علمی-تخیلی را به تصویر بکشد. شاید به همین دلیل است که مدام گفته می شود FFVXIII اتمسفری تیره تر از دیگر Final Fantasyها دارد. دنیای FFVXIII به طرز عجیبی پیچیده و در عین حال زیبا است. بازیکن دنیای بازی را به دلیل وجود تکنولوژی های مدرن، اتومبیل های شیک و وجود بزرگراه ها و شهرهای امروزی بسیار مشابه جهان واقعی می بیند، در حالیکه در همین زندگی نوین بشریت، قصرها و بناهایی مانند آن چه که در قرون وسطی شاهدش بودیم و یا حتی سربازان زره پوش نیز به چشم می خورند. از طرفی سازندگان بازی در SE گفته اند که بسیاری از مکان ها را دقیقا از روی مدل های واقعی ساخته اند و برای اینکار از مکان هایی در ژاپن، انگلستان و ایتالیا الگوبرداری شده است. در نهایت دوستداران سری بازی های Final Fantasy برای رسیدن به جزئیات بیشتر در رابطه با FFVXIII حداقل باید تا برگزاری کنفرانس بزرگ Square Enix صبر کنند. به شخصه بسیار مشتاق هستم تا هر چه بیشتر از گیم پلی بازی را تجربه کنم و با حال و هوای آن کمی بیشتر ارتباط داشته باشم. چرا که Final Fantasy Versus XIII یک فانتزی متفاوت است.

 


» نظر