سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نقد بازی : Halo:Reach

نام بازی:Halo:Reach
به فارسی:هیلو(حلقه ی نور):سرزمین ریچ
سازنده:bungie
ناشر:microsoft game studios
درجه ی سنی:M
پلتفورمها:Xbox 360
نمره ی منتقد:10/10



داستان:noble 6,به ریچ خوش امدی!

داستان این سری به قرن 26 برمی گرده.حالا اسنان ها با استفاده از تکنولوژیی به دیگر سیارات سفر می کنند و حالا انسان ها در جای جای جهان و در سیارات مختلف پخش هستند.برای یکپارچه کردن این سیارات گروهی به نام UNSC به وجود می آیند.اما در این میان بجز انسان ها چند گروه دیگر از از موجودات هستند که مهمترین آنها کاونات ها هستند که مجموعه ای از چند نژاد مختلفند.آنها دشمنان انسان ه و به آنها حمله می کنند.unsx برای مقابله با آنها پروزه ای به نام اسپارتان اغاز می کنه.اسپارتان ها اسنان هایی با قابلیت بیشتر هستند.آنها برای مبارزه دست به کار می شوند.البته این اسپارتان ها به علت تغییرات ژنتیکی مشکلاتی دارند و خوب مبارزه نمی کنند.تا این که فردی به نام دکتر هالزی پروژه ای به نام اسپارتان II را آغاز می کنه که در آن کودکان با استعداد را از بچگی روشون ار می کنند تا اسپارتان های سازگار بسازند.


مستر چیف,رهبر اسپارتان II ها!
در این میان اسپارتان IIی به نام john 117 (نام اصلی او در بچگی جان بود و شماره ی اسپارتانی او 117) معروف به مستر چیف(master chief)به رهبری اسپارتان ها می رسد.اما دو گروه موجود دیگر هم وجود دارد.فورانز ها و فلود ها!
فورانز موجداتی بودند که هزاران سال پیش بر راه شیری حکومت می کردند تا اینکه موجوداتی به نام فلود ها(flood)به وجود میان.آنها انگل هایی بودند که هر کسی را نابود می کردند.فورانز ها از جانگذشتگی کردند.آنها 7 بنای عظیم به نام هیلو ساختند که اگر با هم فعال می شدند,همه ی موجودات کهکشان را نابود می کردند.فورانز ها موجوداتی را در پناهگاه هایی دور از هیلو ها گرد هم آوردند و پس از شلیک هیلو ها شروع به رشد دادن آنها کردند.موجوداتی از جمله انسان ها!
ماجرا ی قسمت اول برمی گرده به زمانی که کاوانت ها به سیاره ی ریچ(که بعد از زمین مهمترین سیاره ی انسان هاست)برمی گشت که در آن زمان مستر چیف و عده ای از یارانش موفق به فرار از ریچ شدند اما به صورت اتفاقی روی یکی از هیلو ها فرود آمدند.کاوانت ها به آنجا حمله کردند و بازمانده فلود ها هم آمدند و خطر شلیک دوباره ی هیلو به وجود آمد تا اینکه بالاخره مستر چیف کل بنای هیلو را منفجر کرد.نسخه های بعدی به مبارزات مستر چیف برعلیه کاوانت ها برمی گشت.در نهایت طی اتفاقاتی پس از هیلو 3 مستر چیف در فضا ناپدید شد وهیچکس نمی داند کجاست.ماجرای halodst بین هیلو 2و 3 و مربوط به سربازانی به نام odst هست و halo wars هم به اولین جنگ بین انسان ها و کاوانت ها بر می گرده!اما داستان ریچ چیه؟
داستان این قسمت مربوط به حمله ی کاونت ها به سیاره ی ریچ هست.درواقع همان حمله ای که قبل از هیلو یک شده بود و مستر چیف از ریچ فرار کرده بود.حالا ما کی هستیم؟ساده است.ما خودمان هستیم!عضو گروه نوبل ها(nobles)که یکی گروه های اسپارتان IIها هستند!این گروه پنج نفره بود و در اول داستان ما بهشون می پیوندیم به نام نوبل 6(noble )و گروه را شش نفره می کنیم.و مجرا حول و حوش دفاع از ریچ می گذرد.داستان شاید اولش ساده به نظر میاد اما عناطر تکاندهنده,شخصیت پردازی قوی,اتفاقات ناگوار(مانند آنچه در گیرز 2 دیدیم)در آن فراوان هست!داستان بشدت حماسی روایت می شود...
نمره:10/10


همه چیز قابل تغییر!از تفنگ تا کلاه...
گیم پلی:سریع و نفس گیر
اولین چیزی که خیلی ب چشم میاد,توانایی کاستومایز نوبل 6 هست.درواقع ما باید نوبل 6 را بسازیم.همه چیز قابل تغییر است.کلاه,ساعد بند,زره روی سینه,ساق بند,و رنگ کلی بدنه ی لباس.البته برای خرید بعضی از لوازم باید انها را آنلاک کنید.(با امتیازاتی که بدست می آورید.)حتی می توانید صدای شخصیت خود را تغییر بدید.یکی از چیز های خیلی جالب اینه که می تونید زره و حتی صدای مستر چیف را هم آنلاک کنید تا اینطوری مستر چیف را بسازید!
حالا می رسیم به مبارزات!مبارزات بازی به شدت سریع هست.یه جا ساکن بمونی پوستت کنده هست.پرش تو مبارزات خیلی بدرد می خوره.تفنگ های بازی خیلی جالب طراحی شده اند.هوش مصنوعی یاران در حد خوبی هست و کمک یار هستند اما در بعضی مواقع به خصوص وقتی سوار ماشین می شویم به شدت منگ می زنند.اما هوش مصنوعی دشمنان خیلی بالاتس.وقتی نارنجک سمتشون پرت می کنید,موجودات کوچک با سریع ترین سرعتشان و بزرگ ها با یک پرش از نارنجک دور می شوند.
سوار مشاین شدن یکی از قسمت های مهم بازی هست اما راندن ماشین خیلی عجیبه!اولش یکمی سخته ولی کم کم راه می افتید.برای روندن ماشین باید آنالوگ سمت چپ را رو به جلو بگیرید تا گاز بده و با چرخاندن انالوگ سمت چپ فرمون بدید.
در بازی بعضی مواقع که کار به نبرد تن به تن می کشه,نوبل 6 از خنجرش استفاده می کنه که در این حالت یک لحظه دوربین سوم شخص می شه.
اما مهمترین و هیجانانگیز ترین قسمت بازی,نبرد هوایی هست که تو E3 نشون داده شده و خیلی روش مانور داده شده.در این مرحله نوبل ها سوار جت های خود شده,و اینجاست که بازی حتی از ace combat هم هیجان انگیز تر می شود.این مرحله ی بازی از این بهتر نمی شد طراحی بشه.
من هنوز مولتی پلیر بازی را امتحان نکردم,چون کسی نبوده که آفلاین بزنم و چون ریلیز دیت بازی نرسیده سرور هاش راه نیفتاده.اما می شه حدس زد مولتی پلیر بازی خیلی جذاب بشهو از همه مهمتر در این بخش پدیده ای به نام کمپ کردم که در دیگر مولتی پلیر ها خیلی زیاد دیده می شه خبری نیست.اینجا فقط پرش هست.به خصوص که در مولتی پلیر به بازی کننده های جت هایی که به پشت فرد بسته می شود هم داده می شود.بازی همچنین دارای یک مد فری فایت هست که چیزی مثل special ops تو MW2 هست.
نمره:10/10


کات سنس های زیبای بازی هیچکدام پری رندر نیستند...
گرافیک:و سرانجام آخرین مشکل هیلو برطرف شد.
من که از نسخه های قبلی خوشم نیامد ولی طرفداران بازی می گویند که تنها مشکل نسخه های قبل این بود که انگار بانجی اصلا رو گرافیک کار نمی کرد.اما اولین عکس های منتشر شده نشان داد این نسخه فرق می کنه.تا جایی که بالاخره بازی آمد و طراحی فوق العاده ی سیاره ی ریچ,کارکتر ها و دشمنان و محیط دیده شد.
افکت های بازی فوق العاده است.طراحی شخصیت های خیلی دقیقه!می تونید اینو در بخش کاستومایز وقتی داررید نوبل 6 را می سازید مشاهده کنید.همه چیز به دقت ساخته و این فقط برای شخصیت اول نیست.همه ی دوستان چنین طراحی دارند.
طراحی دشمنان هم بی نظیر است.البته در طول مبارزات نفس گیر خیلی نمی تونید متوجه آن شوید اما بعدش می تونید جنازه ها را وارسی کنید.
نورپردازی در بازی غوقا می کنه,کافیه تو طول روز نگاهی به خورشید که پشت دودها ی ناشی از جنگ کمی سخت دیده می شود ببینید.
رنگ های بازی بیشتر به خاکستری می زند که البته کاملا با فضای بازی مطابقت دارد.در کل باید گفت آخرین نقطه ی ضعف بازی برطرف شده هیلو به یک بازی کامل تبدیل شده.
نمره:10/10
صداگزاری:پرانتز باز آفرین پرانتز بسته
این قسمت بازی فوق العاده است.موزیک های بازی در حد دیوانه کننده است.هنگام مبارزات موزیک های تندی پخش می شه که کاملا ادم را به جو فرو می بره و در جاهایی که داستان باید تاثیر خودش را بگذارد,موزیک آرام و سیاهی پخش می شود که نشان از خبری بد دارد.صداگذاری شخصیت های فوق العده است.شخصیت kat که یک اسپارتان زن و بی حوصله هست,به خوبی زودرنج بدنش را نشان می دهد.و البته صداهایی که برای شخصیت اصلی می توانید انتخاب کنید همگلی دلنشین هستند,به خصوص صدای مستر چیف که خیلی خوبه بعد از یک بازی غیبت دوباره طرفداران صدایش را می شنوند.
نمره ی کل:10/10

» نظر