سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دیشواشر، شورش در xbox360 لبخند خونآشام

دیشواشر، شورش در XBOX360
لبخند خون‌آشام

پلتفرم: Xbox360

توسعه‌دهنده: Ska Studios

منتشرکننده: Microsoft Game Studios

 

سبک: Beat "em up


اگر چندان هم با دنیای بازی آشنا نباشید، دست‌کم با بازی‌هایی که سبک «بزن بکش» دارد برخورد کرده‌اید. شاید با این حرف شما به یاد بازی شورش در شهر بیفتید. اگر به نوع ساختار این گونه بازی‌ها نگاه کنید به تفاوت‌های اساسی با دیگر سبک‌ها مثل تیراندازی اول شخصی پی می‌برید. اولین تفاوت مربوط به داستان است که در حقیقت بزرگ‌ترین نقطه ضعف بازی‌های بزن بکش محسوب می‌شود.
این بازی‌ها یا فاقد داستان خاصی هستند یا از قصه‌ای بسیار خطی برخوردارند. دومین تفاوت مربوط به نوع دید شما به محیط بازی است. برای مثال در بازی‌هایی مثل دیشواشر یا شورش در شهر، فضا را دوبعدی می‌بینید، ولی در بازی‌های با ژانر اول شخص، دید شما در بازی معمولا از دید بعضی شخصیت‌ها انعکاس می‌یابد. همچنین معمولا بازی‌هایی در این ژانر تحت تاثیر داستان خود قرار دارند که این امر در بعضی از بازی‌های بزن بکش دیده نمی‌شود.
نوع خاص این ژانر بازی‌ها باعث نشده مردم از آنها دوری کنند، بلکه هنوز هم بسیاری از گیمر‌ها خواهان ورود چنین بازی‌ها به کنسول‌های نسل جدید هستند. بازی دیشواشر هم یکی از این بازی‌هاست که علاوه بر حفظ فضای مخصوص این‌گونه بازی‌ها، با زیبایی‌هایی که از نسل جدید بازی‌ها به ارث برده نیز ادغام شده است.
داستان دیشواشر: لبخند خون‌آشام دنباله‌ای برای نسخه قبلی این بازی یعنی سامورایی مرده است. در سامورایی مرده شخصیت اصلی برای این که بتواند دیشواشر را از مرگ نجات بدهد، نوعی خون به او تزریق کرد و او صاحب قدرت‌های عجیب و غریب شد. هدف اصلی دیشواشر نابود کردن رهبر ارتش سایبرگ است.
در فلاش بک‌هایی در طول بازی نشان داده می‌شود که او چگونه زندگی دیشواشر را نابود کرده است. شخصیت چف نیز تا حدود زیادی برای ما مرموز است. اطلاعاتی از گذشته چف در دست نیست و می‌توانید او را در نقاطی از بازی مانند آخرین باس‌فایت بازی ببینید. اما داستان لبخند خون‌آشام کمی‌ متفاوت است. به این معنی که یوکی ـ خواهر دیشواشر ـ جزو شخصیت‌های اصلی داستان شده است. شما می‌توانید در قسمت داستانی بازی (در سامورایی مرده علاوه بر قسمت داستانی، قسمت چالشی نیز وجود داشت که صرفا باید دشمنان خود را که بسیار زیاد بودند می‌کشتید و امتیاز کسب می‌کردید) شما می‌توانید در 2 نقش دیشواشر یا یوکی بازی کنید که با انتخاب هریک، داستان بازی متفاوت می‌شود. هدف این دو در بازی کاملا متفاوت است؛ مثلا یوکی به دنبال نجات دادن دنیاست، ولی دیشواشر دنبال انتقام از کسی است که او را به یک انسان غیرعادی تبدیل کرده است.
فضاسازی محیط بازی یوکی بسیار خوب درآمده است. شما در طول بازی با کابوس‌های ناگهانی مواجه خواهید شد که به سراغ یوکی می‌آید. به نظر ما هیجان قسمت داستانی یوکی نسبت به دیشواشر بسیار بیشتر است.
البته داستان، کم اهمیت‌ترین نکته در بازی‌های بزن بکش محسوب می‌شود و آنچه اهمیت بسزایی دارد گیم‌پلی است، که روی آن خیلی فکر می‌شود و سازندگان سعی می‌کنند حرکاتی که ما می‌توانیم در بازی اجرا کنیم، مخصوص همان بازی باشد. به نظرما گیم‌پلی بازی لبخند خون‌آشام فوق‌العاده است. در این بازی چند نوع اسلحه می‌توانید استفاده کنید، از سلاح‌های سنگین گرفته تا اره‌برقی‌وشمشیر و... . نکته جالب این است که به وسیله هر کدام از این اسلحه‌ها می‌توانید حرکات خاصی را مقابل دشمن انجام بدهید؛ مثلا وقتی در هوا می‌پرید و با شمشیر خود دشمن را می‌کشید، در همان حال می‌توانید با اسلحه خود به سمت دشمنانی که روی زمین هستند تیراندازی کنید یا همان دشمن را که روی هوا تکه‌تکه کرده‌اید به سمت دشمنان دیگر پرتاب کنید. گیم‌پلی لبخند خون‌آشام به نوعی است که کاملا به تخصص و خلاقیت شما در اجرای حرکات بازی تان متکی است، یعنی شما می‌توانید زیباترین حرکات را با هم ادغام و به هیجان بازی بیفزایید.
مانند دیگر بازی‌های بزن بکش، شما همیشه در تمام مکان‌های بازی با سیل دشمنان خود روبه‌رو می‌شوید و در آخر هر مرحله از بازی باید خود را برای باس‌فایت آماده کنید. البته نکته‌ای که هیجان بازی را بسیار افزایش می‌دهد بازخورد حرکات شما در بازی است. مثلا سازندگان، صحنه‌های پخش شدن خون را زمانی که دشمن خود را اره می‌کنید یا او را در هوا به روی زمین می‌اندازید، بسیار خوب شبیه سازی کرده‌اند. گرافیک لبخند خون‌آشام از نقاط قابل تحسین بازی است. صحنه‌های بازی به صورت نقاشی‌های کمیک طراحی شده است و بیشتر زاویه‌های صحنه بازی در‌ هاله‌ای از تاریکی قرار دارند. همچنین رنگ‌های به کار برده شده حالتی محو و ناپیدا دارند که همین قابلیت، فضایی ترسناک و اضطراب‌آور به بازی داده است.
در مورد موسیقی و صداگذاری باید اشاره کنیم که موزیک متن بازی با داشتن ریتمی‌ تند، با فضای آن متناسب است و همچنین صدا‌های به کار رفته برای شخصیت‌ها و اتفاقات بازی در حد قابل قبولی است و هیجان کافی را هنگام به کار بردن اسلحه یا منفجر کردن دشمن خود! به شما منتقل می‌کند.
البته بد نیست برای تنوع هم که شده گیمرها به سراغ این نوع بازی‌ها بروند، بخصوص بازی دیشواشر که از بازی‌های موجود در ژانرهای دیگر چیزی کم ندارد و می‌تواند به شما هیجان بازی را بخوبی منتقل کند. به طور کلی اگر بخواهیم داستان بازی را نادیده بگیریم، این بازی لایق نمره 8 از 10 است.


» نظر