سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بتلفیلد 3 مرزهای بازی را تغییر میدهد

 
پلتفرم: Microsoft Windows, PlayStation 3, Xbox 360

توسعه دهنده: EA Digital Illusions CE

منتشر کننده:EA

سبک: تیراندازی اول شخص

اگر جزو طرفداران بازی‌های جنگی باشید یکی از بازی‌های سری بتفیلد را بازی کرده‌اید یا حداقل نامش برایتان آشناست. جدا از بازی‌های معمول شبکه‌ای مانند کانتراسترایک، به جرات می‌توان گفت سری بتلفیلد و مخصوصا بتلفیلد راه و روش بازی‌های شبکه‌ای را تغییر داد و شیوه‌ای جدید را به این دنیا وارد کرد و باعث شد بسیاری از بازی‌های نامدار دیگر از این سبک تقلید کنند، در حالی که هیچ گاه نتوانستند موفقیت بتلفیلد 2 را کسب کنند. با وجود انتشار بازی‌های جنگی در هر سال، بسیاری از گیمرها هنوز ترجیح می‌دهند بتلفیلد 2 محیط بازیشان باشد تا با دوستانشان به صورت شبکه بازی کنند. در همین حال سری بتلفیلد یکی از بیشترین تنوع‌ها را در میان بازی‌های خود جای داده است. شاید بتوان گفت موفق‌ترین نسخه بعد از بتلفیلد 2، دو بازی بد کامپنی یک و 2 بودند که دوباره توانستند توجه‌ها را به این سری قدیمی‌ جلب کنند. این دو بازی با آن که داستان و گیم‌پلی بسیار قابلی قبولی داشتند، ولی انتقاد‌های جدی به آنها باعث شد محبوب‌ترین نسخه این سری نباشند. اولین نقطه ضعف بد کامپنی، ساپورت ناقص آن از شبکه بازی آن بود که باعث شد بسیاری از گیمرها آن را برای بستر بازی شبکه‌ای خود انتخاب نکنند. دومین ایراد آن مربوط به گیم‌پلی بازی می‌شد چرا که با وجود طراحی زیبا، بسیاری از عناصر جنگی به کار رفته در بتلفیلد 2 از بازی حذف شده بود و حس گیمرها را که دوست داشتند در یک محیط شهری جنگ را تجربه کنند، ارضا نمی‌کرد.

 

سازندگان بازی بخوبی این واقعیت را درک کردند و تصمیم گرفتند نسخه‌ای از بازی را که شباهت‌های ساختاری بسیار زیادی با بتلفیلد 2 دارد منتشر کنند. اولین موضوع و خوشحال کننده‌ترین آن در مورد بتلفیلد 3 این است که بسیاری از ویژگی‌ها و سلاح‌هایی که در بد کامپنی غایب بودند دوباره به صحنه بازی برگردانده شده‌اند. مثلا شما دوباره این امکان را دارید که با جت جنگنده به نیروهای دشمن حمله کنید که البته لذت این کار در بخش مولتی پلیر بازی دوچندان خواهد شد. طبق اعلام شرکت سازنده، مپ‌های بازی در نسخه رایانه‌ای توانایی اجرای 64 بازی کننده در یک نقشه را به طور همزمان دارند که البته این رقم در نسخه کنسولی بازی به 24 کاهش یافته است.

به نظر می‌رسد بخش سلاح‌ها و تجهیزات به کار رفته در بازی شباهت بسیار زیادی به بتلفیلد 2 داشته باشد. در یکی از سوال و جواب‌ها مطرح شده بود که بخش «کاماندر» از بتلفیلد 3 حذف شده است. اگر قبلا بتلفیلد بازی کرده بودید، می‌دانید کاماندر اسکرین ویژگی‌ای در بازی بود که فقط به یکی از اعضای تیم اختصاص داده می‌شد و از طریق آن، عضو خاص می‌توانست قابلیت‌های بیشتری در مدیریت بازی مثلا زوم کردن یا اسکن روی نقشه و... داشته باشد.

از سری بتلفیلد انتظار داستان شگفت‌انگیز نداشته باشید. کسی از گیمرها هم به این موضوع توجهی نمی‌کند، ولی هیجان بتلفیلد و... در یک چیز خلاصه شده و آن هم گیم‌پلی فوق‌العاده بازی و محیط متناسب بازی برای ایجاد یک فضای بازی گروهی است. شاید تا به الان گرافیک بازی زیاد به چشم نمی‌آمد و شاید این موضوع در گرد و خاک گیم‌پلی بازی محو شده بود و بتلفیلد 3 با ارائه تریلرهای شگفت‌انگیزی که از محیط بازی منتشر کرده نشان داده گرافیک این بازی بشدت خواهان رقابت با بازی‌های هم سبک خود مثل کال آو دیوتی است. سازندگان بازی اعلام کرده‌اند برای حرکات انیمیشنی شخصیت‌های بازی از فناوری ANT استفاده شده، دقیقا همان کاری که در کرایسیس 2 انجام شده است. همچنین بازی فیفا این تکنولوژی را به کار برده و این کار باعث شده که حرکات شخصیت‌های بازی فوق‌العاده طبیعی به نظر بیایند برای مثال همان طور که در تریلر بازی مشاهده می‌کنیم هنگام دویدن بخوبی می‌توان تکان‌های طبیعی انسان را مشاهده کرد. حتی ویژگی‌های جدیدی مانند پنهان شدن پشت دیوارها و دزدکی نگاه کردن هم به بازی اضافه شده است. همچنین هنگام تیراندازی بخوبی می‌توان لگد زدن سلاح‌ها را به بدنتان حس کنید. به طور کلی می‌توان ارتقای بسیار زیاد گرافیک را در بتلفیلد 3 مشاهده کرد و شاید این ویژگی جایگزین گیم‌پلی زیبای بازی شود.

طبق اطلاعات منتشر شده، امکان استفاده از آرپی‌جی در بازی وجود دارد و این امکان که شما بتوانید با آن یا سلاح‌های دیگر ساختمان‌ها را تخریب کنید، به انجین بازی اضافه شده است.

در بتلفیلد 3 شما کاملا در مورد نقشه‌ها شگفت‌زده خواهید شد به این دلیل که متفاوت‌ترین محل‌ها برای شبیه‌سازی نقشه‌ها در بازی استفاده شده است. برای مثال شهرهای نیویورک، تهران و پاریس برای شبیه‌سازی نقشه استفاده شده است که می‌تواند به شما تجربه متفاوتی از جنگ‌های شهری ارائه کند.

شاید در حال حاضر نتوان بخوبی در مورد صدا و نورپردازی بازی نظر داد، اما آن گونه که در دمو‌های بازی دیده می‌شود این دو ویژگی بازی از نقاط قوت آن به شمار می‌آیند. شما بخوبی می‌توانید خط نوری را که از شیشه بر زمین می‌تابد مشاهده کنید. سایه‌هایی که ساختمان‌ها روی زمین می‌اندازند به زیبایی طراحی شده‌اند. همچنین موضوع صداگذاری هم از دیگر ویژگی‌های زیبای بازی است. این واقعیت هم در زمان دویدن که می‌توانید صدای پای خودتان و نفس‌زدنتان را بشنوید آشکار است و هم در وارد شدن به صحنه نبرد و تیراندازی که بخوبی صدا‌های موجود در این مکان شبیه‌سازی شده است.

به طور کلی با توجه به دمو‌های بازی باید بگوییم که با بازی بسیار شگفت انگیزی روبه‌رو خواهید شد، البته برای بررسی موشکافانه این بازی، باید تا اول نوامبر 2011 که زمان انتشار این بازی است صبر کنید.

 


» نظر