سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بهینه سازی سایت در موتور های جستجو

هدف از بهینه سازی صفحات وب جایگیری در صفحات نخست نتایج جستجو است. قرار گرفتن در رده های بالای نتایج جستجو می تواند صدها و شاید هزاران بازدید کننده را روزانه به سایت شما راهنمایی کند. این دسته از بینندگان که در پی جستجوهای خود به سایت شما وارد شده اند، کاملا هدفمند به دنبال موضوع مطرح شده در سایت شما بوده اند. فرآیند بهینه سازی موتورهای جستجو شامل مراحل زیر است:

 

1. انتخاب کلیدواژه ها

 

کلیدواژه ها همان کلماتی هستند که وقتی مورد جستجو قرار می گرفتند سایت یا سند ما در صفحات نخست نتایج جستجو (حداقل ? صفحه اول) ظاهر شود. در انتخاب کلمات کلیدی باید به چند نکته توجه شود :
ارتباط معنایی با محتویات سایت :
کلیدواژه ها باید با موضوع سایت مرتبط باشند. اگر اینچنین نباشد رتبه سایت بسیار پایین خواهد آمد و حتی ممکن است به عنوان تقلب (Spam) شناخته شود.
میزان محبوبیت :
محبوبیت کلیدواژه به معنای میزان تقاضای آن از طرف کاربران است. هر چه این محبوبیت بیشتر باشد، بدون شک بعد از قرار گیری در رتبه بندی موتور جستجو، ترافیک بیشتری بوجود می آید. دامنه محبوبیت هم از اهمیت بالایی برخوردار است. مثلا یک واژه آلمانی بین یک عده خاص ( آلمانی زبان ها ) دارای محبوبیت است.
در نظر گرفتن رقیبان :
اگر کلیدواژه شما از محبوبیت بالایی برخوردار است اما رقیبان بسیارزیادی با شما رقابت می کنند (بویژه که از سایت های مهم باشند) بهتر است از آن واژه صرفنظر کنید و یا تا حد امکان تخصصی تر آن را دنبال کنید، یعنی با ترکیب واژه با دیگر واژه ها یک عبارت چند کلمه ای بسازید. کیفیت رقبای شما نیز خیلی مهم است. یعنی آن ها چقدر "مهم" هستند. مثلا رقابت با سایت ebay خیلی سخت تر و دشوارتر از رقابت با یک وبلاگ محلی است.

 

2. بکارگیری کلیدواژه ها در URL

 

نام دامنه سایت خود را متناسب با محتوای سایتتان انتخاب کنید و کلیدواژه ها را در نام پوشه و نام فایل بکار برید.



3. بکارگیری کلیدواژه ها در صفحه

 

عنوان صفحه - Title
عنوان صفحه شامل ? تا ?? کلمه است و همان متنی است که بالای گردشگر اینترنت ظاهر می شود و موقع ذخیره کردن صفحه و اضافه کردن آن به صفحات محبوب به عنوان اسم پیش فرض ظاهر می شود.
تگ توصیف - Meta Deion
برخی از موتورهای جستجو این متن را که شامل 2? تا ?? کلمه در توصیف صفحه است بعد از عنوان سایت در نتایج جستجوی خود نشان می دهند. از کلیدواژه ها در این متن استفاده کنید.
تگ کلیدواژه ها - Meta Keywords
این تگ جزو تگ های بسیار مهم سایت است زیرا موتورهای جستجو برای این بخش ارزش زیادی قائلند. ابتدا کلیدواژه اصلی، بعد کلیدواژه دوم و بعد چند کلید واژه مشابه را قرار دهید.
تگ سرصفحه - H1
کلیدواژه خود را در سرصفحه قرار دهید.
تگ تو پر - B
بکارگیری کلیدواژه در متن در حالت تو پر باعث نتیجه بهتر می شود.
تگ مشخصات عکس - Alt
وقتی در سایتی ماوس را بر روی عکسی نگاه میدارید برای چند ثانیه متنی ظاهر می که شامل توضیحی در مورد عکس است. موتورهای جستجو حتی این توضیحات به ظاهر کوچک را در نظر می گیرند به همین دلیل از کلیدواژه ها در این متن استفاده کنید.
نام فایل های عکس
نام فایل های عکس موجود در سایتتان را از میان کلیدواژه ها انتخاب کنید و نام را فارسی انتخاب نکنید.
متن صفحه - Content
ارتباط کامل متن با موضوع و نگارش ساده و صحیح آن مهم است. کلیدواژه ها را نیز طوری در متن صفحه بکار برید که ساختار متن حفظ شود. پارامترهای زیر را در بکارگیری کلیدواژه ها در نظر بگیرید :
جایگاه کلیدواژه (Prominence)
منظور میزان نزدیکی کلیدواژه به ابتدای صفحه است. اولویت به ترتیب در مکان های زیر است : عنوان متن ، عنوان فصل ها ، اولین کلمه پاراگراف ، خط های اول پاراگراف اول ، پاراگراف اول ، خطوط بالای متن .
چگالی کلیدواژه (Weight/Density)
منظور از چگالی، نسبت دفعات تکرار کلمات کلیدی به کل متن است. باید مقدار این پارامتر را در حد معقول نگهدارید. فرمول محاسبه درصد چگالی : ??? * تعداد کلمات متن/ تعداد کلیدواژه ها برای متن صفحه، چگالی بین ? تا 7 مناسب است.
تعداد کلیدواژه (Frequency)
منظور از تعداد کلید واژه، دفعاتی است که یک کلید واژه بکار برده می شود. هر چه دفعات تکرار بیشتر باشد، نمره این پارامتر بالاتر می رود.
توزیع کلیدواژه (Proximity)
منظور این است که کلیدواژه ها چقدر از هم دور یا به هم نزدیک هستند. باید سعی شود که کلیدواژه ها خیلی به هم نزدیک نباشند و در همه جای متن وجود داشته باشند.

 

4. تهیه نقشه سایت - Sitemap

 

لیستی از تمام صفحات سایت به همراه توضیح کوتاهی در مورد آنها، در صفحه ای قرار دهید و لینکی به آن در صفحه اول سایت قرار دهید. نقشه سایت کار موتورهای جستجو را برای شناسایی صفحات سایت آسان می کند.

 

5. محبوبیت لینک - Link Popularity


این بخش از بهینه سازی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و از چند جهت برسی می شود:
تعداد لینک های ورودی
اهمیت و کیفیت لینک های ورودی. لینکی که بین دو سایت با زمینه کاری مشابه رد وبدل شده، با کیفیت است و لینکی از یک سایت با رتبه بالا مهم است.
متنی که لینک می شود (Link Anchor Text)
وجود کلیدواژه ای که صفحه بر مبنای آن بهینه سازی شده در این متن مهم است چون موتورهای جستجو این پارامتر را هم در نظر می گیرند.


» نظر