سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تفاوتهای وایمکس در مقایسه با ADSL

به گفته آرش کریم بیگی، براساس آخرین اعلام وایمکس فروم، تا پایان ماه ژانویه 2010 تعداد اپراتورهای که شبکه وایمکس خود را راه‌اندازی کرده‌اند و یا در حال راه‌اندازی هستند به 555 اپراتور رسیده است .وایمکس نسل جدیدی از تکنولوژی دسترسی به اینترنت پرسرعت است که برای نخستین بار در ایران، توسط ایرانسل در 7 کلانشهر تهران، اصفهان، شیراز، تبریز، مشهد، اهواز و کرج راه‌اندازی شده و باعث گسترش و افزایش ضریب نفوذ دسترسی به اینترنت خواهد شد .


آرش کریم بیگی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب گفت: در فن‌آوری وایمکس، اینترنت پرسرعت از طریق امواج رادیویی و آنتن‌های شبکه مستقل وایمکس که در سطح 7 کلانشهر کشور نصب شده، به دستگاه مودم وایمکس کاربر انتقال می‌یابد و هیچ نیازی به خط تلفن نیست .
به گفته وی، وایمکس، یک فن‌آوری نوین برای انتقال بی‌سیم و پرسرعت اطلاعات است که با پوشش منطقه وسیع تحت پوشش دکل‌های وایمکس، شهر، شهرک‌های صنعتی و مناطق راهبردی را پوشش می‌دهد و اینترنت پرسرعت را برای سازمان‌ها، موسسات و شرکت‌های تجاری و همچنین منازل مسکونی و تمامی افراد، در هر نقطه‌ای از مکان‌های تحت پوشش شبکه وایمکس ایرانسل فراهم می‌آورد، به طوری که کاربر قادر خواهد بود در هر لحظه، حتی در شهرهای دیگر تحت پوشش وایمکس ایرانسل، توسط رایانه‌اش به اینترنت پرسرعت بی‌سیم متصل شود .
وی ادامه داد: با تکیه بر پوشش گسترده و زیرساخت‌های قوی وایمکس ایرانسل می‌توان اینترنت را با سرعت‌های مختلف و حجم‌های ترافیکی متنوع در اختیار کاربران قرار داد که باعث گسترش و افزایش ضریب نفوذ دسترسی به اینترنت خواهد شد .
او گفت: کاربران خانگی که به اینترنت پرسرعت دسترسی ندارند، می‌توانند با دسترسی به شبکه وسیع وایمکس ایرانسل، دسترسی خود را به اینترنت تامین کنند، همچنین کاربرانی که به دنبال کیفیت برتر اینترنت هستند و می‌خواهند در محل‌های مختلف از جمله محل کار، منزل و یا منزل دوستان و آشنایان به اینترنت پرسرعت بی‌سیم دسترسی داشته باشند، می‌توانند بدون نیاز به خط تلفن و با بهره‌گیری از کیفیت بالای امواج وایمکس و امکانات مودم‌های داخلی وایمکس ایرانسل، از اینترنت پرسرعت بی‌سیم استفاده کنند .
او ادامه داد: همچنین شرکت‌های بزرگ و یا درحال توسعه نیز که فن‌آوری ADSL دیگر پاسخگوی نیازهای آنان نیست و یا شرکت‌هایی با شعب و دفاتر مختلف در شهرها و مناطق مختلف می‌توانند تمامی نیازهای تجاری خود را با استفاده از فن‌آوری وایمکس ایرانسل و خدمات متنوع آن برطرف کنند .به گفته آرش کریم بیگی، براساس آخرین اعلام وایمکس فروم، تا پایان ماه ژانویه 2010 تعداد اپراتورهای که شبکه وایمکس خود را راه‌اندازی کرده‌اند و یا در حال راه‌اندازی هستند به 555 اپراتور رسیده است .
وی افزود: مهمترین ویژگی وایمکس، بی‌سیم بودن و سیار بودن آن در فواصل طولانی مانند یک شهر بزرگ است، بدون وایمکس امکان متحرک بودن کاربر تقریبا صفر است و یا به محیطی بسته، محدود می‌شود. از دیگر ویژگی‌های وایمکس این است که علاوه بر دیتا، صدا و تصویر را نیز به خوبی پشتیبانی می‌کند و کاربر می‌تواند بدون محدودیت زمانی در تمام شبانه روز به هر مقدار که پهنای باندش اجازه دهد، دانلود و آپلود داشته باشد .
او تصریح کرد: همچنین در این فن‌آوری استفاده از خدمات ارزش افزوده‌ای چون تلفن اینترنتی (VoIP) و شبکه اختصاصی مجازی نیز گنجانده شده است .



وی تاکید کرد: ویژگی‌های وایمکس ایرانسل به گونه‌ای است که با توجه به کیفیت، امکانات و ویژگی‌های منحصر به فردش، آن را به عنوان انتخابی ارزان‌تر نسبت به سایر گزینه‌های موجود معرفی می‌کند .
او در خصوص تفاوت‌ها و برتری‌های وایمکس در مقایسه با فن‌آوری سیمی ADSL گفت: به لحاظ فنی، وایمکس سیستم ارتباطی بی‌سیم است و نیازی به زیرساخت‌های سیمی، کابل کشی و خط تلفن ندارد، اما ADSL نیازمند کابل کشی و خط تلفن است که در بسیاری موارد هزینه‌های فراوانی را به کاربران تحمیل می‌کند .
وی ادامه داد: گذشته از هزینه‌ها، به دلیل برخی محدودیت‌های فنی، در بسیاری از نقاط شهر، امکان دسترسی به ADSL وجود ندارد، به طوری که کاربران مجبور شده‌اند به سیستم‌های کم سرعت و سنتی Dial-up بسنده کنند، اما با وایمکس ایرانسل، اینترنت در تمامی نقاط شهرهای تحت پوشش در دسترس خواهد بود .
به گفته کریم بیگی علاوه بر این با وایمکس ایرانسل، شهرک‌های صنعتی و مناطق تجاری که در حومه شهرها واقع هستند و با ADSL امکان ارائه خدمات به آن‌ها وجود ندارد، از مزایای اینترنت پرسرعت بی‌سیم بهره‌مند خواهد شد .
وی تصریح کرد: با وایمکس امکان گسترش موسساتی مثل بانک‌ها، شرکت‌های تجاری و موسسات آموزشی که به اینترنت پر سرعت نیاز دارند، امکان‌پذیر می‌گردد اما با ADSL مشترکان تنها می‌توانند در منزل یا محل کار و به عبارتی در یک مکان ثابت و محدود از اینترنت استفاده کنند، اما قابلیت سیار و بی‌سیم بودن وایمکس این امکان را به کاربر می‌دهد که در تمامی نقاط تحت پوشش تنها با استفاده از مودم و اتصال آن به منبع برق و رایانه شخصی، از اینترنت پرسرعت استفاده کنند، با این آزادی عمل مشترکان در تمامی نقاط از جمله محل کار، جلسات و حتی مسافرت به دیگر شهرهای تحت پوشش وایمکس ایرانسل، در تمامی طول شبانه روز قادر به اتصال به اینترنت پرسرعت بی‌سیم خواهند بود .
به گفته وی وایمکس ایرانسل برای انتقال اطلاعات از تکنیک‌ها و استانداردهایی نظیر AES و DES استفاده کرده و با رمزنگاری اطلاعات، حریم شخصی امنی را بر بستر پهنای باند وسیع خود تامین کرده که موجب امنیت در برابر استراق سمع گردیده و قابلیت مقابله با نفوذ پنهانی و هک را پدید آورده است .
منبع:سایت کنجکاو


» نظر