سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ویژگیهای پیشرفته ی Windows 7

آیا تاکنون به جستجوی خیال انگیز اطلاعات از تأمین کنندگان مختلف، بدون آنکه مجبور به اجرای یک مرورگر اینترنت باشید، استفاده از نمایشگرتان بعنوان یک صفحه ی لمسی و یا بسیاری موارد مشابه دیگر فکر کرده اید؟ ما در این مقاله به تابع جدید جستجوی متحد در Windws 7 ملزومات آن و نحوه ی راه اندازی یک تأمین کننده ی جستجو و همچنین ویژگی های جدید این سیستم عامل در زمینه ی قابلیتهای لمسی خواهیم پرداخت.

جستجوی متحد

 

جستجوی چند سایت وب، مدتی است که به یکی از قابلیتهای ثابت مرورگرهای اینترنتی تبدیل گردیده و بعنوان یک شاهد می توانید ببینید که بهره گیری از امکانات Live Search در Internet Explorer و تبدیل آن به یک جستجوی Google یا Wikipedia تا چه اندازه آسان می باشد. اما Windows 7 برای اولین بار این امکان را در اختیار شما قرار می دهد تا تأمین کنندگان اطلاعات گوناگون را بدون اجرای یک مرورگر اینترنت جستجو نمائید. این تابعی است که تحت عنوان جستجوی متحد (Federated search) شناخته می شود. لازم نیست از نام اسرارآمیز آن وحشت کنید، در واقع این قابلیت صرفاً به شما امکان می دهد تا اینترنت را از داخل یک پنجره ی مرورگر ویندوز (Windows Explorer) جستجو نمائید.
دلایل بسیار خوبی برای اینکه بخواهید چنین کاری را انجام دهید، وجود دارند: ویندوز سایتهای اینترنتی را به همان روشی جستجو می کند که برای جستجوی درایوهای دیسک سخت شما از آن بهره می گیرد، با ارسال اطلاعات به طور همزمان با تایپ آنها توسط شما. این بدان معنی است که نتایج در همان زمانی که مشغول تایپ عبارت جستجوی خود هستید، در پنجره ی جستجو ظاهر خواهند شد و این روش بسیار سریع است، بسیار سریعتر از بارگذاری یک مرورگر وب، هدایت آن به یک سایت موتور جستجو و سپس آغاز جستجو از آنجا.

 

راه اندازی

 

جستجوی متحد بطور پیش فرض در Windows 7 راه اندازی نشده، اما آماده سازی آن برای انجام وظیفه اش بسیار ساده است. اضافه کردن یک موتور جستجوی اینترنتی به امکانات جستجوی ویندوز، شما را ملزم به بارگذاری یک فایل بسیار کوچک با نام «Search Connector» می نماید. اگر عبارت «Windows 7 search connector» را در موتور جستجوی فعلی خود وارد کنید، فهرست عظیمی از موارد احتمالی را مشاهده خواهید نمود. Search-Connector های ویندوز صرفاً فایلهای متنی هستند و به همین دلیل اندازه ی آنها تنها به چند کیلوبایت می رسد. این فایلها برای سایتهائی نظیر eBay, windows Live Search, Google News, YouTube و Flickr وجود دارند.
پس از آنکه یک Connector را از سایتی که به آن اعتماد دارید پیدا کردید، بر روی آن دو بار کلیک نمائید و در نتیجه اعلانی برای نصب فایل را مشاهده خواهید کرد. کافی است بر روی گزینه ی Add کلیک نمائید تا فرآیند نصب تکمیل گردد. مثل همیشه، فایلها را از سایتهائی که کاملاً به اصالت و صحت عملکرد آنها اطمینان ندارید، بارگذاری و اجرا نکنید.



استفاده

 

وقتی می خواهید برای اولین بار از Search connector خود استفاده کنید، ترکیب کلیدهای Windows+F را فشار داده و یا یک عبارت جستجو را در فیلد جستجوی منوی Start وارد کرده و سپس بر روی گزینه ی See more results در پائین بخش نتایج کلیک نمائید. پنجره ای که باز می شود، Connector شما نیز باید در این فهرست قرار داشته باشد. آن را انتخاب کنید که در نتیجه از شما خواسته می شود تا عبارت جستجوی خود را در فیلد استاندارد تایپ نمائید.
نتیجه ی بدست آمده به فهرستی از فایلها شباهت دارد، اما قسمت واقعاً خوب ماجرا هنوز باقی مانده است اگر بر روی هر یک از این فایلها یکبار کلیک کنید، یک پیش نمایش زنده در پانل سمت راست بارگذاری خواهد شد. به این ترتیب، یافتن نتیجه ای که به دنبال آن هستید بطور غیرقابل تصوری سریع خواهد شد زیرا نیازی نخواهید داشت که هر بار یک نتیجه را رد می کنید مجدداً مرورگر وب خود را به نتایج جستجو برگردانید.
اگر به دنبال یک Search Connector هستید اما نمی توانید یک نمونه ی آماده ی آن را بصورت آنلاین پیدا کنید، می توانید خودتان آن را بسازید. اینکار کاملاً ساده بوده و انجام آن برای هر سایت تنها چند دقیقه طول خواهد کشید.

 

 ویژگیهای پیشرفته ی Windows 7

 

Search Connector خودتان را بنویسید

 

اگر می خواهید عملکرد پیشرفته تری داشته باشید، می توانید یک Search Connector را ایجاد کرده آن را در Windows 7 ادغام نموده و سپس به جستجوی سایت مورد نظر خود (چه یک وبلاگ شخصی، سایت شرکت خودتان و یا صرفاً یک منبع آنلاین که مرتباً به آن مراجعه می کنید) بپردازید. این Connector در Windows Live search (که اکنون نام تجاری آن به Bing تغییر یافته است) ادغام می شود تا صرفاً به جستجوی دامنه ای که شما مشخص کرده اید بپردازد. اینکار مستلزم اندکی سر و کله زدن با کد در یک ویرایشگر متنی است. شما باید یک فایل XML کوتاه را ایجاد نمائید که جستجو را تعریف می کند. کد زیر را در یک سند متنی جدید تایپ نمائید:
<?"xml version=1.0"encoding=UTF-8?>
-OpenSearchDeion xmlns=http://a9.com/-/spec/opensearch/1.1/ mlns:ms-ose=http://schemas.micr></soft.com/opensearchext/2009
<ShortName>Your Site</ShortName>
<Deion>Search Your Site using Windows 7 Federated Search</Deion>
Url type=application/rss+xml template=http://api.search.live.com/rss.aspx?source=web&query={searchTer></ms}site:www.Your Site.com&web.count=50"
</Url type=text/html template=http://search.live.com/results.aspx?q={searchTerms}+site:www.YourSite .com><OpenSearchDeion/>
شما باید محلهائی که با عبارت Your Site مشخص شده اند را به ترتیب با عنوان، توضیح و URL سایت مورد نظر خودتان جایگزین کنید. پس از اتمام ویرایش این کد، آن را در یک فرمت متنی ساده ذخیره نموده و سپس پسوند فایل را به OSDX تغییر دهید تا Windows 7 بتواند آن را بعنوان یک Search Connector تشخیص دهد.
پس از ذخیره سازی شما می توانید اینConnector را برای همکاران خود eMail کرده و یا آن را بر روی سایت وب خود Upload نمائید تا بازدیدکنندگان قادر به بارگذاری آن باشند.

 

راهنمای گام به گام اضافه کردن یک Search Connector

 

Search-Connector ها از قبل برای سایتهای وب مشهوری نظیر Filkr و یا YouTube آماده شده اند. برای یافتن این Connector ها می توانید عبارت Windows 7 Search Connector را به همراه نام سایت مورد نظر خود در یک موتور جستجو وارد کرده و نتیجه ی دلخواه را بیابید.
ما Search Connector مربوط به سایت Flickr را از www.istartedsomething.com/flickrsearch انتخاب کرده ایم که تنها یک Connector را برای Flickr ارائه می نماید، اما در عین حال به شما امکان می دهد تا نحوه ی مرتب سازی نتایج توسط Connector را تعیین کنید.
خود فایل Search Connector تنها چند کیلوبایت حجم دارد. پس از بارگذاری این فایل، دو بار بر روی آن کلیک کنید تا اعلان مربوط به اضافه شدن آن به ویندوز ظاهر گردد.

 

 ویژگیهای پیشرفته ی Windows 7

 

حالا ترکیب کلیدهای Windows+F را فشار دهید. به این ترتیب به صفحه ای هدایت خواهید شد که برای جستجوی PC شما در نظر گرفته شده است، اما اگر به فهرست محلهای جستجو توجه کنید، مؤلفه ی جدیدی را در زیر فهرست Favorites مشاهده خواهید کرد. این فهرست معمولاً مکانهائی که قبلاً بطور دستی اضافه کرده اید را نگهداری می کند، اما اکنون یک ورودی جدید با نام Flickr Search در آن دیده می شود.
اگر بر روی تصویر یکی از نتایج جستجوی خود کلیک کنید، پانل سمت راست صفحه ای از Flickr که تصویر مورد نظر در آن قرار دارد را نمایش خواهد داد. این یک پیش نمایش زنده به حساب می آید، یعنی به همان صورتی بر روی PC شما ظاهر می شود که در حال حاضر بر روی سرور Flickr قرار دارد.
با کلیک بر روی کلید Thumbnail در نزدیکی گوشه ی بالا و سمت راست صفحه، می توانید اطلاعات بیشتری را درباره ی نتایج جستجوی خود بدست آورید. شما می توانید اطلاعاتی درباره ی صفحه ای که نتیجه ی مورد نظر بر روی آن ظاهر می شود، تعدادی از برچسبهای (Tags) اعمال شده بر روی آن و همچنین نام عکاس را مشاهده نمائید.

 

صفحات لمسی در Windows 7

 

از زمانی که می توانیم به یاد بیاوریم، PC های دارای نمایشگرهای لمسی همیشه در افق دنیای کامپیوتر پدیدار بوده اند، اما Windows 7 اولین سیستم عامل دسک تاپی به حساب می آید که دارای قابلیتهای توکار مبتنی بر لمس انگشتان است. ویندوز ویستا به کاربرانی که PC های Tablet در اختیار داشتند امکان می داد تا از قلمهای Stylus خود برای «Flick» (ضربه ی آرام) بر روی نمایشگر استفاده نمایند، اما این قابلیت به سختی با اینترفیسهای نمایشگر لمسی واقعاً تماشائی بر روی ابزارهای قابل حملی نظیر iphone قابل مقایسه است.
Windows 7 دارای قابلیتهای Multitouch توکار می باشد. این بدان معنی است که آخرین نسخه ی ویندوز می داند که چه زمانی شما بیش از یک انگشت خود را بطور همزمان بر روی صفحه ی لمسی قرار داده اید. اگر یک سیستم Touchscreen در اختیار داشته باشید، می توانید از نرم افزار کاربردی Microsoft paint بعنوان یک روش فوری برای آزمایش این قابلیت استفاده کنید. این برنامه را اجرا کرده و سپس چهار انگشت خود را بر روی صفحه بکشید: 4 خط با جوهر مجازی در مسیر حرکت انگشتان شما باقی خواهند ماند.

 

اشارات عجیب

 

قدرت واقعی سیستمی که Multitouch را درک می کند، در توانائی تفسیر اشارات (Gestures) نهفته است. برای مثال اگر شما انگشتان خود را هنگامیکه یک تصویر باز است به یکدیگر نزدیک کنید، بزرگنمائی تصویر افزایش خواهد یافت. اگر این حرکت را بطور معکوس انجام دهید (یعنی انگشتان خود را از هم دور کنید) تصویر کوچکتر خواهد شد. شما همچنین می توانید با حرکت سریع انگشت خود به سمت چپ یا راست، به تصویر قبلی یا بعدی بروید. بعنوان یک مثال دیگر، شما برای چرخاندن تصاویر می توانید انگشت شست خود را بر روی صفحه قرار داده و انگشت دیگر خود را در اطراف آن حرکت دهید.
این روش در تمام عملکردهای پنجره ی مرورگر ویندوز و سایر نرم افزارهای کاربردی، عملی خواهد بود. کافی است انگشت خود را بر روی یک فهرست از فایلها که در صفحه نمایش دیده می شوند به سمت بالا حرکت دهید (درست مانند اینکه می خواهید یک قطعه کاغذ را از خودتان دور کنید) تا به آرامی به پائین فهرست فایلها بلغزید (Scroll). این روش در نرم افزارهای کاربردی نیز قابل استفاده خواهد بود، بنابراین اگر در حال مطالعه ی یک سند باشید می توانید آن را با لمس صفحه به بالا یا پائین بلغزانید. اگر سعی کنید Scroll را بیش از انتهای فهرست فایلها و یا انتهای یک سند ادامه دهید، ویندوز با یک تکان کوچک به شما نشان خواهد داد که نمی تواند به لغزش ادامه دهد. تغییر بزرگنمائی (Zoom in/out) بخوبی در Internet Explorer و اسناد مختلف کار می کند و عملکرد آن در Windows Live Photo Gallery نیز کاملاً رضایتبخش است.

 

Flick

 

مفهوم «Finger Click» (Flick) که به نظر می رسید با معرفی مفهوم Tablet PC از بین رفته باشد، هنوز در Windows 7 وجود دارد و باید بگوئیم که بهتر از همیشه است. برای نمونه، کافی است یک انگشت خود را بر روی میان بر (Shortcut) یک نرم افزار کاربردی قرار داده و سپس ضربه ی کوچکی به سمت بالا وارد کنید تا Jump List آن نرم افزار کاربردی ظاهر شود. قرار دادن یک انگشت بر روی صفحه و ضربه زدن با یک انگشت دیگر، معادل یک کلیک راست خواهد بود.
Flick ها در عین حال با Windows photo Gallery و در Internet Explorer (برای حرکت به صفحات بعدی یا قبلی در History مرورگر شما) نیز کار خواهد کرد. شما همچنین می توانید پنجره ها را با کشیدن آنها توسط نوار عنوان هر پنجره؛ جابجا نمائید.

 

 ویژگیهای پیشرفته ی Windows 7

 

دستنوشته های بی نقص


مایکروسافت در سیستم عامل جدید خود Tablet PC و آن دسته از کاربرانی که می خواهند مستقیماً بر روی لپ تاپهای خود بنویسند را فراموش نکرده است.Windows 7 به سنت ویندوز در زمینه ی تشخیص بسیار خوب دستنوشته ها ادامه می دهد. بر روی یک Tablet PC ناحیه ی آشنای Handwriting هنوز از سمت چپ بر روی صفحه باز می شود، اما مایکروسافت مدعی است که دقت آن بیش از پیش بهبود یافته. در واقع باید بگوئیم که ما با این ادعا موافق هستیم زیرا حتی با دستنوشته های به هم ریخته و آشفته نیز ویندوز کار بسیار خوبی را در زمینه ی تفسیر کاراکترها (که دستنوشته های پیوسته را نیز در بر می گیرد) و تبدیل آنها به متن قابل قرائت توسط ماشین، انجام می دهد.
شما می توانید تفسیر کامپیوتر از دستنوشته ی خود را در بخش زیرین ناحیه ی نوشتاری مشاهده نمائید. ویندوز کاراکترهای شما را همزمان با نوشته شدن آنها تفسیر می کند. انجام اصلاحات نیز بهبود یافته است. برای مثال اگر نیاز داشته باشید که یک کلمه را به دو قسمت تقسیم کنید، کافی است یک خط عمودی را در محل مورد نظر خود برای تقسیم کلمه رسم نمائید. به همین ترتیب، اگر بخواهید دو کلمه را به یکدیگر بچسبانید می توانید یک خط منحنی را در زیر آنها بکشید. اگر می خواهید یک کلمه را پس از تفسیر نادرست آن توسط ویندوز اصلاح کنید، می توانید به سادگی با قلم Stylus خود بر روی آن ضربه ی آرامی زده (Tap)، سپس بر روی کاراکتر نادرست ضربه ی دیگری زده و آن را تصحیح نمائید.
صفحه کلید Onscreen در Windows 7 نیز یک عمل جراحی مهم را پشت سر گذاشته و اکنون از قابلیتهای غیرقابل تصوری برخوردار است. قابلیتهای Multitouch درWindows 7 به این معنی است که شما می توانید کلید Shift را بر روی صفحه کلید Onscreen نگهداشته و سپس بر روی کلید یک کاراکتر ضربه بزنید تا با حروف بزرگ نوشته شود. با کمی تمرین، می توانید به سرعت بالائی در تایپ بر روی صفحه نمایش خود برسید، حتی اگر فقدان بازخورد لمسی به این معنی باشد که شما هرگز بطور جدی به روش Touch-Type تکیه نکنید. ویندوز در عین حال کلمات شما را پیش بینی می کند، بنابراین اگر شما بخشی از یک کلمه را تایپ کرده و سپس کمی مکث نمائید، چند پیشنهاد احتمالی برای تکمیل عبارت مورد نظر را در امتداد بالائی صفحه کلید مشاهده خواهید کرد.
این قابلیت از طریق شگفتیهای Predictive text عمل می کند. Windows 7 بطور پیش فرض دارای فهرستی از کلمات است و این فهرست با استفاده ی بیشتر شما از Touchscreen (چه از طریق نوشتن با یک قلم Stylus و چه با استفاده از صفحه کلید Onscreen) رشد خواهد کرد. نتیجه ی نهائی این است که ویندوز عبارات را نه تنها بخاطر حروفی که وارد کرده اید، بلکه بخاطر آنچه که قبلاً تایپ نموده اید پیشنهاد خواهد کرد.
استفاده از ویژگیهای Touchscreen ویندوز بطور غیرقابل باوری آسان است، اما اگر بخواهید از انگشتان خود بر روی سیستمهائی با نمایشگرهای کوچک نظیر Tablet PC استفاده کنید، ممکن است برایتان دشوار باشد. برای برطرف نمودن این مشکل، شما با تغییر DPI صفحه نمایش Windows 7 می توانید خواندن متنهای موجود بر روی صفحه نمایش را برای خود آسانتر نموده و هدفهای بزرگتری برای نشانه گیری را در اختیار انگشتان خود قرار دهید. برای انجام اینکار، در پانل کنترل ویندوز بر روی اپلت Display کلیک نمائید. افزایش نسبت بزرگنمائی باعث خواهد شد که متن و جعبه های محاوره ای با اندازه های بزرگتری نمایش داده شوند. اعمال این تغییرات مستلزم آن است که شما یکبار Log-off نموده و سپس مجدداً Log-in کنید.


» نظر