سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کالبدشکافی Xbox 360 Slim

برسی وضیت سخت افزاری نسخه ی جدید ایکس باکس

 

 

اگر شما هم از طرفداران ایکس‌باکس‌360 هستید و یا حداقل درباره ایکس‌باکس360 چیز‌هایی شنیده‌اید حتما درباره مشکل 4 چراغه شدن این کنسول‌ زیاد شنیده‌اید. این مشکل با قرمز شدن هر چهار چراغ ایکس‌باکس360 همراه است و در اصطلاح به آن حلقه قرمز مرگ گفته می‌شود. مشکلی کشنده که به احتمال فراوان ایکس‌باکس360 شما را به قبرستان ایکس‌باکس‌ها می‌فرستد و گفته می‌شود علت آن سیستم‌خنک کننده ایکس‌باکس است. مایکروسافت در جدیدترین نسل ایکس‌باکس360 های خود با نام‌کد Jasper این مشکل را برطرف کرد اگرچه هرگز نپذیرفت که عامل اصلی مشکل حلقه قرمز مرگ، سیستم خنک‌کننده نه چندان موثر ایکس‌باکس‌ 360 بوده است. در E3 امسال، مایکروسافت از ایکس‌باکس360 مدل Slim رونمایی کرد که از هر دو نظر مشخصات داخلی و خارجی تغییراتی داشته است.

اولین و مشخص‌ترین تغییر، مطمئنا تغییر اندازه ایکس‌باکس360 است که در تصاویر زیر به وضوح دیده می‌شود.



مشخصات داخلی ایکس‌باکس360 جدیدهم تا اندازه زیادی متفاوت شده است. در نسل جدید این کنسول، CPU، GPU و eDRAM هر سه روی یک تراشه قرارگرفته‌اند در حالیکه در نسل پیشین، مادربرد ایکس‌باکس360 شامل دو پکیج مجزا یکی برای GPU+eDRAM و دیگری جهت CPU می‌شد.

تصویر سمت راست پکیج CPU و تصویر سمت چپ پکیج GPU+eDRAM

همانطور که می‌دانید شرکت ATI پردازنده گرافیکی ایکس‌باکس360 را طراحی کرد و آن را Xenos نامید. پردازنده گرافیکی که از یک ساختار سایه‌زنی یکپارچه (unified shading architecture) برخوردار است و درنتیجه از واحدهای اختصاصی برای هر پیکسل و یا Vertex خبری نیست ضمن اینکه هسته این پردازنده گرافیکی از 48 پردازنده سایه‌زن (shader processor) تشکیل شده است. پردازنده گرافیکی ایکس باکس360، 240 هسته دارد که در مقایسه با کارت‌های گرافیکی امروزی کم به نظر می‌رسد (کارت‌گرافیک ATI Radeon 5870 از 1600 هسته برخوردار است). سرعت کلاک پردازنده گرافیکی ایکس‌ابکس360 هم 500 مگاهرتز بوده و کنترل‌کننده حافظه نیز روی آن قرار گرفته است.

در کنار پردازنده گرافیکی، بر روی یک die مجزا که ATI آن را خواهر پرازنده گرافیکی نامیده، 10 مگابایت حافظه eDRAM به علاوه تمام سخت‌افزارهای لازم برای انجام عملیات‌های Z، stencil، پردازش رنگ و آلفا و AA تعبیه شده است. این حافظه eDRAM به مایکروسافت این امکان را داد تا با افزودن AA به بازی‌های ایکس‌باکس360 ظاهر و عملکردی بهتر به بازی‌های این کنسول در مقایسه با ساختار‌ها متداول آن زمان ببخشد.
CPU ایکس‌باکس360 که Xenon نامیده می‌شود از 3 هسته PowerPC با پشتیبانی از SMT تشکیل شده است و بنابراین بطور همزمان با شش thread مختلف کار خواهد کرد. فن‌آوری که در ساخت این پردازنده به کار رفته بود در زمان خود یک فن‌آوری پیشرفته محسوب می‌شد با این حال پردازنده ایکس‌باکس360 برپایه فرآیند ساخت 90 نانومتری شکل گرفته و تنها از 1 مگابایت حافظه کش L2 که میان هر سه هسته به اشتراک گذاشته شده برخوردار است. کم‌کم و در طول زمان مشخصات داخلی ایکس‌باکس360 پیشرفت داده شد البته تنها از نظر فرآیند ساخت که در جدول زیر این پیشرفت را مشاهده می‌کنید.

اما در ایکس‌باکس360 جدید که بانام کد Valhalla عرضه می‌شود حداقل 2 و یا شاید هر 3 عدد از die های ایکس‌باکس360 با هم ترکیب شده و روی یک پکیج قرار گرفته‌اند.

به لطف این ویژگی خنک‌کردن ایکس‌باکس360 هم ساده‌تر از قبل شده و تنها به یک هیت‌سینک و یک فن نیاز است. علاوه براین ها احتمالا ایکس‌باکس360 جدید براساس فرآیند ساخت 40 نانومتری شکل‌گرفته است که با توجه به آن نه تنها امکان قرار دادن هر سه die روی یک پکیج فراهم شده است بلکه هزینه‌های مایکروسافت هم برای ساخت ایکس‌باکس360 کاهش پیدا کرده است. هرچند مایکروسافت در این باره اظهار نظری نداشته است.


» نظر