سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پورت موازی چیست؟

زمانیکه کامپیوترهای شخصی اطلاعاتی را برای چاپگر و یا هر وسیله دیگری که به پورت موازی متصل است، ارسال می‌نمایند ، در هر لحظه هشت بیت ارسال خواهد شد. هشت بیت فوق بصورت موازی برای دستگاه ارسال خواهند شد. پورت موازی استاندارد، قادر به ارسال ?? تا ??? کیلوبایت در هر ثانیه است.
در زمان اتصال یک چاپگر به کامپیوتر از پورت موازی استفاده می‌گردد. با اینکه اخیرا" استفاده از پورت های USB رایج شده است ولی همچنان استفاده از پورت موازی برای اتصال چاپگر به کامپیوتر بسیار متداول است .

ادامه مطلب...

» نظر

عیبهای احتمالی در هنگام روشن نشدن سیستم

دستگاه من روشن نمی‌شود

برای قسمت پرونده این هفته قصد داریم به مشکلات عمده‌ای که برای کاربران پیش آمده و یا احتمال وقوع آنها در آینده وجود دارد بپردازیم. برای شروع نیز از لحظه‌ روشن کردن کامپیوتر و زدن دکمه پاور شروع می‌کنیم و ادامه می‌دهیم تا بالا آمدن ویندوز و مشکلات احتمالی بعد از آن.
هنگامیکه دکمه پاور کیس را می‌زنید باید صدای یک بوق کوتاه شنیده شود و پس از آن یک صفحه مشکی رنگ روی مانیتور ظاهر شود که شامل اطلاعات سخت افزاری سیستم است اگر به هر دلیلی صدای این بوق شنیده نشود و هیچ چیزی نمایش داده نشود یک مشکل سخت افزاری در چند قطعه اصلی کامپیوتر یعنی پردازنده، مادربورد و یا منبع تغذیه وجود دارد. پس در اولین قدم باید از سلامت این سه قطعه مطمئن شویم.


کارت صدا

کارت های صدا حداقل 4 وظیفه را در کامپیوتر بر عهده دارند. آنها بعنوانsynthesizer رابط MIDI و مبدل آنالوگ به دیجیتال(A/D) در حال ضبط کردن و مبدل دیجیتال به آنالوگ(D/A) در حال پخش عمل می کنند. اکنون به توضیح هر کدام می پرداریم:

ادامه مطلب...

» نظر

LAN یا شبکه محلی

LAN  مخفف عبارت LOCAL AREA NETWORK یا شبکه کامپیوتری محلی است. LAN  یک سیستم ارتباطی سرعت بالاست که برای اتصال کامپیوتر ها و دیگر تجهیزات ( مانند پرینتر، اسکنر، دستگاه کپی و ...) به یکدیگر طراحی شده است. البته LAN  برای یک ناحیه کوچک مانند یک ساختمان یا یک شرکت و مانند آن طراحی شده است. با اتصال چند شبکه محلی یا LAN  به یکدیگر می توانید یک شبکه بزرگتر به نام WAN یا WIDE AREA NETWORK بسازید. یک شبکه کامپیوتری به شما اجازه می دهد تا از قطعات و تجهیزات کامپیوتری به طور مشترک استفاده کنید.مثلاً می توانید در خرید تعداد زیادی تجهیزات گرانقیمت از قبیل پرینتر، DVD-WRITER و ... و برنامه های کاربردی صرفه جویی کنید. چون می توانید آنها را بین چند کامپیوتر به اشتراک بگذارید. برتری دیگر شبکه سهولت استفاده گروهی از اطلاعات است. به طوریکه از یک کامپیوتر می توان اطلاعات مورد نظر به همه کامپیوتر ها انتقال داد. شبکه های محلی که گاه به آنها شبکه های خانگی هم گفته می شود تکنولوژی دستیابی اشتراکی را اجرا می کنند. در همه این شبکه ها مسیر انتقال اطلاعات معمولاً کابل کوکسیال، کابل دو سیمه یا کابل فیبر نوری است وجود دارد. ارتباط فیزیکی با شبکه از طریق یک کارت شبکه یا یک کارت رابط شبکه یا NIC که مخفف عبارات NETWORK INTERFACE CARD است انجام می پذیرد. کارت شبکه که یک قطعه سخت افزاری در داخل کامپیوتر است  امروزه به شکلهای مختلف در بازار یافت می شود. کابل شبکه در نهایت به کارت شبکه متصل است. بعد از اتصال سخت افزاری نرم افزار شبکه  ارتباط بین کامپیوتر ها و دیگر تجهیزات را که هر کدام را یک ایستگاه می نامیم مدیریت می کند. برای ارسال یک پیغام از یک کامپیوتر یا دریافت آن نرم افزار شبکه پیغام مزبور را به بسته های اطلاعاتی تقسیم می کند. ( البته در صورتیکه پیغام برای قرار گرفتن در یک بسته اطلاعاتی بزرگ باشد.) هر بسته اطلاعاتی غیر از اینکه حامل اطلاعات ماست دارای یک سر برگ و یک دنباله است. که حامل اطلاعاتی خاص آن بسته و مقصد آن است. که بوسیله این اطلاعات مشخص می شود که بسته ها باید کجا بروند و چگونه در مقصد به یکدیگر متصل شوند.

ادامه مطلب...

» نظر

برد اصلی ( MotherBoard ) چیست؟

برد اصلی ( MotherBoard ) یکی ازاجزای اساسی و مهم کامپیوترهای شخصی محسوب می گردد. در سال ???? همزمان با ارائه اولین کامپیوترهای شخصی از برد اصلی استفاده گردید. اولین برد اصلی از لحاظ اندازه نسبتا" بزرگ و بر روی آن ریزپردازنده ???? نصب گردید. این برد شامل BIOS ، سوکت هائی برای حافظه مربوط به CPU و مجموعه ای از اسلات ها بود که کارت هائی از طریق آنها به برد اصلی متصل می گردیدند. در صورتیکه قصد استفاده از فلاپی درایو و یا یک پورت موازی و ... وجود داشت، می بایست یک برد جداگانه تهیه و آن را از طریق یکی از اسلات های موجود ، به برد اصلی متصل کرد. وضعیت فوق سرگذشت اولین بردهای اصلی استفاده شده در کامپیوترهای شخصی بود. شرکت های آی . بی .ام و اپل با ایجاد تغییرات اساسی، بردهائی را طراحی نمودند که امکان اضافه کردن پتانسیل های دلخواه و جدید در هر زمان میسر بوده و تولید کنندگان متعدد بتوانند محصولات خود را بر اساس استانداردهای فوق طراحی و به بازار عرضه نمایند.

 

 

 

 

برداصلی یک مدار چاپی چند لایه است . مسیرهای مسی که Traces نامیده می گردند، امکان حرکت سیگنال و ولتاژ را بر روی برد اصلی فراهم می نمایند. ازتکنولوژی چند لایه استفاده شده تا بدین طریق برخی از لایه های برد ، قادر به حمل داده برای BIOS ، پردازنده و حافظه بوده در حالیکه لایه های دیگر ولتاژ و Ground را بدون نگرانی از اتصال کوتاه جابجا نمایند.

 

اندازه گذرگاه داده (Data Bus)

 

 

برد های اصلی جدید دارای یک گذرگاه داده ئی شصت و چهار بیتی می باشند. گذرگاه فوق عرض بزرگراهی را نشان می دهد که داده ها در طول آن حرکت و در احتیار پردازنده گذاشته شده و یا پردازنده نتایج عملیات خود را از طریق آنها ارسال می نماید. سرعت و عرض گذرگاه داده ، تاثیر مستقیم بر عملکرد پردازنده دارد . انواع متفاوت گذرگاه ها بشرح ذیل است :
اندازه ( بیت)
مشخصات
?/?? Industry Standard Architecture ( ISA )
?/?? Extended Industry Standard Architecture( EISA)
??/?? MicroChannel Architecture(MCA)
?? VESA Local Bus (VLB)
??/?? Peripheral Component InterConnect (PCI)
?? Accelerated Graphics Port ( AGP)

 

ChipSets

 

Chipsets ، امکانات و پتانسیل های خاصی را برای تراشه پردازنده بر روی برد اصلی فراهم می نمایند. Chipset بمنزله قلب کامپیوتر بوده و مسئولیت کنترل و مشخص نمودن سرعت ، نوع پردازنده ، حافظه و اسلات های استفاده شده را برعهده دارد. یکی از تراشه های موجود بر روی برد اصلی Super I/o Controller نامیده شده و مهمترین وظیفه آن کنترل فلاپی دیسک درایو ، صفحه کلید، موس و پورت های سریال و موازی است . بردهای اصلی جدید دارای تراشه هائی بمنظور حمایت USB ، کارت صدا ، کارت شبکه و ... می باشند.


» نظر

آشنایی بیشتر با DDR 1,2,3

در این مقاله سعی می کنیم کمی بیشتر درباره حافظه های DDR و DDR 2 و DDR 3 صحبت کنیم. قبل از هر حرفی باید بگویم همه این حافظه های رم براساس ( SDRAM (Synchronous Dynamic Random Access Memory طراحی شده اند. یعنی آنها از یک سیگنال کلاک برای تطابق زمانی استفاده می کنند. DDR مخفف Double Data Rate است یعنی حافظه هایی از این نوع با هر سیکل دو بسته اطلاعاتی را منتقل می کنند. اگر بخواهیم به زبان ساده تر بگوییم حافظه ای که DDR است دو برابر حافظه ای که DDR نیست سرعت دارد (حافظه های SDRAM که امروزه دیگر در کامپیوترهای شخصی استفاده نمی شود.) به دلیل این ویژگی است که برچسب سرعت این حافظه های رم دو برابر سرعت کلاک آنهاست. مثلاً رم DDR 2-800 با کلاک 400M HZ کار می کند.

ادامه مطلب...

» نظر

مهمترین قطعات کامپیوتر برای بازی

وقتی به فکر خرید یک کامپیوتر جدید هستید یا می خواهید کامپیوتر خود را ارتقا دهید انتخاب صحیح قطعات سخت افزار بسته به کاربرد شما بسیار مهم است. بسیاری افراد برای کامپیوتر خود هزینه زیادی می پردازند در حالی که آن را برای کارهای دفتری ساده و سبک استفاده می کنند و عملاً از قابلیتهای آن استفاده نمی کنند و بعضی افراد کامپیوتری می خرند که پس از مدت کوتاهی مجبور می شوند قطعات مهم آن را عوض کنند چون جوابگوی نیاز آنها نیست لذا در این مقاله از  شما را با قطعات مهم برای انتخاب کامپیوتری که جوابگوی بازیهای رایانه ای باشد بیشتر آشنا کنیم. همانطور که می دانید یک کامپیوتر ترکیبی از قطعات مختلف است و هر کدام از آنها در اجرای هر چه بهتر بازی مورد نظر شما نقش خاص خود را دارد حال به بررسی قطعات مؤثر در اجرای درست یک بازی رایانه ای می پردازیم.

 

  ادامه مطلب...

» نظر

چگونه یک کارت گرافیک مناسب برای کامپیوترمان انتخاب کنیم؟

پردازنده گرافیکی کامپیوتر شما خود یکی از بخش های مهم سیستم است و تاثیر زیادی بر عملکرد کلی سیستم شما می گذارد. در حالی که کارت گرافیک های یکپارچه در بیشتر کامپیوترها یافت می شوند، امکان انجام وظایف معمول و همچنین تماشای بعضی از ویدئوها و فیلم ها را به شما می دهد. اما اگر شما بخواهید که بر روی سیستم، Game های ? بعدی بازی کنید و یا فیلم های HD را با بالاترین کیفیت تماشا کنید، به یک کارت گرافیک اختصاصی نیاز خواهید داشت.

 

ادامه مطلب...

» نظر

رفع عیب از مادر برد

در بیشتر موارد مادر برد برای مشکلاتی که ناشی از قطعات دیگر است مقصر شناخته می شود.معمولاً مشکلات مربوط به مادر برد کمتر پیش می آید ( البته این برای بازار فعلی ایران خیلی صدق نمی کند) بنابراین باید مشکل اصلی را پیدا کرد.

 

در اینجا لیستی از آزمایشهایی است که از مادر برد رفع اتهام می کند.

ادامه مطلب...

» نظر

انواع شبکه های Wireless

امروزه از شبکه های بدون کابل ( Wireless ) در ابعاد متفاوت و با اهداف مختلف، استفاده می شود . برقراری یک تماس از طریق دستگاه موبایل ، دریافت یک پیام بر روی دستگاه pager و دریافت نامه های الکترونیکی از طریق یک دستگاه PDA ، نمونه هائی از کاربرد این نوع از شبکه ها می باشند . در تمامی موارد فوق ، داده و یا صوت از طریق یک شبکه بدون کابل در اختیار سرویس گیرندگان قرار می گیرد. در صورتی که یک کاربر ، برنامه و یا سازمان تمایل به ایجاد پتاسیل قابلیـت حمل داده را داشته باشد، می تواند از شبکه های بدون کابل استفاده نماید . یک شبکه بدون کابل علاوه بر صرفه جوئی در زمان و هزینه کابل کشی ، امکان بروز مسائل مرتبط با یک شبکه کابلی را نخواهد داشت .
از شبکه های بدون کابل می توان در مکان عمومی ، کتابخانه ها ، هتل ها ، رستوران ها و مدارس استفاده نمود . در تمامی مکان های فوق ، می توان امکان دستیابی به اینترنت را نیز فراهم نمود . یکی از چالش های اصلی اینترنت بدون کابل ، به کیفیت سرویس ( QoS ) ارائه شده برمی گردد . در صورتی که به هر دلیلی بر روی خط پارازیت ایجاد گردد ، ممکن است ارتباط ایجاد شد ه قطع و یا امکان استفاده مطلوب از آن وجود نداشته باشد .

ادامه مطلب...

» نظر
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >