سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش اسمبل کردن کامپیوتر قسمت2

طبیعتا" یک ریاضی دان به یک برگ کاغذ برای محاسبات نیاز داره! و CPU ما هم از این قاعده مستثنا نیست. این برگ کاغد در کامیپوتر با نام RAM شناخته میشه! RAM ها صرفا حافظه کوتاه مدتی هستند که CPU به عنوان چرک نویس ازشون استفاده میکنه تا سر نخ محاسبات از دستش خارج نشه!

خب ممکنه بپرسید چرا این ریاضی دان این ورقه کاغذ رو از کنار دفترچه خاطراتش برنمی داره! به عبارت دیگر چرا از قسمتی HARD استفاده نمیکنه! جواب سوال واضح است. سرعت چیزی است که یک هارد نداره و این موضوع برای CPU خیلی مهمه! پس اگر سرعت نقش زیادی در قطعه دارد پس توقع این است که نوع های مختلفی از این قطعه با سرعت های مختلف وجود داشته باشد!
خب این حدس درست است. نوع های مختلفی از رم ها موجود است. رم های DDR رم های بسیار قدیمی هستند که حداکثر سرعتی درحدود 333 الی 400 مگا هرتز داشتند! رم های DDR2 که تقریبا نسل پر استفاده بازار هستند با سرعت 800 الی 1066 کار میکنند. رم های DDR3 هم که تقریبا نسل حاضر در PC های خانگی جدید هستند توانایی نزدیک شدن به سرعت 2133 مگا هرتز را دارند!
سرعت این قطعه در سیستم بسیار مهم است چرا که در صورت عدم توانایی در ارائه سرعت مورد نیاز باعث محدود کردن توانایی CPU میشود! ریاضی دانی را تصور کنید که خودکارش خوب نمی نویسد! خب قطعا" هر چقدر که تواناییش در حل معادلات بالا باشد اما محدود به توانایی خودکار شده است!
و اما ریاضی دان قصه ما تنها به سرعت نیاز ندارد! فضای کافی برای بررسی چندین معادله و مساله از دیگر نیازمندی های اوست! پس این قطعه علاوه بر سرعت باید به اندازه کافی گسترده باشد. به عبارت دیگر فضای کافی را باید در اختیار CPU بگذارد. اگر این فضا به اندازه کافی نباشد CPU مجبور به استفاده از هارد میشود که به علت سرعت پایین هارد سرعت انجام معادلات کاهش می یابد!
RAM ها با فضا های مختلفی عرضه میشوند! رم های موجود اکثرا سایزی بیش از 1G و تا 4G دارند! این فضا نسبتا" کافی است ولی اگر باز هم کمبودی حس شد میتوانید از چندین رم استفاده کنید و فضا را افزایش دهید! نحوه نصب و مکان نصب باشد برای بعدا"



و اما یک کامپیوتر خروجی دارد! کامپیوتری که نتواند خروجی ای ارایه دهد بی استفاده است! و مهم ترین خروجی یک سیستم شاید همان صفحه نمایش یا مانیتور آن باشد. اما یک صفحه نمیاش فقط یک نمایشگر است! یک تلویزیون! حتی نمیتواند مانند تلویزیون ها تصاویر آنتن های محلی را دریافت کند! از سمتی کارها در کامپیوتر ها مثل زندگی ما بهم ریخته نیست! اگر قستی کارش پردازش اطلاعات است قسمتی هم نیاز مند ارایه تصاویر است و کارش را به دوش سایرین نمی اندازد! به نوعی همان ریاضی دان خودمان را در نظر بگیرید که همکاری دارد برای تبدیل نتایج معادلاتش به نمودار! خود اون این کار را نمیکند چون اولا سرش خیلی شلوغ است و دوما پخش کار سرعت را بالاتر میبرد!
این تنها دلیل است که کارت های گرافیک به وجود آمدند! یک کارت گرافیک در اصل یک کامپیوتر کوچک است! RAM دارد! CPU, و حتی فن!

پس اگر یک کارت گرافیک یک کامپوتر کوچک است, آیا ویژگی هایی که در دیگر قطعات مهم بود تماما" در این قطعه مهم هستند؟! به عبارت دیگر اگر این قطعه خود RAM دارد و CPU آیا باید نگران سرعت آن دو باشیم؟! دقیقا همین طور است! این قطعه اگر چه قطعه کوچکی است اما شما باید به سرعت RAM آن, مقدار RAM, قدرت CPU و البته ده ها فاکتور دیگر آن توجه کنید! شاید انتخاب یک کارت گرافیک سخت تر از اسمبل کردن کل سیستم باشد! به همین دلیل خواهشمندم در مورد این قطعه قبل از خرید حتما" مشورت های لازم را انجام دهید!
اما به طور کلی کارتها به چند دسته Low-End, Mid-Renge و High-End تقسیم میشوند! این دسته ها نشان دهنده قدرت پردازشی آن ها است! و باید توجه کنید هر کارتی که جدید تر است حتما قدرت بیشتری نسبت به پیشینگان خود ندارد و کارتها هر چند جدید دارای دسته بندی های بالا هستند!
این قطعه در ضمن ممکن است چندین خروجی برای یک یا چند مانیتور, تلویزیون و ... داشته باشد! بعضی از کارتها برای خود شیرینی خروجی هایی برای صدا نیز دارند!

از برند ها و مارک های بسیار متداول در این قطعات nVidia و ATI و Intel هستند! البته این سازنده ها خود تنها بخشی از کارت را میسازند! به طور دقیق تر فرض بگیرید فقط cpu آن را می سازند و شرکت های دیگری مثل EVGA-CLUB 3D-XFX و ... وظیفه تکمیل کارت و عرضه آن را بر عهده میگیرند!


و در ادامه همان بحث, یک کامپیوتر نیازمند خروجی صدا هم هست! این وظیفه به دوش کسی نیست جز همان Sound Card خودمان.


کارتی است به مراتب ساده تر از کارت گرفیک! هیچ چیز خاصی ندارد به غیر از کیفیت خروجی صدا و تعداد کانال های خورجی. البته از حق نگذریم! ویژگی هایی مثل تاخیر در پردازش و عرضه صدا و البته قابلیت تبدیل چندین صدا با هم از دیگر ویژگی های این کارت ها است که کمتر مورد بحث قرار میگیرد! قیمت این قطعه متفاوت است! بستگی دارد به انتظارات شما! از چند ده هزار تومن تا چند صد و گاهی چندین میلیون تومان! کارت صداهایی که خروج های مختلفی برای دستگاههای میکسینگ و بیش از 21 کانال صوتی دارند و خود به نوعی یک میکسر هستند از جمله این کارتها هستند که قیمتی فضایی دارند! خرید این قطعه معمولا الزامی نیست چرا که معمولا همراه با قطعه دیگری به نام برد اصلی عرضه میشود اما اگر صدا مهم ترین فاکتور شما است خرید یک نمونه چند صد هزارتومانی پیشنهاد میشود. اتصال کارت صدا و... بماند برای بعد!


» نظر