سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فرمت کردن هارد دیسک

نکات فرمت کردن
برای این که‌هارد دیسک قابل استفاده باشد، قبل از هر چیز باید فرمت شود. فرمت کردن‌هارد آن را به وضعیت صفر می‌برد تا اطلاعات روی آن قابل ذخیره و بازیابی شوند. معمولاً سازندگان‌ هارددیسک یک فرمت اولیه یا اصطلاحا «سطح پایین» روی ‌هارد انجام می‌دهند و شما فقط باید فرمت سطح بالا روی آن انجام دهید تا سیستم فایلی روی آن قابل اعتماد باشد. فرمت سطح پایین ساختار فیزیکی اولیه دیسک را شکل می‌دهد یعنی تراک‌ها، سکتورها و سیلندرها را می‌سازد. تراک‌ها مثل شیارهای روی صفحات گرامافون هستند.

 


با این تفاوت که شیارها درصفحه گرامافون به صورت مارپیچی به مرکز صفحه منتهی می‌شوند ولی در ‌هارددیسک، شیارها هم مرکزی هستند و هر چه به مرکز نزدیک‌تر می‌شویم، دایره کوچک‌تر می‌شود. هر شیار با یک خط فرضی که از مرکز صفحه بیرون کشیده شده شبیه به پره‌های چرخ یک دوچرخه به چند سکتور تقسیم می‌شود. هر سکتور می‌تواند اندازه مشخصی از اطلاعات را نگهداری کند.
هر چه از مرکز صفحه به طرف بیرون می‌رویم سکتور بزرگ‌تر می‌شود. اطلاعات در روی شیارها هم روی صفحه و هم پشت صفحه تشکیل می‌شوند به عبارت دیگر پشت و روی صفحه قابلیت ذخیره‌سازی اطلاعات را دارد. شیارهایی که از مرکز صفحه فاصله یکسانی دارند در تمام صفحات تشکیل دهنده‌هارد دیسک از بالا به پایین سیلندر یا استوانه را تشکیل می‌دهند.
بنابراین هر‌ هارددیسک به تعداد شیارهای هر صفحه خود سیلندر دارد. با گروه بندی کردن تعدادی از سیلندرهایی که در مجاورت یکدیگر قرار دارند، پارتیشن ساخته می‌شود به عبارت دیگر وقتی‌ هارددیسک را پارتیشن‌بندی می‌کنید در واقع قسمت‌های لوله‌ای شکل را روی صفحات‌ هارد جدا می‌کنید.
در ضمن قطر هر لوله بستگی به سایز پارتیشن شما دارد. به طور مثال در‌ هارد دیسکی که فقط یک پارتیشن دارد، قطر این لوله به اندازه کل مساحت صفحه ‌هارد دیسک است.


» نظر