بازی پورتال 2 را از دست ندهید
پلتفرم: Ps3، Mac، Xbox360، Pc
تهیه کننده: Valve
سازنده: Valve
سبک: اول شخص معمایی
شگفتزدگی را دوست دارید؟ اگر پاسختان مثبت است، پس این را بدانید که «پورتال 2» برای شما ساخته شده است. نسخه اول پورتال عناصر اعجابانگیزی را به جامعه بازی معرفی کرد. شکل و شمایل بازی اول شخص معمایی که معماهای آن بر اساس قوانین فیزیک طراحی شده بود، واقعا منحصر بهفرد بود. شخصیت جدید «گلادوس» که در عین جنایتکار بودن ظاهری کاملا فریبنده داشت، معرفی شد و بازی با وجود مدت زمان کوتاهش کاملا تاثیرگذار بود. از این رو ساختن یک دنباله موفق برای این عنوان، کاری ناممکن به نظر میرسید. «والو» شرکتی است که در کارنامه اش بازیهای درخشانی همچون «هالف لایف» و «4 بازمانده» میدرخشد و بزرگترین بازی اول شخص چندنفره تاریخ متعلق به آنهاست: «کانتر استرایک ».
اگر فقط کمیاز بازی سازی سر در بیاورید و با موتورهای پایه کار کرده باشید، از همان لحظه اول که وارد بازی میشوید و در واقع در پایگاه داغون آزمایشگاهی Aperture به هوش میآیید، محیط و جزئیات آن تا مدتها دهان تان را از تعجب باز نگه میدارد؛ دقیقا جایی که همه چیز تخریب میشود و تیرآهنهای غول پیکر با در و دیوار برخورد میکند یا زمانی که گلادوس در حال دوباره سر هم شدن است. انیمیشنهای این بازی حیرتانگیز است و این نشان میدهد با این که پورتال اصلا برای جلوههای بصری اش معروف نیست، ولی والو از فناوری سال 2004 خود هنوز به نحو احسن استفاده میکند. ریتم بازی از ابتدا تا لحظه تیتراژ پایانی همراه قطعهای زیبا ـ که بعضا بازگوکننده نکات کور داستانی هم هست ـ هیچ گاه افت نمیکند و همیشه در بالاترین سطح ممکن است. دنیای پورتال 2 بزرگتر، داستانش عمیقتر و شخصیتپردازیاش بینقصتر شده است. شما هنوز در نقش chell که بعد از اتفاقات شماره یک به Aperture بازگشته است، بازی میکنید و با رباتی کروی شکل به نام «وتلی» آشنا میشوید که در مراحل اولیه بازی کمکتان میکند. باید بدانید هر قدر راجع به شخصیتپردازی، صداپیشگی و انیمیشنهای این موجود تعریف کنیم، کم است. طنزی که در چهره یک چشمی و جملات همیشگیاش وجود دارد، بینظیر از آب در آمده است.
یکی از ایرادهای داستان این است که به طرز عجیبی به گذشته ربط دارد و افرادی که داستان نسخه اول را ندانند، تقریبا از لذت داستانی شماره دوم بیبهره میمانند. مشکل بعدی گسستگی روایت داستان است؛ جایی که به دلیل معماهای زیاد، ذهن بازیکننده از داستان خارج شده و به پیدا کردن راهحل معماها مشغول میشود.
ولی قسمتی که باعث میشود هر کسی مشتاق انجام این بازی باشد، طراحی مراحل و معماهای خلاقانه آن است. شما با یک اسلحه که قابلیت ایجاد 2 پورتال را دارد و با استفاده از آیتمهایی مثل لیزر، صفحه تخت، مکعب انعکاس نور، تختههای پرش، ژلهای آبی، قرمز و سفید برای پرش، افزایش سرعت و ایجاد قابلیت پورتال به همراه استفاده از قوانین شتاب و گرانش باید 58 معمای بازی را حل کنید. بعضی از معماها پشت سر هم و به صورت تستهای مقطعی حل میشود و پاسخ بقیه در طول روند بازی به دست خواهد آمد. معماها کاملا متعادل و منطقی طراحی شده است، طوری که بعضی از آنها را بسادگی حل میکنید ولی بعضی از آنها هوش و استعدادتان را به چالش میکشد. البته کمبود معماهایی با عنصر زمان در بازی احساس میشود. نکته قابل توجه این که اگر وسط معماها سقوط کنید یا توسط رباتهای تیرانداز نابود شوید، لازم نیست تمام مرحله یا کارهایی را که انجام دادید، دوباره تکرار کنید.
وقتی قسمت داستانی بازی را تمام کردید تازه بازی اصلی شروع میشود؛ جایی که همراه دوستتان کنترل 2 ربات را به عهده میگیرید و باید معماهایی را که اصلا شبیه بخش تکنفره نیستند، با کمک هم حل کنید. خب مشخص است معماها کمی سختتر میشود چون باید از تمام تواناییهای نفر دیگر هم استفاده کنید.
مثلا بعضی وقتها باید 4 پورتال ایجاد کنید تا شتاب کافی را برای پرش به دست بیاورید. البته ترجیحا سعی کنید یارتان را بشناسید وگرنه با مشکل مواجه میشوید؛ چرا که هیچکس هر قدر هم که باهوش باشد به تنهایی نمیتواند معماها را حل کند. شاید تنها نکته منفی این بازی، نداشتن ارزش تکرار باشد.
بتازگی بستهای الحاقی برای این بازی تایید شده است که معماهای بیشتری را به آن اضافه میکند.
کلمات کلیدی :
» نظر