هوش مصنوعی دشمن شماست
توسعهدهنده: Valve
منتشرکننده: Valve
سبک: اول شخص
بیشترین کسانی که تصمیم میگیرند یک بازی میتواند موفق ظاهر شود یا خیر، توسعهدهندگان بازیها هستند. حتما این موضوع را تا به امروز درک کردهاید که چرا استودیو راک استار گیمز همیشه در توسعه سری بازیهای خود مانند جی تی ای موفق بوده است یا شرکت کرایتک به سری کرایسیس خود افتخار میکند و این بازی را از لحاظ گرافیکی یک انقلاب در بازیها میداند. اغلب استودیوهای بزرگ سعی میکنند تمرکز خود را روی قسمت خاصی از بازی مانند گیم پلی یا گرافیک بازی جمع کنند، ولی شرکت سازنده سری بازیهای پورتال یعنی Valve از دسته استودیوهایی است که سعی کرده به جای انتشار بازیهای زیاد، وقت خود را صرف توسعه بازیهای خود در همه زمینههای آن مانند گیمپلی و گرافیک و از همه مهم تر داستان بازی کند.
شرکت والو با انتشار جعبه نارنجی در سال 2007 دو نسخه جدید از سری محبوب هالف لایف را عرضه کرد که به نظر بسیاری از گیمرها نوع جدید و خلاقانهای از بازی را به آنها آموخت. پورتال بازی بود که هم از لحاظ گرافیکی و هم از لحاظ داستانی و گیمپلیحرفهای زیادی برای گفتن داشت، علاوه بر این که پازلها و معماهای موجود در آن را بسیار متفاوت با دیگر بازیهای اول شخص نشان میداد.
در نسخه اول پورتال شما هدایت Chell را به عهده داشتید. محیطی که شما در آن بازی میکردید آزمایشگاههای Aperture نام داشت و اکثر بازی به درگیری میان شما و GlaDOS که یک هوش مصنوعی بود و شما میتوانستید صدای او را بشنوید، خلاصه میشد. به این گونه که «گلادس» برای به دردسر انداختن شما معماهای فکری ـ که برخی قوانین فیزیک هم در آن دخیل بود ـ برای شما طرح میکرد که برای پیشرفت در بازی، مجبور بودید آنها را حل کنید. این نقطهای بود که گیم پلی زیبای بازی وارد کار میشد. Chell سلاحی به نام پورتال گان در دست داشت که میتوانست بهوسیله آن دریچههایی در دیوار یا کف محیط ایجاد کند و همچنین دریچه دیگر برای خروج از دریچه اول ایجاد میکرد تا هنگامی که وارد دریچه اول میشود بتواند از دریچه دوم بیرون بیاید. تصمیم گیری شما برای انتخاب محل ایجاد این دریچهها بسیار مهم بود ؛ چون پیشرفت شما در بازی کاملا به آنها بستگی داشت. بعد از اتفاقات قسمت اول پورتال که چیل هوش مصنوعی شیطانی یعنی گلادس را نابود میکند، حال اتفاقات پورتال 2 با بیدار شدن چیل از خواب، شروع میشود. او در اتاقی در یک متل از خواب بیدار میشود و با کمک رباتی به نام Wheatley موفق به فرار از آنجا میشود. در همین حین اشتباها آنها گلادس را به کار میاندازند و این بار گلادس با این پیام که «تو را برای این که خیلی سال پیش مرا کشتی، نمیبخشم» دوباره میخواهد درگیری خود را با چیل ادامه دهد. او بسرعت تجهیزات از بین رفته را بازسازی میکند و شما را دوباره در معرض تستهای خود قرار میدهد. درست است که داستان پورتال 2 تا حدود زیادی به پورتال شباهت دارد، ولی ادامه داستان شما را با اتفاقات جدید و همچنین شخصیتهای تازهای در بازی آشنا میکند. اگر بگوییم گیم پلی پورتال 2 وجههای دیگر بازی را محو کرده است، دروغ نگفتهایم. شرکت والو میدانست گیم پلی پورتال به اندازه کافی فوقالعاده است که نیازی نبوده آن را تغییر دهد؛ ولی باز هم ویژگیهایی به آن اضافه کرده است، چون هیچ گاه هیجان انگیزتر کردن یک بازی، ضرری به آن وارد نمیکند. در پورتال 2 ژلهایی به بازی اضافه شدهاند که هریک کار خاصی انجام میدهند؛ برای مثال یکی باعث افزایش سرعت شما در زمان حرکت روی سطحها میشود و ژل دیگر باعث میشود بتوانید از روی سطحی بپرید و آخرین ژل با پاشیدن آن به دیوار میتوانید روی آن دریچه ایجاد کنید.
اگر فکر میکنید یادگیری این کارها برای شما مشکل است، میتوانید از راهنمای بازی که در ابتدا به شما پیشنهاد میشود، استفاده کنید. گیم پلی بازی مانند سری قبل خود بشدت توجه خود را سمت ایجاد دریچهها و حل معماها کرده و البته نقطه زیبای بازی به نظر ما همینجاست. هر چه از پیشرفت شما در بازی میگذرد، معماهای گلادس پیچیدهتر میشود. اگر قبلا تجربه بازی را داشته باشید، حتما آگاهی دارید احساس غروری که بعد از حل معما به شما القا میشود، از نقاط قوت بازی به شمار میآید.
در پورتال 2 منتظر گرافیک فوقالعاده مانند کرایسیس 2 نباشید، که این یک نقص برای آن محسوب نمیشود؛ چون این دو بازی فضاهایی بسیار متفاوت به شما نمایش میدهند که هرکدام برای خود زیباییهایی دارد. شاید طراحی و فضاسازی در پورتال 2 بیشتر از طبیعیسازی آن به نظر بیاید؛ زیرا در محیطی این بازی را ادامه میدهید که هیچ چیز طبیعی نیست و البته سازندگان بازی بخوبی توانستهاند محیط مصنوعی پورتال 2 را طراحی کنند.
وقتی در بازی به یکی از ویژگیهای آن بسیار وابسته باشید، به نوعی بهتر میتوانید با آن ارتباط برقرار کنید. تقریبا میتوانیم بگوییم در پورتال 2 صداگذاری جزء جدا نشدنی این بازی به حساب میآید و اگر وجود نداشت، حتما موفقیت کنونی را کسب نمیکرد. از آنجا که شما صرفا با دشمن خود از طریق صدا سروکار دارید، سازندگان اهمیت ویژهای به تعیین صداهای اطراف شما دادند؛ البته این صداها همهشان جدی نیست و در بعضی لحظات بازی، شوخیهایی که با شما میشود (در آن فضای بیروح و ماشینی بازی) میتواند بسیار لذت بخش باشد.
والو در پورتال 2 قسمت Co-Op بازی را که نبود آن در پورتال حس میشد، به آن اضافه کرده که این ویژگی باعث میشود شما بتوانید 2 نفره نیز بازی را ادامه دهید و کنترل 2 ربات را به جای چیل به عهده بگیرید. همچنین این قسمت داستان، تنظیمات مخصوص خود را دارد. به نظر میآمد که پورتال 2 بازی معمولی از آب در بیاید ولی والو همه را با انتشار آن شگفت زده کرد چراکه در بسیاری از نقدها نمره کامل 10 از 10 را به آن اختصاص دادهاند.
کلمات کلیدی :
» نظر