محافظان تنگه
تهیهکننده: Sony
سازنده: Zipper Interactive
سبک: اکشن سوم شخص
طرفداران سری بازیهای «سوکوم» مدت زیادی را برای بازی کردن سوکوم 4 انتظار کشیدند تا ببینند وعدههای فراوان مبنی بر وجود بخش تکنفره کامل و چندنفره متشکل از عناصر قدیمی و جدید تا چه حد حقیقت دارد. سوکوم 4 بازی خوبی است، ولی مثل همیشه پتانسیل تبدیل شدن به یک عنوان شاخص را ندارد. شما در نقش فرمانده یک تیم عملیاتی 5 نفره وابسته به ناتو به نام Cullen Gray ظاهر میشوید که ماموریت دارد جلوی عملیاتی تخریبی را بگیرد که برای از بین بردن تنگهای به نام مالاکا و در نهایت تسخیر کشوری نامشخص در جنوب شرقی آسیا تدارک دیده شده است. البته در مقاطعی از بازی، کنترل شخصیت «پارک یون هی» را که به اختصار 45 نامیده میشود و یکی از عوامل کره جنوبی است هم به عهده میگیرید.
سبک بازی اکشن سوم شخص تاکتیکی است، پس روند بازی بر مبنای همکاری تیمی پیش خواهد رفت. با وجود این مراحل، مخفی کاری کمتری در بازی دیده میشود. به عنوان فرمانده گروه میتوانید به اعضا دستور بدهید و آنها را هر جا که میخواهید بفرستید. میزان مشارکت در نبردها به خودتان بستگی دارد (میتوانید فقط دستور بدهید یا جلوتر از بقیه گروه به مبارزه بپردازید). البته بازی، سادهتر از آن چیزی است که فکرش را بکنید، چرا که گروهی که در اختیار دارید وظایفشان را به نحو احسن بلدند و هوش مصنوعی برتر یارهایتان نسبت به دشمنان هم تقریبا باعث میشود که بیشتر در حال دیدن فیلم باشید. غیر از بازی در درجه «سخت» اعضای گروه اگر اجازه داشته باشند، هر جنبندهای را از بین میبرند و اگر هر کدامشان از بین بروند، همدیگر را مداوا میکنند. البته برخلاف بازیهایی مثل کیلزون، شما را نمیتوانند مداوا کنند. احتمالا مداوای فرماندهها با بقیه اعضای تیم فرق میکند! اگر بازیکننده حرفهای این سبک هستید به هیچ وجه بازی را در حالتی غیر از «سخت» تجربه نکنید، چون شاید فقط در این حالت باشد که از استراتژیها و نبردها لذت ببرید. در این حالت، دستور دادن به همتیمیها به چالشی تبدیل میشود و سرعت عمل بالایی را میطلبد تا مثلا دستور بدهید تک تیراندازی را از سر راه بردارند یا سر راه موشکهای تعقیب کن قرار نگیرند. همچنین در این حالت اعضای گروه کمی آسیبپذیرتر و از آن حالت نامیرا که در درجه سختی آسان یا معمولی هستند، خارج میشوند.
طراحی مرحلهها متنوع نیست و با مراحل و فضاهای یکسانی روبهرو هستیم. با این که طراحی محیط خوب است، ولی طراحی شخصیتها اصلا در حد و اندازههای یک بازی انحصاری پلیاستیشن 3 که در سال 2011 منتشر شده نیست و شبیه بازیهای بسیار خوب PS2 میماند. تخریبپذیری هم محدود به 2 نهایتا 3 شیء است و حتی میتوانیم بگوییم وجود ندارد. در عوض بازی از صداگذاری خوبی بهره میبرد. صداپیشهها کار خود را بخوبی انجام دادهاند و صدای شکستن جمجمه بعد از یک هدشات دقیق واقعا جالب از آب درآمده است. یکی دیگر از نقاط ضعف بازی، کوتاه بودن بیش از حد آن است که بین 5 تا 6 ساعت میتوانید بخش تکنفره آن را به پایان برسانید. در عوض قسمت همکاری تیمی که امروزه به یکی از ارکان این سبک تبدیل شده است، مهیجترین بخش بازی را تشکیل میدهد، جایی که میتوانید با همراهی 3 نفر از دوستانتان به بازی بپردازید و به لطف صداگذاری خوب بازی از طریق هدستهایتان براحتی با هم در ارتباط باشید و دستورات لازم را صادر کنید. بخش چندنفره هم که از نسخه قبل، دستخوش تغییراتی شده بود به قوانین اولیه سوکوم در PS2 بازگشته است.
سوکوم 4 یکی از معدود بازیهایی است که از کنترلر جدید سونی (موو) پشتیبانی میکند. در ضمن میتوانید از شارپ شوتر (سلاح شبیه ساز موو) هم استفاده کنید. استفاده از این ابزار دقت تیراندازی را در این بازی زیاد میکند، ولی مشکل حرکت سریع بخصوص به طرفین کمیباعث آزار میشود. در ضمن براحتی هم نمیتوانید سنگرگیری کنید. در نهایت اگر سوکوم 4 را برای بخش چند نفرهاش میخواهید، بازی خوبی است، ولی اگر طرفدار قسمت تکنفره این سبک بازیها هستید و از دانگل یا کاستوم فریمور هم استفاده نمیکنید، باید بدانید به اندازهای که پول میدهید، محتوا دریافت نمیکنید.
کلمات کلیدی :
» نظر