سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نقد و بررسی بازی singularity

اول درباره معنی این بازی یعنی singularity بگم که خیلی ها به اشتباه آن را " فردیت " معنی می کنند ولی singular اصطلاحی ریاضی است به معنی بی نهایت. وقتی مخرج یه عبارت نا معین شود می گوییم آن عبارت singular شده و یا به تکینگی رسیده است. داستان بازی درباره  ریکو، سرباز روسی هست که به همراه تیمش به منطقه ایی وارد می شوند که مدت ها پیش طی اتفاقات هسته ایی عجیب به یک منطقه ایی بایر و بدور از سکنه تبدیل شده است. ظاهرا تشعشعات هسته ایی باعث اختلال در امواج رادیویی شده و این تیم نگون بخت برای بررسی به این منطقه وارد می شوند ولی مثله همیشه همه میمیرند الا قهرمان ما!!

داستان اوایل اصلا جالب نبوده ولی در طی بازی آب بندی شده و قوام خوبی به خود می گیرد! من در همان مراحل اولیه می خواستم بازی رو ول کنم ولی ادامه دادم و اصلا پشیمان نیستم! داستان تقلیدی برتر از بازی bioshock می باشد. دقیقا شبیه بازی bioshock یعنی برای سر در اوردن از اطلاعات نوارها و مدارکی که اطراف است را باید مشاهده کنید. سوال اصلی و فنی این است که چرا همچین اطلاعاتی باید همین جوری رو زمین ولو باشند؟! این سوالی بود که به سازندگان بازی bioshock گفته شد ولی جوابی قاطع از آنها دریافت نشد! بازی بسیار خطی و آبکی است و تنها در آخر بازی  بالانس می شود چون دارای 3 پایانه مختلف است.

 

گرافیک بازی تقریبا خوب کار شده است. به جرات می توانم بگویم که در هیچ جای بازی افت فریمی دیده نمی شود ولی سایه زنی افتضاح کار شده است. مثلا در یک راهروی تنگ و تاریک شما دارید مثل یک آدم متمدن راه می روید که یهو سایه ایی می بینید در حالی که این سایه منبعی ندارد و همین جوری از قبل بوده است!! از لحاظ گرافیکی خوشبختانه یا بدبختانه از چیزی تقلید نکردند!

اما ضعف اساسی در موسیقی بازی است که کاملا تو ذوق آدم می زند. در یک درگیری بسیار خفن و هیجان انگیز موسیقی در حد back street boys  پخش می شود. نبود زیرنویس هم معضلی اساسی در بازی است. با این صداگذاری افتضاح که مثلا اومدن لهجه آمریکایی و روسی رو دوبله کنند آدم یاد ربات های فیلم terminator می افتد! ولی با این همه تفاصیل قابل تحمل است!

 

اما قسمت اصلی یعنی گیم پلی بازی نجات بخش این بازی از ورشکست شدن است. TMD وسیله ای است که به دست چپ ریکو وصل می شود و قدرت هایی فرابشری به ریکو هدیه می دهد. مثلا age باعث فرسوده شدن ویا revert باعث عقب رفتن زمان می شود. قدرت telekinesis هم در این بازی وجود دارد.همچنین جان ریکو خود ترمیم نبوده و باید بسته های سلامتی و همچنین پک عنصر E99 برای کار کردن TMd بیابید که مثله نقل و نبات یافت می شود. علاوه بر موجودات جهش یافته ، سربازهای روسی هم هستند که مثلا می خواهند آرامش رو احیا کنند! ولی سر و ته دشمنان به یه اندازه خنگ تشریف دارند. تیراندازی از بازی COD تقلید شده است ولی خوش دست هستند. در میانه بازی یک اسلحه ایی به شما داده می شود که همانند بازی Dark sector فشنگ شلیک شده را می توانید کنترل کنید. در بازی به هیچ گونه معمایی یافت نمی شود واین را می توان ضعفی بر این بازی در نظر گرفت. بازی از نبود غول آخر رنج می برد. کلا در بازی 2 و 3 تا غول آخر دارند که خیلی راحت کلکشان کنده می شود. به نظر من TMD  ناجیِ بخش گیم پلی بوده است وگرنه با یه بازی درجه 3 رو به رو بودیم.

 

 


» نظر