سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فن های کامپیوترمان را چگونه وکی تمیز کنیم؟

همیشه سئوالاتی از من پرسیده می شد که فن کامپیوترم زیاد سر و صدا می کند یا اینکه چگونه می توانم صدای فن را کمتر کنم؟
قبل از هر چیز اولین نکته اینکه وقتی فن شروع کند به ایجاد صدای اضافی معنیش این نیست که دچار اشکال شده است و بایستی تعویض شود. پائین آمدن دور فن و عدم توانائیش در خنک کردن بخش مربوط به آن یک مبحث است و کثیف بودن فن و گرد و خاک گرفتنش بحث دیگری. پائین آمدن دور فن زمانی خطرناک است که شما بتوانید پره های فن را در حین چرخش با دست متوقف کنید ولی اگر در شرایطی غیر از این فن شما صدای اضافی در حین چرخش تولید می کند ممکن است علتش گرد و خاک گرفتن فن یا عواملی شبیه به آن باشد. کلا تمیز کردن داخل کیس کامپیوتر و فن های آن به صورت سالیانه امر ضروری است و حتی در برخی موارد مثلا اگر شما در محلی نسبتا آلوده و پر گرد و غبار ساکن هستید، سیگار میکشید و یا حیوان خانگی پشمالویی دارید توصیه می شود اینکار را ? یا ? ماه یکبار انجام دهید. در کامپیوتر شما به صورت نرمال حداقل دو فن وجود دارد، یکی در داخل پاور یا منبع تغذیه آن و یکی هم روی پردازنده یا CPU نصب شده است. تمیز کردن فن منبع تغذیه اگر فرد حرفه ایی یا در اصطلاح خودمانی دست به آچاری نیستید خیلی توصیه نمی شود. چون نیاز است منبع تغذیه را از داخل کیس پیاده کنید بعد خود منبع را باز کنید تا به فن برسید، پیاده کردن منبع تغذیه پیچیده نیست اما اینکه منبع تغذیه را کالبد شکافی کنید و بخواهید فنش را بیرون بکشید و غیره در صورت نداشتن تسلط کافی ممکن است دردسر ساز شود، لذا با توجه به نوع پارو و ساختارش سعی کنید فن آن را تا جایی که می توانید از بیرون و با استفاده از ابزارهایی مثل اسپری های فشرده هوا و غیره گرد گیری کنید. اما فن CPU تمیز کردنش جز واجبات است خصوصا اگر CPU گران قیمتی دارید چون پایین آمدن دور فن CPU و ایجاد سر و صدا توسط آن در اثر گرد و غبار گرفتن، موی حیوانات و... می تواند سبب بالا رفتن دمای CPU کاهش کارایی سیستم و حتی آسیب دیدن پردازنده ی شما شود.
مواد لازم برای تمیز کردن فن:




1- پیچ گوشتی ترجیحا چهار سو و در اندازه ی مناسب
2- روغن چرخ
3- چند عدد دستمال ترجیحا نرم و با قابلیت جذب گرد و غبار باز کردن کیس که چندان پیچیدگی ندارد و بر حسب نوع کیس و کمی فسفر سوزندان راحت می توانید آن را باز کنید، پیدا کردن فن داخل کیس هم پیچیده تر از مورد قبلی نیست، اگر فن پیچ شده است پیچ ها را باز کنید و بعد آن را از جایگاهش خارج کنید، اگر حواستان جمع باشد نیازی نیست سیم برق فن را از مادربرد جدا کنید ولی اگر فکر می کنید این اتفاق ممکن است برایتان بیفتد یا لازم می دانید جدایش کنید و حدس می زنید بعدا ممکن است در پیدا کردن محل اتصالش دچار مشکل شوید توصیه میکنم با یک دوربین (موبایل) از محل اتصال این سیم به مادربرد عکس بگیرید تا بعدا دیگر مشکلی نباشد. فن را که بیرون کشیدید با یک دستمال (اگر به مقدار بسیار بسیار اندک رطوبت داشته باشد بهتر است) محیط بیرونی و لابه لای پره های آن را خوب تمیز نمائید. بعد بر چسب روی قسمت میانی فن را به آرامی بلند کنید تا محور فن مشخص شود، برخی از فن ها ممکن است بر روی محورشان یک لایه لاستیکی مانند یا شبیه به آن قرار داشته باشد که می توان آن را نیز با نوک ناخن یا پیچ گوشتی بلند نمود و سپس یک یا دو قطره روغن با قطره چکان درون محور چرخش فن بچکانید.
برچسب و سایر موارد دیگری را سرجایش برگردانید و فن را مجددا درون کیس سوار کنید، اطمینان حاصل کنید فن به درستی روی CPU سوار شده و سیم آن به صورت کامل و در جای صحیح به مادربرد متصل است و بعد کیس را ببندید و سیستم را مجددا به برق بزنید و روشن کنید. به احتمال زیاد اینبار بعد از روشن شدن کامپیوترتان از عدم وجود صدای فن متعجب خواهید شد!


» نظر

حافظه های DDR3 سریع در کنار و مقابل حافظه Clarkdale

با وجود آن که پردازنده دو هسته ای با فناوری پیشرفته تر 32 نانومتری تولید و بعد از همکار چهار هسته ای خود به بازار عرضه شده، اما به طور چشمگیری از آن عقب می ماند. با این حال، این فاصله برای ما یک پدیده غیرقابل توضیح به شمار نمی آید. موضوع این است که پردازنده های دو هسته ای Clarkdale برخلاف پردازنده های چهار هسته ای Lynnfield فاقد ساختار یکپارچه هستند، بلکه از دو die نیمه هادی تشکیل شده اند که در داخل یک بسته بندی واحد قرار گرفته اند. در عین حال، کنترلر حافظه در داخل یک die مجزا از هسته های محاسباتی پیاده سازی شده است. به همین دلیل است که زیر سیستم حافظه با سرعت پایین تری کار می کند، زیرا اکنون یک QPI اضافی در فاصله میان پردازنده و حافظه قرار گرفته است که به این واحدهای داخل بسته بندی پردازنده Clarkdale برای برقراری ارتباط با یکدیگر کمک می کند. به همین دلیل ویژه، خصوصیات عملکرد زیرسیستم حافظه در سیستم های مبتنی بر پردازنده های دو هسته ای Core i3 و Core i5 شایسته مطالعه جداگانه ای است. تعمیم نتایجی که قبلاً در سیستم های LGA 1156 مجهز به پردازنده های چهار هسته ای به دست آمده اند، به وضوح منطقی به نظر نمی رسد. به همین دلیل، ما یک آزمایش جداگانه را ترتیب داده ایم که تأثیر فرکانس کلاک و زمانبندی تأخیرهای حافظه بر عملکرد سیستم های مبتنی بر Clarkdale را آشکار خواهد کرد. ایده مذکور با توجه به این واقعیت که ما یک پردازنده قابل اورکلاک Core i5-655 با ضریب فرکانس باز را در اختیار داریم، بیش از پیش حساسیت پیدا می کند. این پردازنده نه تنها امکان تنظیم ضریب فرکانس را برای دستیابی به سرعت کلاک مورد نظر فراهم می سازد، بلکه دسترسی به دامنه گسترده ای از حالت های عملکردی حافظه را نیز در اختیار شما می گذارد. در حالی که پردازنده های معمولی Clarkdale تنها از حافظه های DDR3-1333 در حالت اسمی آن ها پشتیبانی می کنند، این مدل پردازنده با یک ضریب فرکانس باز امکان افزایش سرعت کلاک حافظه تا سطح DDR3-1866, DDR3-1600 و DDR3-2133 را فراهم می کند.
امیدواریم توانایی پردازنده Core i5-655 برای پشتیبانی از حالت های سریع تر حافظه حداقل تا حدودی سرعت پایین کنترلر حافظه را جبران کند، زیرا در اکثر موارد این کنترلر حافظه است که به گلوگاه ریز معماری Clarkdale تبدیل می شود و از آشکار شدن پتانسیل عملکردی واقعی این پردازنده ها جلوگیری می کند.

ادامه مطلب...

» نظر

10نکته برای بهبود کیفیت تصویرLCD

امروزه آخرین نمایشگرهای CRT نیز در حال ترک میز کار کاربران هستند و تنها پانلهای تخت LCD در منازل یا دفاتر کاری به چشم می خورند. وقتی استفاده از نمایشگرهای LCD بصورت عمومی برای اولین بار آغاز شد، فناوری مذکور با محدودیتهای آشکاری مواجه بود. همانند اکثر فناوریهای جدید، بخشی از این مشکلات به نوپائی فناوری و بخش دیگری از آن به فقدان یک زیرساختار مناسب مربوط می شد. برای مثال، در آن زمان درگاه های خروجی DVI کاملا ناشناخته بودند و LCDها تنها از درگاه VGA استفاده می کردند. این وضعیت، شرایط بالقوه ای را برای ایجاد مشکلات گوناگون در کیفیت تصویر بوجود می آورد زیرا کارت ویدیوئی باید اطلاعات تصویری را از دیجیتال به آنالوگ تبدیل نموده و سیگنال VGA آنالوگ را به LCD می فرستاد که در آنجا مجددا به اطلاعات دیجیتال تبدیل می شد.
البته امروزه اکثر LCDهای جدید به ورودیهای DVI مجهز شده اند. بعضی از مدلها اکنون با ورودیهای HDMI عرضه می شوند در حالیکه تعداد محدودی از نمایشگرهای LCD سطح بالا نیز به کانکتور جدید DisplayPort خود می بالند. کارتهای گرافیکی و حتی بعضی از مادربردهای مجهز به ساختار گرافیکی مجتمع نیز اکنون دارای خروجیهای DVI و گاهی اوقات حتی خروجی HDMI هستند.
با اینحال، ما هنوز با کاربرانی مواجه می شویم که از نمایشگرهای LCD خود همانند نمایشگرهای CRT استفاده می کنند: نمایشگر خود را از بسته بندی آن خارج کرده، آن را به PC خود متصل نموده (معمولا از طریق VGA) و از آنها در تفکیک پذیریهای غیر ذاتی استفاده می کنند. وضعیت بدتر این است که برخی از تولیدکنندگان LCD نیز این مشکل را تشدید می نمایند. ما اخیرا بسته بندی یک نمایشگر LCD مجهز به ورودیهای DVI و HDMI را باز کردیم که کابل VGA از قبل به آن متصل شده بود و به نظر می رسید این همان کابلی است که باید برای اتصال به PC مورد استفاده قرار گیرد. با در نظر گرفتن تمام این موارد آزاردهنده، اجازه بدهید نکات و توصیه هائی را در اختیار شما قرار دهیم که می توانند به بهبود کیفیت تصویر LCD شما کمک کنند.

ادامه مطلب...

» نظر

رم و Dual channel

سخت افزارهای رایانه مسیر پیشنهادی :

 

نحوه عملکرد رم (RAM) به گونه ای است که مانع از کارکرد کامپیوتر با بالاترین سرعت ممکن می شود. علت این است که سرعت cpu بیشتر از رم است و معمولاً برای ارسال اطلاعات به حافظه رم باید لحظاتی منتظر بماند. در طول این مدت انتظار cpu بی کار می ماند (البته این حرف کاملاً صحیح نیست ولی برای بیان منظور مناسب است). در یک کامپیوتر ایده آل رم باید به اندازه cpu سریع باشد. فن آوری Dual channel برای دو برابر کردن سرعت ارتباط بین حافظه رم و کنترلر حافظه (memory controller) ابداع شده است. که نتیجه آن افزایش سرعت و کارایی کل کامپیوتر است. در این مقاله از سلسله مقالات آموزش سخت افزار در یادبگیردات کام سعی کرده ایم شما را بیشتر با Dual channel آشنا کنیم.
قبل از اینکه درباره نحوه کار Dual channel صحبت کنیم اجازه دهید نحوه اتصال رم به سیستم را توضیح دهیم.
حافظه بوسیله مداری به نام «کنترلر حافظه» کنترل می شود. این مدار از نظر فیزیکی داخل چیپ (چیپ north bridge یا MCH که مخفف هاب کنترل حافظه است که چیپ های ساخت اینتل هستند و ویژگیهای بهتری دارند.) قرار دارند و در مورد AMD این مدار داخل cpu قرار دارد (cpu هایی مانند AMD64، Athlon 64 phenom این گونه اند ولی cpu های قدیمی تر مانند Athlon XP نحوه کاری شبیه اینتل داشتند.)
حافظه رم از طریق یک سری هادی به کنترلر حافظه متصل شده است. این هادیها به سه گروه تقسیم شده اند: اطلاعات، آدرس و کنترل. هادیهای باس اطلاعات یا دیتا اطلاعاتی را که در حال خواندن است حمل می کنند. (مثلاً اطلاعات را از رم به کنترلر حافظه و سپس cpu انتقال می دهند.) هادیهای باس آدرس به حافظه رم می گویند دقیقاً کدام اطلاعات باید خوانده شود یا کدام اطلاعات باید ذخیره شوند. و هادی های کنترل دستوراتی را به ماژول های حافظه رم می فرستند. و می گویند چه عملیاتی درحال انجام است. به عنوان مثال می گویند این یک فرمان نوشتن (ذخیره کردن) یا یک فرمان خواند است. یک هادی مهم دیگر در باس کنترل وجود دارد و آن سیگنال کلاک (پالس ساعت) رم است که این سیگنال در کنترلر حافظه تولید می شود.



در شکل زیر توضیحات بالا به سادگی قابل مشاهده است. البته این شکل براساس مدل اینتل کشیده شده است. و همانطور که گفته شد در cpu های شرکت AMD مدار کنترلر حافظه در داخل cpu قرار دارد و بنابراین باس حافظه مستقیماً و بدون واسطه از cpu می آید.

 


سرعت حافظه رم به فرکانس سیگنال پالس ساعت یا همان کلاک بستگی دارد این سیگنال در مادربردهای اینتل ساپورت توسط چیپ مادربرد تولید می شود و برای سیستمهای بر پایه AMD این پالس توسط cpu تولید می شود. تا هنگام نگارش این مقاله cpu های ساخت AMD از حافظه DDR3 پشتیبانی نمی کنند چون مدار کنترل حافظه ای که در داخل cpu گنجانده شده این فناوری را نمی شناسد.
اگر بخواهیم اثر پالس ساعت را روی کار حافظه بیان کنیم بهتر است مثالی بیاوریم فرض کنید کامپیوتری دارید که کنترلر حافظه آن سیگنال پالس ساعتی برابر 667 مگاهرتز تولید می کند. (2*333) و رم شما DDR2-800 است در بهترین حالت رم شما با 667 مگاهرتز کار می کند. این محدودیت فیزیکی کنترلر حافظه شماست. البته این محدودیت در cpu های AMD وجود ندارد.
ماژول های حافظه رم در دارای ظرفیت محدودی برای انتقال اطلاعات هستند امروزه این ظرفیت این باس اطلاعاتی 64 بیت است. کاری که در فن آوری Dual channel انجام شده این است که پهنای باند این باس انتقال اطلاعات را از 64 به 128 بیت توسعه داده اند.


» نظر

حافظه فلش

حافظه های الکترونیکی با اهداف متفاوت و به اشکال گوناگون تاکنون طراحی و عرضه شده اند. حافظه فلش ، یک نمونه از حافظه های الکترونیکی بوده که برای ذخیره سازی آسان و سریع اطلاعات در دستگاههائی نظیر : دوربین های دیجیتال ، کنسول بازیهای کامپیوتری و ... استفاده می گردد. حافظه فلش اغلب مشابه یک هارد استفاده می گردد تا حافظه اصلی .
در تجهیزات زیر از حافظه فلش استفاده می گردد :
تراشه BIOS موجود در کامپیوتر
CompactFlash که در دوربین های دیجیتال استفاده می گردد .
SmartMedia که اغلب در دوربین های دیجیتال استفاده می گردد
Memory Stick که اغلب در دوربین های دیجیتال استفاده می گردد .
کارت های حافظه PCMCIA نوع I و II
کارت های حافظه برای کنسول های بازیهای ویدئویی

ادامه مطلب...

» نظر

طریقه حذف حرفه ای اطلاعات

زمانی که هارد دیسکی خراب و از رده خارج می شود، معمولاً مقدار بسیار زیادی اطلاعات مهم در آنها وجود دارد. همچنین در هارد دیسکهایی که در حال کار هستند لازم است که بعضی اوقات اطلاعاتی از روی آنها برای همیشه برداشته شوند و از بین بروند. بنابراین لازم است که بدانید چگونه می توان اطلاعات حساس و مهم را، چه از روی هاردهای در حال کار و چه خراب و از کار افتاده، پاک کرده و از میان برد. اطلاعاتی وجود دارند که یا برای بار اول نوشته شده و در کامپیوتر وارد شده اند و یا دسترسی مجدد به آنها امری بسیار مشکل و دشوار است. Office، فایلهای موقت را ایجاد می کند، Backup ها شامل کپی ها هستند و Paging File، فایلهای ناتمام و حتی فایلهای رمز دار و کد بندی شده را به صورت واضح و آشکار بر روی هارد ذخیره و ضبط می کند. اطلاعات مالیاتی، کلمه های عبور، اطلاعات مربوط به شرکتها و اطلاعات شخصی هنگام فروش هارد، تعمیر کامپیوتر یا حملات جاسوسی (هکرها) در دسترس افراد بیگانه قرار می گیرند. اگر شما هارد خود را به منظور تعمیر به دست افراد متخصص می سپارید، از حفظ اطلاعات خود اطمینان حاصل کنید.

ادامه مطلب...

» نظر

آنتی ویروس چیست؟

انسان در طول زندگی و به هنگام رشد بتدریج یاد میگیرد که برای سالم زیستن باید مسائل خاصی را رعایت کند و هرگاه که نکته جدیدی می آموزد سعی می کند علاوه بر دانسته های قدیم آنرا نیز رعایت کند. مسئله امنیت شبکه یا کامپیوتر نیز چنین حالتی دارد. شما باید بتدریج با آشنا شدن مسائل مختلف امنیتی همه آنها را مد نظر داشته باشید.


امنیت کامپیوتر در منزل شما یک موضوع ساده نیست که بخواهید از آن به راحتی بگذرید. موارد زیادی هست که باید به مرور زمان و کسب تجربه آنها را بیاموزید و در دستور کار خود قرار دهید. سعی خواهیم کرد در مطالبی که بتدریج ارائه میشود به مهمترین این موارد اشاره کنیم.



ادامه مطلب...

» نظر

RAS چیست و چگونه کار می کند ؟

RAS چیست؟
سروری که خدمات دسترسی راه دور را ارائه می کند یک سرور با سیستم عامل ویندوز سرور 2003 است که برای یک میزبان راه دور امکان برقراری ارتباط با شبکه و دسترسی به منابع آنرا فراهم می کند. کنترل کننده های ناحیه یا سرور عضو مدر دسترسی تلفنی به سخت افزارهای خاص مانند مودم انالوگ، مودم ISDN یا یک وسیله ارتباطی نیاز داریم. کاربر هم برای دسترسی به شبکه باید از مودم استفاده کند. خدمات دسترسی راه دور ویندوز از فن اوری تونل زنی (tunneling) استفاده می کند. در این فن اوری ارتباط امن بین کاربر و سرور RAS برقرار می شود، پروتکل های شبکه بسته های داده را در چارچوب خاصیی قرار می دهندو اینقبل از پیکربندی RAS برای ارتباط تلفنی باید سخت افزارهای لازم برای برقراری ارتباط را نصب کرد. از انجا که اغلب ارتباطات تلفنی از طریق مودم انجام می شود در ادامه با نحوه نصب مودم اشنا می شوید. مودم های pnp با اتصال به سرور به صورت خودکار نصب می شوند. اگر مودم pnp در اختیار ندارید از add hardware wizard استفاده کنید تا سرور بتواند مودم را شناسایی کند. ویزارد به دنبال سخت افزار جدید می گردد، فهرست سخت افزارهایی که اخیرا به سرور متصل شده اند را مشاهده می کنید. اگر سخت افزار پیدانشد باید مراحلی را طی کنید تا بتوانید انرا نصب کنید. ابتدا باید اتصال سخت افزار جدید به سرور را تایید کنید وسپس روی next کلیک کنید. فهرستی از سخت افزارهای نصب شده روی سرور را مشاهده خواهید کرد. روی add a new hardware devices کلیک کرده و next را بزنید. در این صفحه، ویزارد می تواند بصورت خودکار به جستجوی سخت افزار بپردازد و شخصا سخت افزار را از طریق دیسک نصب می کنید. پس از مشخص کردن مسیر و نصب مودم می توانیدخدمات RAS را نصب کنید.

ادامه مطلب...

» نظر

تغییر پسورد ویندوز XP بدون دانستن پسورد قبلی

همون طور که میدانید برای تغییر پسورد در ویندوز XP، بایستی پسورد قبلی را
تایپ کرده و سپس پسورد جدید را جایگزین نمایید. شما می توانید با استفاد
از این ترفند بدون نیاز به دانستن پسورد قبلی، پسورد جدیدی را بر روی حساب
کاربری خود در ویندوز XP قرار دهید. البته به شرطی که در حساب کاربری خود
حضور داشته باشید.
بدین منظور:

از منوی Start بر روی Run کلیک نمایید.

عبارت control userpasswords2 را وارد کرده و Enter بزنید.

حال لیست یوزرهای موجود را خواهید دید.

بر روی نام کاربری مذبور کلیک کرده و سپس Reset Password را انتخاب کنید.

اکنون پسورد جدید را در دو قسمت وارد کرده و Enter بزنید تا پسورد جدید برای کاربر تعریف گردد.


» نظر

9 ترفند سریع برای چاپ بدون دردسر

چاپگرها ، مخصوصا آن دسته جوهر افشان های اقتصادی تر که قیمت آنها از 2 بار تعویض کارتریج کمتر است، می توانند دشمنان سرسختی باشند. در اینجا برخی ترفندها برای کم کردن دردسرهای موجود در تجربه چاپتان ، وجود دارد.

ادامه مطلب...

» نظر
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >